Soitin äsken äidilleni ja haukuin hänet siitä, että on kasvattanut minua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tai ikinä antanut minulle yhdenkään neuvon tai ikinä puuttunut asioihini millään tavalla.

Äiti luuli, että soitan hänelle haukkuakseni hänet mun vioista, vaikkei mussa ole mitään vikaa sen enempää, kuin jokaisessa on. Hmh!

En lopeta, ennen kuin äiti hajoaa siihen, ettei myönnä että hän pilasi elämääni tähän saakka. Mutta nyt kaikki muuttuu. Ei nyt hetkessä, mutta ajan kanssa.

Olet yhtä sairas kuin mielisairas sisareni.
Myös hän kiusasi äitämme hänen kuolemaansa saakka.
Viimeisiksi viikoiksi pystyin hommaamaan sisarelleni vierailukiellon sairaalaan ja äitini sai edes kuolla rauhassa.
Häpeä tekojasi, vaikka olisitkin mielisairas, sillä ei sairaskaan saisi käyttäytyä ihmisiä kohtaan kuinka haluaa.
Äidit kestävät hullujen lastensa käyttäytymistä liian pitkälle, mutta minä en voi koskaan antaa sisarelleni anteeksi hänen käyttäytymistään äitiäni kohtaan.
Katkaisin välini häneen jo 7 vuotta sitten, enkä halua nähdä häntä enää tässä maailmassa.
Tuskin siellä toisellakaan puolella kohtaamme, ellemme sitten molemmat joudu helvettiin.

Täh? Ei vaan minä olen kasvanut mielenvikaisen äidin kanssa, joka ei ymmärrä edes olevansa sairas. Sun siskosi sairauteen en ota kantaa, hän on voinut olla joko äitisi kiusaama ja siksi sairas, vaikea kuvitella kenenkään inhoavan hyvin kohdelleita vanhempia.
ap

Eiks olekin kivaa, että sain sanottua äidilleni, minä häntä oikein pidän? Pskana kasvattajana. Äidin on todellakin aika oppia, että mä en ois tarvinnut häntä ikinä mihinkään. Ikävä kyllä kukaan ei auttanut mua vain pois hänen määräilyvallastaan.
ap

Niin sisarenikin väittää, äitimme olevan syypää kaikkeen pahaan mitä lapsuudessamme tapahtui.
Kotimme oli köyhä ja äitimme yksinhuoltaja, joka ei ollut saanut omassa lapsuudenkodissaan tuntea rakkautta.
Kuinka hän olisi voinut antaa meille lapsille jotain sellaista mitä ei ollut itse koskaan elämässään saanut.
Hyvin harva ihminen on lapsilleen tarkoituksella paha, vaan tekee vääriä asioita lapsiaan kohtaan tietämättömyyttään, vahingossa, ymmärtämättömyyttään.
Myös minulla oli elämässäni vaihe jossa syytin äitiäni lapsuuteni kokemuksista, kunnes ymmärsin että katkeruudellani pilaan omaa elämääni ja siinä sivussa ainoan äitini elämän.
Annoin asiat anteeksi, sillä ei äitini silloin tiennyt toimivansa jotenkin väärin lapsiaan kohtaan.
Anna sinäkin anteeksi ja ymmärrä, että katkeruudellasi saat vain pahaa aikaan myös omassa elämässäsi.
Katkaisi tuo turha katkeruuden ja pahuuden kierre ja näytä että sinusta on elämässäsi johonkin suurempaan kuin omista vanhemmistasi :-)

Niin sisarenikin väittää, äitimme olevan syypää kaikkeen pahaan mitä lapsuudessamme tapahtui.
Kotimme oli köyhä ja äitimme yksinhuoltaja, joka ei ollut saanut omassa lapsuudenkodissaan tuntea rakkautta.
Kuinka hän olisi voinut antaa meille lapsille jotain sellaista mitä ei ollut itse koskaan elämässään saanut.
Hyvin harva ihminen on lapsilleen tarkoituksella paha, vaan tekee vääriä asioita lapsiaan kohtaan tietämättömyyttään, vahingossa, ymmärtämättömyyttään.
Myös minulla oli elämässäni vaihe jossa syytin äitiäni lapsuuteni kokemuksista, kunnes ymmärsin että katkeruudellani pilaan omaa elämääni ja siinä sivussa ainoan äitini elämän.
Annoin asiat anteeksi, sillä ei äitini silloin tiennyt toimivansa jotenkin väärin lapsiaan kohtaan.
Anna sinäkin anteeksi ja ymmärrä, että katkeruudellasi saat vain pahaa aikaan myös omassa elämässäsi.
Katkaisi tuo turha katkeruuden ja pahuuden kierre ja näytä että sinusta on elämässäsi johonkin suurempaan kuin omista vanhemmistasi :)
Myönsikö äitisi koskaan satuttaneensa siskoasi, kuten hän koki? Ellei, ei äitisi häneltä mitään anteeksiantoa ansainnut.
ap

Minusta ei olisi todellakaan mihinkään suurempaan äitini kohtelun jälkeen, elleivät MUUT ihmiset olisi auttaneet minua. Joten se siitä, minkä verran MÄ ITSE MILLEKÄÄN MITÄÄN MAHDOIN. Jos ois vain äitini teot, mä oisin tuhoon tuomittu. Ei musta ollut jäljellä mitään sen satutuksen jälkeen. Ei todellakaan mitään.
ap

Katkaisi tuo turha katkeruuden ja pahuuden kierre ja näytä että sinusta on elämässäsi johonkin suurempaan kuin omista vanhemmistasi :)
Ja luuletko sä, että mun täytyy itselleni jotain näyttää? Tai muille? Ei tässä ole kysymys sellaisesta ollenkaan. Vaan miten voi hyvin, on hyvä mieli, ja miten olla onnellinen. Siitä kaikessa on kysymys, mitä näyttää muille, ei todellakaan kiinnosta.
ap

Sisareni vaati äitiäni antamaan anteeksi väärät teot hänen lapsuudessaan. Äiti raukka pyyteli anteeksi ymmärtämättä miksi.
Mitä sen on väliä satuttiko äiti minua tai sisartani?
Jos satutti, teki sen oman lapsuutensa ja elämänkokemustensa seurauksena mutta en usko hänen olleen koskaan paha tarkoituksella.
Kasvatuskeinot ja tavat eivät ehkä olleet oikeita, eikä lapsuudessa kokemani ulkopuolisten aiheuttama väkivalta ja pelko hyvä kasvuympäristö lapselle, mutta on olemassa jotain suurempaa kuin väkivalta, katkeruus ja pelko ja se on peloton rakkaus, joka voi antaa anteeksi kaiken tapahtuneen pahan menneisyydessä ja voi suunnata elämänsä kohti tulevaisuutta ja päättää pahuuden ja väkivallan kierteen, olkoon se sitten fyysistä tai psyykkistä pahan tekemistä läheisille.

Sisareni vaati äitiäni antamaan anteeksi väärät teot hänen lapsuudessaan. Äiti raukka pyyteli anteeksi ymmärtämättä miksi.
Mitä sen on väliä satuttiko äiti minua tai sisartani?
Jos satutti, teki sen oman lapsuutensa ja elämänkokemustensa seurauksena mutta en usko hänen olleen koskaan paha tarkoituksella.
Kasvatuskeinot ja tavat eivät ehkä olleet oikeita, eikä lapsuudessa kokemani ulkopuolisten aiheuttama väkivalta ja pelko hyvä kasvuympäristö lapselle, mutta on olemassa jotain suurempaa kuin väkivalta, katkeruus ja pelko ja se on peloton rakkaus, joka voi antaa anteeksi kaiken tapahtuneen pahan menneisyydessä ja voi suunnata elämänsä kohti tulevaisuutta ja päättää pahuuden ja väkivallan kierteen, olkoon se sitten fyysistä tai psyykkistä pahan tekemistä läheisille.
Äitis ois pitänyt hävetä itseään, että oli satuttanut teitä. Ja sillä lailla tehnyt haavoja siskoosi. Jos ei hävennyt, ikään kuin oikeutti tekonsa.
ap

Ja mun äiti ei ole edes pyytänyt anteeksi, juuri varmaankin, koska ei edes tajua, mistä pyytäisi. On niin läpimätä pska koko ämmä. Mutta se tulee vielä ymmärtämään, että teki virheitä, kun ojensi minua.
ap

Hän ei ymmärtänyt tekemiään vääriä tekoja ja valintoja.
Ymmärrätkö sinä silloin kun satutat muita ihmisiä sanoillasi, että teet silloin pahaa niille ihmisille?
Jos teet sen ymmärtämättömyyttäsi, et ole paha vaan tietämätön.
Jos teet pahaa sanoilla tai teoilla läheisillesi tietentahtoen ja haluat satuttaa, sinä olet tietoinen tekemästäsi pahasta ja olet yhtä paha kuin kaikki ne jotka ovat sinua satuttaneet aiemmin.
Kuka haluaa olla paha jos on mahdollisuus hyvyyteen ja anteeksiantoon.
Pahan tekemisestä ei ikinä seuraa mitään hyvää, vaikka hetkellisesti kosto tuntuisikin suloiselta.

Ymmärrätkö sinä silloin kun satutat muita ihmisiä sanoillasi, että teet silloin pahaa niille ihmisille?
Jos teet pahaa sanoilla tai teoilla läheisillesi tietentahtoen ja haluat satuttaa, sinä olet tietoinen tekemästäsi pahasta ja olet yhtä paha kuin kaikki ne jotka ovat sinua satuttaneet aiemmin.
Pahan tekemisestä ei ikinä seuraa mitään hyvää, vaikka hetkellisesti kosto tuntuisikin suloiselta.
Ei tässä ole kysymys siitä, mitä mä teen muille, vaan siitä, mitä mä saan muilta. En saa mitään hyvää, vaikka en satuttaisi ketään.
ap

Eikä pahan tekemisestäkään seuraa mitään pahaa, vai mitä pahaa sä haluaisit siitä äidillesi seuranneen?
ap

Ei siitäkään mulle mitään pahaa seuraa, että huudan äidille kurkku suorana, että hänen ei ois ikinä pitänyt antaa mulle ainuttakaan ohjetta eikä neuvoa, koska ne olivat jokainen paskoja.
ap

Ei tässä ole kysymys siitä, mitä mä teen muille, vaan siitä, mitä mä saan muilta. En saa mitään hyvää, vaikka en satuttaisi ketään.
ap

Usko tai älä, mutta jos sinä teet hyviä tekoja ihmisille, sinä ennenpitkää huomaat saavasi myös heiltä hyvyyttä elämääsi.
Et ehkä samoilta ihmisiltä, etkä välittömästi tekojesi seurauksena, mutta pitkällä tähtäimellä sinulle tulee itsellesi parempi ja valoisampi mieli hyvien tekojesi seurauksena :-)
Kirjailija Mark Twain kirjoitti, että hyvän tekeminen muille on mitä itsekkäin teko, sillä niistä hyvistä teoista tulee hyvä mieli itselle.

Ja siis äidillehän se ei ollut vaihtoehto, että hänen neuvojaan ei totella. Nyt sitten kärsii seuraukset, kun mä tajuan, että oisin itse pärjännyt paljon paremmin, mutta äiti syytti silloin minua katuojaan joutumisesta jo etukäteen.
ap

Ei siitäkään mulle mitään pahaa seuraa, että huudan äidille kurkku suorana, että hänen ei ois ikinä pitänyt antaa mulle ainuttakaan ohjetta eikä neuvoa, koska ne olivat jokainen paskoja.
ap

Olen nähnyt kirjoituksiasi aiemminkin palstoilla, eivätkä ne koskaan näytä kovinkaan onnellisilta.
Olet varmaan itsekin huomannut ettei tuo mitä nyt teet, ole johtanut elämässäsi mihinkään hyvään.
Kokeile muuttaa tapaasi tehdä asioita enemmän positiiviseen suuntaan, sillä aivot ovat muokattava elin aivan kuin lihaksemmekin ovat ja ennenpitkää huomaat asioiden näyttävän erilaisilta ja enemmän positiivisilta.

Usko tai älä, mutta jos sinä teet hyviä tekoja ihmisille, sinä ennenpitkää huomaat saavasi myös heiltä hyvyyttä elämääsi.
Et ehkä samoilta ihmisiltä, etkä välittömästi tekojesi seurauksena, mutta pitkällä tähtäimellä sinulle tulee itsellesi parempi ja valoisampi mieli hyvien tekojesi seurauksena :)
Kirjailija Mark Twain kirjoitti, että hyvän tekeminen muille on mitä itsekkäin teko, sillä niistä hyvistä teoista tulee hyvä mieli itselle.
No ei ole voimia siihen todellakaan. Hyvä, että itse selviydyn elämästä kun piti elää äidin neuvoilla, eikä minua itseäni hyväksynyt kukaan.
ap

Hyvää yötä tuntematon ja kiitokset miellyttävästä keskusteluhetkestä.
Vaikutat älykkäältä naiselta, joten älä pilaa elämääsi turhaan katkeruuteen ja syytöksiin.
Hyvää yötä ja kauniita unia :-)

Olen nähnyt kirjoituksiasi aiemminkin palstoilla, eivätkä ne koskaan näytä kovinkaan onnellisilta.
Olet varmaan itsekin huomannut ettei tuo mitä nyt teet, ole johtanut elämässäsi mihinkään hyvään.
Kokeile muuttaa tapaasi tehdä asioita enemmän positiiviseen suuntaan, sillä aivot ovat muokattava elin aivan kuin lihaksemmekin ovat ja ennenpitkää huomaat asioiden näyttävän erilaisilta ja enemmän positiivisilta.
On tämä jo johtanut paljon kevyempään fiilikseen ja aina vain kevenee, mitä enemmän syytän oikeutetusti äitiäni asioista, joita hän ei olisi saanut minulle tehdä.
ap

Hyvää yötä tuntematon ja kiitokset miellyttävästä keskusteluhetkestä.
Vaikutat älykkäältä naiselta, joten älä pilaa elämääsi turhaan katkeruuteen ja syytöksiin.
Hyvää yötä ja kauniita unia :)
Onko sulla täällä Kaksplussalla tällainen tekopyhä rooli, vaikka oletkin anonyymi? Jotenkin sillä petät itsesi vaikka olet vihaa täynnä sinäkin? Jos tuli tästäkin jutteluhetkestä pahempi olo, niin feikkaa vaan, että "ei tullut!" Ihquu. En mä sun apuasi kaivannut.
ap

Sä vaan et pystynyt ottamaan siskosi tunteita vastaan, etkä hyväksymään niitä. Siskollasi ole kaikki oikeudet kokea tulleensa satutetuksi ja reagoida siihen haluamallaan tavalla. Sinä se surkea rajoittaja siskollesi olit, kun aloit suojella pahoin toiminutta äitiänne.
ap

Yhteistyössä