Soitetaanko työnhakijoista usein heidän nykyiselle työpaikalle ja kysytään millainen on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fjsiö;27872894:
Mitä siitä vaikka soittavatkin nykyiselle työnantajalle? Ei se tarkoita että on irtisanoutunut. Siinähän saa työnantaja mietittävää että miksi olet hakemassa muualle.
Mun mielestä olisi ainakin pelkästään positiivinen juttu. Sitä paitsi työnantaja ei voi antaa väärää tietoa työntekijästään. Jos työntekijä on hyvä niin hän ei voi sitä haukkua. Tosin hän voi kieltäytyä antamasta tietoja.

Kertoisitko, miten niin ei voi väärää tietoa antaa. Et välttämättä koskaan saa tietää millaista tietoa on antanut.

Täällä moni kirjoittaa ettei saa soitella jos ei ole lupaa kysytty hakijalta. Lukeeko tämä jossain tessissä tai muualla? Tiedän nimittäin useamman työnantajan jotka soittelevat ilman lupaa. Tiedän myös entisen työnantajani haukkuneen ihan perättömiä työntekijöistä jos soiteltiin ja kyseltiin. Samaa teki ilmeisimmin myös minun osallani kunnes löysin työnantajan joka ei soittanut ja kysynyt suosituksia. Ja kukaan ei muuten ole koskaan haastattelussa kysynyt voidaanko soittaa työnantajalle, mutta tiedän että ainakin kerran tai pari on soitettu.

Mun käsitykseni mukaan, siihen ei tarvita suostumusta, että soitellaan haettavasta paikasta vanhaan työpaikkaan tietoja. Tuo on myös aika yleistä nykyään, että soitellaan, koska piirit on pienet ja hyvistä työntekijöistä on huutava pula.

Työnantaja ei saa valehdella työntekijästään, eikä myöskään haukkua. Kommentoimatta voi jättää, mutta haukkuminen on kiellettyä ja se kyllä useimmiten tulee tietoon, jos on haukkunut.
Rekrytoijat ovat yleensä alansa ammattilaisia, varsinkin vuokrafirmoissa, jolloin he kyllä osaavat hyvin suodattaa kuulemansa, jos nyt joku työnantaja työntekijää haukkuisikin.

Eikö tuo sitten herätä kysymyksiä siitä että miksi et ole päässyt mollattavasta eroon ja vastaavasti jos se työntekijä on niin hyvä että sitä kehutaan niin eikö sekin ole vähän omaan jalkaan ampumista?

en osaa sanoa kun ei käytännössä ole osunut kohdalle

tietenkin mollaaminen ja kehuminen pitäis varmaan hoitaa sopivan hienovaraisesti

[QUOTE="alkup";27872475]Niin valehtelisit, että työntekijä on ihan surkea? Tota mä just tarkoitan, että luultavasti aika moni työnantaja tekisi juurikin noin. Tai näin minä ainakin kuvittelen. Riippuen tietysti siitäkin mikä ala on eli onko helppoa saada uusia tekijöitä.

jos haluaisin pitää työntekijän niin mollaisin ja jos haluaisin päästä eroon niin kehuisin[/QUOTE]
Ei, ei näin. Älä ajattele vain itseäsi. Kerro totuus, älä pilaa toisen mahdollisuuksia.

[QUOTE="opiskelija";27872828]Onko nykyään tosiaan pakko olla jokin suosittelija että pääsee töihin? Siis eikö pelkällä koulutodistuksella pääse? Itse en todellakaan kehtaa mennä kysymään esimieheltä suosituksia. En itsekään tykkäisi jos minulle alettaisiin soitella joka päivä jostain alaisesta (iso firma). Sitä paitsi olen juuri valmistumassa aivan eri ajalle, kuin missä nyt työskentelen. Eikö se, että olen ollut samalla työnantajalla jo 15 vuotta, kerro jo ihan tarpeeksi. Ärsyttää että Suomeen on rantautumassa tällainen suosittelubuumi. Toistaiseksi olen jättänyt hakematta, jos olen huomannut että työnhakulomakkeessa vaaditaan suosittelija.

Ei ole pakko olla suosittelijaa. Enkä itse pidä sitä puutteena jos työnhakijalla ei sitä ole.[/QUOTE]
Jollakin tavalla täytyy testata rehellisyys, vai mitä? Epärehellisestä ei koidu muuta kuin haittaa eikä valehtelijaa/kieroilijaa kannata ottaa edes ilmaiseksi.

Yhteistyössä