Söisitkö viikon vanhaa raejuustoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Unohtunut raejuustopurkki syömättä... harmittaa aina niin heittää ruokaa roskiin. Mutta uskaltaako tuota syödä enää..? Esim. maitorahkaa voi huoletta syödä jos on viikon yli päiväyksen, mutta miten raejuusto?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Unohtunut raejuustopurkki syömättä... harmittaa aina niin heittää ruokaa roskiin. Mutta uskaltaako tuota syödä enää..? Esim. maitorahkaa voi huoletta syödä jos on viikon yli päiväyksen, mutta miten raejuusto?

Siis maitorahkaa voi huoletta syödä jos viikon yli päiväyksen. Siis no miks niis on ne päiväykset....

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Siis maitorahkaa voi huoletta syödä jos viikon yli päiväyksen. Siis no miks niis on ne päiväykset....

Ei se ihan helposti pilaannu jos oikein säilyttää. Päiväyksethän on pakolliset.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkis82:
eiks se kuitenki oo parasta ennen pvä?? musta on et ei se sillo mee pilalle. haista ja maista, kyl sen sillain huomaa onks se pilalla. en usko jos sitä purkkii ei oo avattu ja sinne ei oo tökitty sormella :D [/quote

Avaamaton purkki on... kyllä mä taidan kuitenkin sitä vielä vilkaista jos voisi syödä pois, musta on kamalaa heittää hyvää ruokaa roskiin. Aika huoletta olen ennenkin syönyt yli päiväyksen olevia tuotteita eikä ikinä ole mahanpuruja tullut. :)

Joo, "Viimeinen käyttöpäivä" -merkintä ei anna niin paljoa joustovaraa kuin "Parasta ennen" -päiväys. Jälkimmäisessä on valmiiksi jo vähintään muutama päivä ekstraa päiväyksen päälle. Ei nämä tuotteet silloin kellonlyömällä pilaannu.

Syön juuri 9 päivää päiväyksen yli mennyttä raejuustoa, oli ollut jääkaapissa avaamattomana. Haju sekä maku tuntuu normaalilta - jännätään nyt miten käy :D en usko että mitenkään

Jossain telkkariohjelmassa sanoivat, että maitotuotteet eivät muutu ihmiselle vaaralliseksi, vaikka olisivat kuinka vanhoja. Toki niistä vatsanpuruja voi saada, muttei varsinaista ruokamyrkytystä, koska pilaantumista aiheuttavat bakteerit eivät ole ihmisellei vaarallisia. Maitotuotteissa on parasta ennen päivä ei viimeinen käyttöpäivä-merkintä ja niitä voi syödä pitkäänkin, jos aistinvaraisesti tarkistaa, että tuote kunnossa ja on juuri avaamaton pakkaus.

Kermaviiliä ja rahkaa voin syödä ja olen syönyt, vaikka päiväyksestä olisi kuukausi. Raejuusto avattuna ei säily kauheen kauaa päiväyksestä, mutta avaamaton varmaan jonkun aikaa. Joqhurttia voin myös syödä kuukausi päiväyksestä, maitoa voin juoda viikko päiväyksestä. Haistan tuotetta ensin ja jos ei haise pilaantuneelle, niin käytän.

Mulla on nyt 24.04 menny raejuusto testissa eli 9 päivää yli päiväyksen niin maistuu ihan hyvältä ja tuoksuu hyvältä. Vähän kuivakan näköiset nuo ihan päällimmäiset mutta ei mitään ongelmaa. Heittää vaikka ne pois jos on joku vitun nirso valko roska luonnon tuhoaja runkkari.

Yhteistyössä