Söin vahingossa raakaa possua, listeria tai toksoplasmoosiko tulossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Olen rv 37 ja kävin mieheni vanhemmilla syömässä. tarjolla oli herkullisia kuorutettuja possunpihvejä.Söin hyvällä ruokahalulla kunnes huomasin, että liha luun vieressä oli vaaleanpunaista. Pihvi vaikutti kyllä muuten kypsältä. Leikatessa oli ihan kypsän tuntuista. En tiedä kuinka paljon vaaleanpunaista lihaa kerkesin syödä, mutta ahdistaa ihan hirveästi. Ja ihan varmasti ainakin vähän olen ehtinyt vaaleanpunaista lihaa syömään.

Miten kannattaa toimia? Mulla on neuvola tiistaina heti aamusta. Puhun toki asiasta siellä, mutta pitäisikö jotain tehdä aiemmin? Toksoplasmoosin riskihän on suuri, mutta mites listeria. Jossain mainitaan raaka liha riskinä, mutta yleensä ei... Onko riski listeriaan pieni?

Sanopa se. Kynttilän valossa ei kunnolla näe... Mutta olisin luullut että maussa olisi myös tuntenut, Mutta en mä ainakaan tuntenut mitään eroa kypsään lihaan....

Sianlihan väri vaihtelee, on voinut hyvin olla kypsää ja silti vaaleanpunertavaa =) esim tuoresuolattu kinkku on vaaleanpunertavaa, samoin lihapullat voi sisältä olla punertavia vaikka olisivat ihan kypsiä. Jos oli kotimaista lihaa, niin ei ole tauteja, kyllä ne niin hyvin testataan teurastamolta ja sairas liha menee hylkyyn (tosin tiloilta, joilla on ollut tarttuvia eläintauteja, ei edes osteta lihaa teurastamoille)

Vaaleanpunainen väri ei välttämättä tarkoita raakuutta, kuten edellinen kirjoittaja sanoikin. Trikiinin ja listerian vaara on myös suomalaisessa lihassa erittäin pieni. Sianlihassa on kuitenkin aika korkea (muistaakseni 30 %) toksoplasmariski - toksoa ei teuraslihasta testata normaalisti, ja sika on huomattavasti yleisempi tokson kantaja kuin esim. nauta. Joten JOS liha on ollut raakaa, pitäisin toksoa suurimpana riskinä...

Jos asia huolettaa, pyydä ihmeessä neuvolasta lähete toksoplasmoositestiin, mulle ainakin laitettiin se heti kun kerroin syöneeni epähuomiossa raakaa lihaa. Testissä kannattaa käydä pari viikkoa mahdollisen tartunnan jälkeen, jotta vasta-aineet näkyvät. Myös synnytyksen jälkeen voi käydä testattavana, kunhan asian hoitaa suht pian - toksotestissä nimittäin näkyy myös se, onko kyse hiljattain saadusta tartunnasta vai jo pitempi aika sitten sairastetusta toksoplasmoosista. Toksoplasmoosi voidaan tarvittaessa testata myös vauvalta, mutta tämä vaatii muistaakseni useita testejä jotka toistetaan pitkällä aikavälillä (sikiöaikana saatu tokso saattaa alkaa oireilla vasta vuosien kuluttua).

Kiitos vastauksista. Luulen kyllä, että kyseessä valitettavasti oli raaka liha eikä kypsä punertava. Ihmettelen vaan että miten luu lihan vierestä oli myös vaaleanpunaista. Mutta menen takuuseen että kyseessä oli huonosti kypsynyt liha koostumuksesta ja kirkkaan vasleanpunaisesta väristä johtuen.

Pyydän tiistaiaamuna neuvolasta lähetteen toksotestiin. Jos oireita ilmenee ennen sitä täytyy hakeutua huomenna lääkärille.

Menen maanantaina toksotestiin. Mutta edelleen huolestuttaa tuo listerian mahdollisuus. llmeisesti se on kuitenkin aika olematon kun neuvolassa puhuivat vaan tokson riskistä. Mitäs jos tokson saa loppuraskaudessa. Sairastuuko vauva aina ja voiko vauvan pelastaa antibiooteilla.

Ei paniikkia... Loppuraskaudessa tokso tarttuu sikiöön helpommin, mutta se ei ole niin vaarallinen kuin alkuraskaudessa saatuna. Ks. vaikka HUS:in infosivut. Jos tokso todetaan heti syntymän jälkeen, vauvalle voidaan aloittaa antibiootit. Vaarallisempaa on, jos tartuntaa ei huomata eikä vauva saa siihen hoitoa. :)

Yhteistyössä