Soijarouheesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Logotar

Aktiivinen jäsen
23.07.2008
8 258
1
36
Oon vähän aloitellut tuon soijarouheen käyttöä ja uskaltauduin tekemään kaalilaatikon jossa oli 50/50 jauhelihaa ja soijarouhetta.

Nyt aloin miettimään, että pitikö sitä turvotella etukäteen jotenkin kun siitä tekee ruokaa? Esim. jos haluaisin tehdä Italianpata-pussin ja jauhelihan tilalle soijaa, miten tulee toimia?

Hyviä soijaruokavinkkejä otetaan vastaan :)

kyselyjoukkoon! :D
olen aloitteleva soijarouheen käyttäjä.
mulla sellaista soijapapurouhetta jota pitää keittää 20min ja sit tummaa soijarouhetta jota keittää 5min...

Itse turvotan tummaa soijarouhetta aina ennen käyttöä. Paketissa on ohje, mutta muistaakseni se on niin, että 1dl rouhetta ja 2dl vettä. Kiehautan veden kattilassa, laitan mausteita joukkoon, nostan kattilan levyltä, kaadan rouheen sekaan ja laitan kannen päälle. Annan olla vajaan puoli tuntia. Käytän rouhetta jauhelihan jatkeena, joten heitän turvotetun rouheen jauhelihan joukkoon paistinpannulle siinä vaiheessa, kun jauheliha on hiukan jo ruskistunut.

Vähän riippuu itse ruuan valmistusajasta miten kauan kannattaa liotella. Uuniruuissa ainakin voi iskeä ihan sellaisenaan ruokaan muhimaan. Erikseen olen itse liotellut noin 10-15min jos teen vaikka jonkun nopean pastajutun ja jonkun soijapöperön sen kanssa.

Mitään erityisiä reseptejä ei ole oikein tarjota kun teen useimmiten ruokaa niin omasta päästä.. Kunhan heitän sekaan vaan kaikkea mitä sattuu olemaan. :whistle:

Mutta sen liottelun tarkoitus kai on juuri se maustuminen. Kannattaa liotella jossain suht tujussa mausteliemessä niin saa aromikasta rouhetta.

Jos et liota etukäteen, laita sitten paljon enemmän nestettä ruokaan, ettei tule liian kuivaa. Itse aika usein laitan rouheen ruokaan ja saa sitten imeä siitä nestettä ja makua itseensä.

Yhteistyössä