Soijarouheen käytöstä kokemuksia?

Haluaisin tehdä chili con carnea! :p En ole itse syönyt punaista lihaa kahdeksaan vuoteen ja käytämme yleensä broilerin tai kalkkunan jauhelihaa, mutta olisi kiva kokeilla tuota soijaa ihan vaikka hintansakin puolesta.

Jos teen vaikka isomman kahden päivän ruuan, niin kuinka paljon pitää keittää soijarouhetta jotta se vastaisi n.800g jauhelihaa? Maustamisvinkkejä otetaan myös vastaan!

Kiitos! :D
 
:)
Chili con Soya (n. neljälle)

* pari sipulia
* valkosipulia
* tuoretta chiliä tai chilijauhetta
* (jeeraa eli juustokuminaa)
* suolaa, pippuria
* 500 g tomaattimurskaa tai kuorittuja tomaatteja (chili- ja/tai valkosipuli-)
* kanelia (optimaalisesti kanelitanko)
* purkki ruskeita papuja
* 2 dl tummaa soijarouhetta
* 4 dl kana-, liha- tai kasvislientä

Kiehauta kana-, liha- tai kasvisliemi ja iske soijarouhe liemeen turpoamaan. Kuumenna kattilassa tai kasarissa öljyä ja kuullota siinä silputtu sipuli ja lisää mausteet (paitsi kaneli). Lisää joukkoon turvotettu soijarouhe ja paistele hetki. Kaada pannulle tomaattimurska tai kuoritut tomaatit ja lisää kanelitanko (tai kanelia). Anna hautua pitkään, jopa tunnin - puolentoista verran. Lisää pavut ja kuumentele vielä, maistele sopivaksi. Itse yleensä lisään sokeria tai muuta makeaa tasoittamaan tulista suolaisuutta. Poista kanelitanko. Nauti salaatin, riisin tai rapean leivän ja tulisuuden ollessa huipussaan jonkin tasoittavan maitotuotteen (maustamatonta jogurttia, raejuustoa, kermaviiliä tms.) kera.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Chili con Soya (n. neljälle)

* pari sipulia
* valkosipulia
* tuoretta chiliä tai chilijauhetta
* (jeeraa eli juustokuminaa)
* suolaa, pippuria
* 500 g tomaattimurskaa tai kuorittuja tomaatteja (chili- ja/tai valkosipuli-)
* kanelia (optimaalisesti kanelitanko)
* purkki ruskeita papuja
* 2 dl tummaa soijarouhetta
* 4 dl kana-, liha- tai kasvislientä

Kiehauta kana-, liha- tai kasvisliemi ja iske soijarouhe liemeen turpoamaan. Kuumenna kattilassa tai kasarissa öljyä ja kuullota siinä silputtu sipuli ja lisää mausteet (paitsi kaneli). Lisää joukkoon turvotettu soijarouhe ja paistele hetki. Kaada pannulle tomaattimurska tai kuoritut tomaatit ja lisää kanelitanko (tai kanelia). Anna hautua pitkään, jopa tunnin - puolentoista verran. Lisää pavut ja kuumentele vielä, maistele sopivaksi. Itse yleensä lisään sokeria tai muuta makeaa tasoittamaan tulista suolaisuutta. Poista kanelitanko. Nauti salaatin, riisin tai rapean leivän ja tulisuuden ollessa huipussaan jonkin tasoittavan maitotuotteen (maustamatonta jogurttia, raejuustoa, kermaviiliä tms.) kera.
Voi kiitos! :D Jos teen tuon tuplana niin ehkä se riittää meillekin! :LOL:
 
Mäkin olen etsiskellyt tietoa, mikä määrä soijarouhetta korvaisi jauhelihan ruoassa. Olen tehnyt usein niin, että olen korvannut 100 g jauhelihaa desillä kuivaa soijaa. Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että tuo on ehkä vähän liikaa. Mutta nyrkkisääntönä se toimii joten kuten.

Perusohjeeni maustamiseen on, että keitän soijan kasvisliemikuution kanssa. Esim. yhden makaronilaatikon soijaan yksi liemikuutio.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BridgetJones:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Muistaakseni siin pussissa on joku arviomitta?
No kun mä olen sitä pussia joskus kaupassa tuijottanut ja mun mielestä siinä lukee vain että kuinka paljon vettä/soija desilitra. Ei siis mitään viitettä että kuinka monelle siitä tekee ruokaa tms.
Joo ei ollutkaan, ainakaan tuossa Risettin pussissa. Väärä mielikuva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BridgetJones:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Muistaakseni siin pussissa on joku arviomitta?
No kun mä olen sitä pussia joskus kaupassa tuijottanut ja mun mielestä siinä lukee vain että kuinka paljon vettä/soija desilitra. Ei siis mitään viitettä että kuinka monelle siitä tekee ruokaa tms.
Joo ei ollutkaan, ainakaan tuossa Risettin pussissa. Väärä mielikuva.
No, yrittänyttä ei laiteta! :D
 

Yhteistyössä