Sofi Oksanen on hieno esimerkki tytöille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Mulla on neljä tytärtä ja olen usein ajatellut, että millainen ihminen olisi tavallaan hyvä esikuva. Nyt kun olen muutaman päivän seurannut tiedotusvälineitä, niin kyllä täytyy sanoa että Oksanen on juuri sellainen nainen, joka antaa suomalaisille nuorille naisille ja pienille tytöille upean, itsenäisen ja yksilöllisen naisen mallin. Aatemaailmaltaankin hän on ihailtava ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörrinmöykky:
Aatemaailmaltaan ehkä, mutta ei semmoinen metsänpeikko paras roolimalli noin niinkuin kokonaisuudessaan kyllä ole....

On se sikäli, että uskaltaa olla oma itsensä vaikka se ei ole sitä mikä on valtavirtaa. Jokainen voi siis olla halutessaan oma itsensä ja tehdä töitä sen eteen mihin uskoo. Ei tarvitse olla ulkonäköihanteiden mukainen.

Minusta se on ainakin aivan kunnioitettava ominaisuus, vaikka en itse samalla tavalla välttämättä hiuksiani ja meikkiäni haluaisi laittaa. Hänellä on rohkeutta olla oma itsensä.

Lukaiseppa "Stalinin lehmät", jonka Oksanen on myöntänyt olevan kovin omaelämänkerrallinen ja todella paljastuksellinen elämästään. Sen jälkeen haluat pitää lapsesi kaukana siitä elämästä. Aivan hirveää luettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hiphei:
Lukaiseppa "Stalinin lehmät", jonka Oksanen on myöntänyt olevan kovin omaelämänkerrallinen ja todella paljastuksellinen elämästään. Sen jälkeen haluat pitää lapsesi kaukana siitä elämästä. Aivan hirveää luettavaa.

Eihän se, mitä joku on joskus ollut tai kokenut, ole sama asia, kuin mitä hän nyt on.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja hiphei:

Eihän se, mitä joku on joskus ollut tai kokenut, ole sama asia, kuin mitä hän nyt on.

Joo, ei. Mutta Oksanen ei ehkä huumehöröilyjen ja syömishäiriöidensä kanssa mene ihan tuohon ap:n kuvailemaan muottiin. Ja vaikka kirja on jo vanha niin ei ole mitään syytä olettaa, että moni niistä asioista, joita en toivo lapseni maailmaan olisi ohi Oksasen elämässä.

Mutta poikkeuksellisen älykäs nainen. Kirjoittelee piripäissää kuitenkin aika hyvin (tai on kirjoitellut, en toki tiedä hänen nykyistä käyttöänsä).

Mutta voihan se ajatella niinkin, että jos on onnistunut kahlaamaan läpi syömishäiriöiden ja muun paskan, on kunnioitettava roolimalli nykyisellään. :)

Mutta älykkyys on vaarallista, ihmiselle itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Mutta voihan se ajatella niinkin, että jos on onnistunut kahlaamaan läpi syömishäiriöiden ja muun paskan, on kunnioitettava roolimalli nykyisellään. :)

Mutta älykkyys on vaarallista, ihmiselle itselleen.

Kaikilla varmaan on roolimalleja, mutta Oksanen on kelpo esimerkki siitä, että aika harva meistä on täydellinen :D

Ei älykkyys mitään vaarallista ole. Mun ympärillä on paljon älykkäitä ihmisiä, jotka pärjää elämässään oikein mukavasti.

Toinen juttu on tuo ulkonäöllä huomion haku. Jokainen saa näyttää siltä miltä haluaa. Oksanen on väriläiskä, ei käy kieltäminen. Mutta kyllä noin raju ulkonäkö myös sulkee ovia. Siitä pitäisi lapselle myös puhua avoimesti. On rohkeaa olla erilainen, mutta siitä myös seuraa tiettyjä asioita. Jos meille oltaisiin palkkaamassa uutta ihmistä. Olisi kaksi yhtä pätevää hakijaa, joista toinen olisi "rivi naisen näköinen" ja toinen "oksanen", niin ei tarvitsisi arpoa. Olisi paljon helpompaa lähettää se rivi nainen hoitamaan asioita.

Itse olen ollut ulkoisesti hyvinkin paljon Oksasen kaltainen, nykyäänkään en oikein osaa sulautua massaan, enkä ole henk.koht. kokenut asiaa rajoittavaksi. Onneksi monessa tilanteessa taidot ja käytös ovat suurimmat kriteerit. Eivät tosin kaikkialla, eli siinä olet oikeassakin.

Ja kyllä älykkyys on vaarallista: altistaa jopa itsetuhoiselle käytökselle. Jos ymmärtää ja näkee enemmän, kuin moni muu, saattaa iskeä epätoivo. Sitä funtsaa asioita niin monelta taholta ja niin pitkälle, että uupuu niiden alle kun kokee, ettei pysty vaikuttamaan epäkohtiin.

Ei tietenkään kaikilla älykkäillä ihmisillä ole tätä ongelmaa. Olen vain huomannut, että suhteellisen moni käy jossain vaiheessa läpi tuon vaiheen, kuka enemmän, kuka vähemmän.

Yhteistyössä