söisitkö lauantaina tehtyä makarooni/jauheliha sekoitusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohtako ripulille..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohtako ripulille..

Vieras
sisältää siis makaroonia, jauhelihaa ja ruokakermaa...
on ollut todella kylmässä jääkaapissa koko ajan..

itse söin sitä ja nyt jälkeenpäin tuli mieleen, että olikohan ruoka sittenkin pilalla.. :/

sepä tässä vähän mietityttääkin, kun oli kerennyt yli puoli annosta syödä siinä vaiheessa kun tajusin ettei ruoka tuoksu kovin hyvälle... se kermaviili kai siinä oisi se pilaantunut aines, jos on, eikö?

Söisin. Kahta päivää kotisäilytystä ruualle suositellaan, mutta itsehän tiedät jääkaappisi lämpötilan ja keittiösi hygienian. Jos nämä kunnossa, varmaan on vielä turvallista syödä.

Ja huom. Ihminen tarvitsee mikrobeja normaalin vastustuskyvyn ylläpitämiseen! Ainoastaan muutamat, ei kovin yleiset bakteerit pilaavat ruuan (listeria, botulismi, salmonella, yersinia...). MAhatautivirukset voi levitä ruuan kautta, mutta nehän eivät pysty lisääntymään ruuassa.

Kermaviili? Vai ruokakerma?

Kyllä mä uskaltaisin syödä jos olet ruokaa tehdessä kuumentanut kunnolla ruokakerman. Ja ruoka on säilytetty kylmässä. Ei pitäisi tulla mitään ongelmia siitä ruoasta.

jouluna vedetään viikko samoja sapuskoja, eikä kukaan mieti onks käyttökelposia. Jostakin olen joskus kuullu, että pari vuorokautta säilyis kotiruoka syömäkelposena, sen jälkeen tarvii tosiaan jo vähän haistella ja tutkia väritystä...

Siis mä oon varmasti todella lepsu, mutta kyllä mä oon syönyt kaikki alle viikon vanhat tähteet, eikä koskaan ole mitään ongelmia tullut...

En voi käsittää tuollaista hysteriaa tällaisena kunnollisten kylmäsäilytystilojen aikana...

Herkästi pilaantuvat ruuat on tietty erikseen, mutta HALOO

me thetiin sunnuntaina jauhelihakastiketta ja uuniperunoita,siinä kastikkeessa oli myös kermaviili. Äsken söin vielä sitä samaa kastiketta, uudet perunat vaan keitin. Tuoksu ja koostumus hyvät, jääkapissa säilytetty, joten tuskin on huonoksi mennyt. Sama varmaan sun kastikkeen kanssa.

sisältää siis makaroonia, jauhelihaa ja ruokakermaa...
on ollut todella kylmässä jääkaapissa koko ajan..

itse söin sitä ja nyt jälkeenpäin tuli mieleen, että olikohan ruoka sittenkin pilalla.. :/

Jos olet ruoan heti valmistuksen jälkeen laittanut tiiviseen astiaan ja kylmään voit hyvinkin syödä ruokaa 2-3 päivää huoletta.
Tuohan on sinänsä mielenkiintoinen ruoka, jauheliha saa jauhettaessa lisää pinta-alaa mikrobien kasvualustaksi. Toisaalta se kypsennetään, enemmänkin olisin huolissani pasta ja riisituotteista, niissä mikrobit lisääntyvät nopeasti. Ja itse käsitän ne helposti pilaantuvina tuotteina. Syön niitä korkeintaan kaksi päivää valmistuksesta ja silloinkin jos jäähdytys on tehty nopeasti ja tehokkaasti.
Hyvä pointti on tuolla aiemmin siitä kuinka ihminen tarvitsee bakteereja, olemme totuttaneet elimistömme liian herkälle. Joskus olin huolissani koirani ruoasta kunnes muistin kaverini koirien herkutelleen ojista löytyneillä raadoilla tulematta kipeiksi.

[QUOTE="huhhuh";23418595]Siis mä oon varmasti todella lepsu, mutta kyllä mä oon syönyt kaikki alle viikon vanhat tähteet, eikä koskaan ole mitään ongelmia tullut...

En voi käsittää tuollaista hysteriaa tällaisena kunnollisten kylmäsäilytystilojen aikana...

Herkästi pilaantuvat ruuat on tietty erikseen, mutta HALOO[/QUOTE]

Niin mäkin, tietysti siis katsoo/haistaa/maistaa onko mennyt pilalle mutta jos on normaalin tuntuista niin en todellakaan ala heittää safkaa pois vaan siks että se on tehty viikko sitten :D Aika hysteeristä, en kyllä ymmärrä miten ihmiset ei osaa käyttää omaa järkeään...

Yhteistyössä