Skitsoilenko turhaan(lapsen kaverit)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ressi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ressi

Vieras
Tokaluokkalaiseni on ryhtynyt kulkemaan kaverin luona koulun jälkeen. Eka kertoja yksin ylipäätään ilman aikuisia on menossa. Kaveri tottunut yksinolija, kulkee ympäriinsä kaupoissa ja puistoissa yksin. Lapsenvahtia ei siis ole.

Nyt olen pari kertaa päästänyt tytöt olemaan tämän toisen tytön luona, molemmilla on puhelimet mukana. On sovittu, missä ollaan mutta sitten ovatkin lähteneet kaupoille tai jonnekin, ja puhelimet välillä unohtuneet matkasta. Kerrakin olivat melkein 2h "jossain" luuhaamassa.

Olen tosi huolissani ollut, kun asuinalue laaja ja iso, trafiikkia paljon ja liikenteen tempoa. Oma tyttöni ei osaa vielä kulkea liikenteessä. Eivät usko, jos sanotaan että pitää pysyä tämän toisen kotona, aina lähteneet jonnekin sieltä.

Nyt en jaksa enää huolehtia, aion sanoa tälle huithapeli-kaverille ettei tyttäreni voi leikkiä hänen luonaan, kun eivät pidä lupaustaan ja olla siellä. Saa pysyä vielä äidin helmoissa.

Kyllä sä taidat aika ylisuojeleva olla....lapsi on kuitenkin jo tokalla luokalla, ja kyllä tuon ikäinen osaa kulkea itsekseen jos vaan annetaan. Pari tuntia on lyhyt aika. Miksi lapsi ei ole vielä tuohon ikään mennessä totutellut olemaan yksikseen?
Et sattumalta ole Melindan äiti? :)

Sovituista asioista pitää pitää kiinni niin äidin kuin tyttärenkin.
Mielestäni et hötkyile jos koet liikeenteen vaarallisesks.

Minä päästin vasta tänä kesänä 9v likkani kavereiden kanssa uimalaan ekan kerran yksin.
Maailam on vaarallinen lapselle joka ei siellä ole yksin liikkunut,tiedän se napanuora on vaikee katkasta mutta joskus sekin on tehtävä.Minä tein sen tänä kesänä.

Voisit tietysti opettaa lastasi liikkumaan yksin kaupoissa ja muualla.
Ja painotat että aresti napsahtaa jos känny jää kyydistä,ja pidät sen sen niin oppii.

Voisiko ne lapset olla teillä koulun jälkeen?
Silloin olisivat sinun valvonnassa ja siitä sitten pikkuhiljaa annat omankin lapsen harjoitella sitä muualla oloa ja katsot että aina on puhelin mukana?

Onko lapsellasi kännykkä, josta hänet tavoittaisit? Kyllä tokaluokkalainen jo pärjää ilman jatkuvaa valvontaa. On kai lapselle kuitenkin opetettu liikennesääntöjä ja muita asioita jos jotain tapahtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja Ressi:
aion sanoa tälle huithapeli-kaverille ettei tyttäreni voi leikkiä hänen luonaan, kun eivät pidä lupaustaan ja olla siellä. Saa pysyä vielä äidin helmoissa.

Tuolla tyylillä lapsesi jää pian ilman kavereita.
Toinen lapsi on se syypää, huithaipeli, mutta omassa kultamurussasi ei tietenkään ole mitään vikaa, sillä hän on vielä pieni ja viaton, ja ah niin kovin helposti houkuteltavissa mukaan kiellettyihin juttuihin?
Jospa tekisit niin, että sanoisit omalle tytöllesi, että jos vielä kerrankin lähtevät ilman lupaa pois kaverin luota, ja jos kännykkä ei ole aina mukana, niin hän ei saa enää mennä sinne. Turha syyttää sitä kaveria, kun vikaa on ihan yhtä lailla omassa lapsessasi!

et mielestäni ole ylisuojeleva, lapset ei saa omin lupineen, varsinkaan noin pienet lähteä kaupoille tai mihinkään. lapsen on paras pýsyä silloin pois tällaiselta kaverilta, jos eivät osaa noudattaa sääntöjä eli sitä, että ilman lupaa ei lähdetä sieltä kaverin kotoa mihinkään, ja jos kaverilla on lupa mutta sun lapsellas ei niin minusta se tarkoittaa sitä, että sitten pysytään siellä kaverin kotona tai sit kaveri menee sinne kaupoille ja sun lapsesi tulee kotiin.

Mun mielestä olet järkevä. Tuossa iässä täytyy tietää mitä luottamus tarkoittaa. Ainakin oppia. Ja sanotaanko niin että jos tämä kaveri on alku tälle käyttäytymiselle olis ehkä paikalllan irrotella tyttöjä toisistaan...

Alkuperäinen kirjoittaja venera:
Mun mielestä olet järkevä. Tuossa iässä täytyy tietää mitä luottamus tarkoittaa. Ainakin oppia. Ja sanotaanko niin että jos tämä kaveri on alku tälle käyttäytymiselle olis ehkä paikalllan irrotella tyttöjä toisistaan...

Peesi. Vapauksia voi lapselle sitä mukaa kun oppii luottamuksen merkityksen. Meillä 10v on joko siellä missä on sovittu tai sitten hänet saa kännykällä kiinni.

Niin, onhan se tokaluokkalainen vielä aika pieni kulkemaan missä sattuu ilman, että saadaan tyttöä kiinni. Minusta et kuulosta hysteeriseltä, vaan ihan järkevää varovaisuutta. Säännöistä pidetään kiinni, tai sitten tullaan suoraan kotiin.

Meillä 9v. poika, eikä tosiaankaan saa luuhata kaupoilla tai kylillä ilman lupaa. Kotipihassa saa leikkia kavereiden kanssa niin paljon kuin haluaa mutaa jos haluaa lähteä koulun jälkeen kaverilleen tms. soittaa minulle ja kysyy luvan. Ja kännykkä kulkee aina mukana.

Kyllä minä haluan tietää missä lapseni on.

Mulla on aika sama tilanne ku ap.lla, mutta minun lapsi on 5,5v. Enkä kyllä ole kehdannu vieraille muksuille alkaa räyhätä. Omalle tytölle olen sanonut että katsotaampa niitä pidempiä vierailuja sitten kun osaat pitää kiinni siitä mitä on sovittu.
Nyt likalla on 9v kavereita, jotka tahtoo välissä viedä esikon ja 2,5v pikkuseikan leikkipaikallekin. Sen kerrran ku päästin olin paniikissa koko ajan. En ole uskaltanu toista kertaa päästää edes niiden isompien kanssa, vaikka kunnossa tulivatkin takaisin..

Et ole munkaan mielestä hysteerinen, ton ikäistä mäkään en uskaltaisi yksin vielä päästää liikenteeseen ja silloin kun joku asia sovitaan, niin siitä on pidettävä kiinni tai sitten jäädään kotiin, meillä toi sama koskee 10 v neitiä paitsi että kysyy luvan jos haluaa mennä ja aina muistutan siitä kännykästä että pitää sen mukana ja auki että saa sitten kännykän avulla kiinni ettei tartte huolestua sen takia. Meidän neidillä on noita koulukavereita muutama vakituinen joittenka luona käy mutta ei joka päivä koska kotonakin pitää olla välillä.

Pidä omalle tytölle puhuttelu ja muistuta säännöistä. Samoin, jos meinaavat tehdä jotain muuta kuin on sovittu, niin silloin pitää aina soittaa ensin kotiin ja sopia asiasta. Kaverillekin voi huomauttaa, että jos ei sopimuksista pidetä kiinni, voi vierailut jatkossa jäädä. Ja se puhelin on sitten aina pidettävä mukana.

Yhteistyössä