Sivuseudulla asumisen negatiiviset puolet? Miten te hoidatte nämä asiat?

  • Viestiketjun aloittaja kaupunkilainen
  • Ensimmäinen viesti
kaupunkilainen
Itse ole ihmetellyt niitä ihmisiä, joska haluavat säästää rahaa asunnon ostossa ja muuttavat "vähän kauemmaksi", kun asunnot on siellä halvempia.

Mua itseäni sit mietityttää nämä asiat. Voitteko te "maalaiset" (tai varsinkin ne, jotka asuvat hieman syrjemmässä kaupungista) vastata:

-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä?
-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan?
-onnistuuko etätyö koskaan?
-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun?
-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille?
-miten pitkällä asuu lähin kaveri?
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"?
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin?

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?
 
"maalainen"
montako autoa teillä on? 2 , kohta kolme, kun esikoinen saa kortin
Meneekö yhtään julkista liikennettä? vain peruskouluun bussi aamulla ja koulun päätyttyä
-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan? n 13 km töihin ja ajoaika 10-15 min kelistä riippuen
-onnistuuko etätyö koskaan? ei onnistuisi vaikka asuisin missä, ei ole etätyö
-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun? menee työmatkalla ja bussilla
-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille? viedään, kuskataan, monesti yhdistetään menoja ja hyödynnetään myös koulukyytejä (niihin saa tulla satunnaiset kaverit kyytiin)
-miten pitkällä asuu lähin kaveri? 6km
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"? lapsilla olisi varmaan aktiivisempi ja spontaanimpi kaverielämä, ei muuten
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin? ei lasketa moisia

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon? tykätään tästä.
 
ap.
Ja jatkokysymyksiä: mitä töitä siis teet eli käytkö töissä siis "maalla" vai "kaupungissa"?

Kuinka pitkä matka on johonkun keskukseen (jossa kauppa ja vaikka posti ja kirjasto)?
 
maalta
- kaksi autoa löytyy meidän taloudesta, menee tunnin välein.
- miehellä tunti, työpaikan luonteesta johtuen asui missä vain, itsellä puoli tuntia
- etätyö olisi ammatinvalintakysymys
-linja-autolla, autolla
-automatkan päässä
- välimatkat lyhyempiä, olisi paljon joutilasta aikaa, kotona ei olisi mitään tekemistä enää.
-no ei ole, autot pitää maksaa muutenkin. Kuka nyt ilman haluaisi olla.
Paras paikka asua
 
vierassss
-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä?
Tällä hetkellä vain yksi, mutta saadaan lainata tarvittaessa appivanhempien autoa.

-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan?
"Omassa pihassa", maatilalla.

-onnistuuko etätyö koskaan?
Riippuu alasta. Meillä toinen tekee sivutyönä "etätöitä", yrittäjänä.

-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun?
Vanhemmat vie, täällä voi saada hoitopaikan myös naapurikunnasta, jos työmatka on sinne suuntaan. Ainakin päiväkerhoihin (ja ehkä eskariin?) on mahdollista mennä mysö jollain taksilla, mutta kyytii saattaa venyä pitkäksi. Koulubussi kulkee, pysäkille tietysti voi olla matkaa, mutta täällä ei kuitenkaan kilometrikaupalla, meiltä lapset pääsisivät kyytiin melkein kotiovelta.

-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille?
Vanhemmat vie, kimppakyytejä voi tietysti sopia. Isommille taidetaan hankkia mopot (tai nykyään mopoautot) heti kun ikä riittää.

-miten pitkällä asuu lähin kaveri?
Meillä asuu kilometrin säteellä pari lapsiperhettä, seuraavaan onkin sitten useampi kilometri.

-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"?
Jos jotain tarvitsee, voisi vain kipaista kauppaan. Nyt lähin kauppa on 10km päässä, mutta se on pieni ja valikoimaltaan huono, joten "kunnolla" pääsee kauppaan 40km päässä. Meillä lapset on niin pieni, et kuskata pitäisi tavalla tai toisella joka tapauksessa vielä, vaikka asuttaisiin kaupungissa, mutta ei tarvitsisi joka paikkaan mennä autolla. Kaipaan sitä hyötyliikuntaa, mitä sai ihan kauppareissuista ym. tai pystyi kävelemään salille jne. nythän sellaista ei tule. Liikuttua tulee toki työn puolesta, mutta sitä paikasta toiseen kävelyä tai pyöräilyä mulla on ikävä :D Lenkkeily on sitä, et kävelee maantien reunaa (ei katuvaloja) pitkin ja kääntyy takas sitten kun tuntuu siltä - aika tylsää. Ystävien löytyminen on ollut mulle vaikeaa, koska muutin muualta, ja täällä ei kamalasti tapaa muita, mutta kun on avoin ja jaksaa nähdä vaivaa, niitäkin löytyy.

-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin?
Meillä ei olisi ollut vielä varaa ostaa omaa taloa kaupungista, ainakaan mistään keskustasta tai sen tuntumasta, mies osti kotitalonsa (vanha tönö ;) ), talo ei maksanut paljon. Remonttiin on mennyt rahaa, mutta sitä on voinut tehdä omaan tahtiin varojen mukaan. Jos ei oltaisi remontoitu, kyllä tässä asuminen olisi halvempaa kuin vuokralla keskustassa, vaikka autoon ja bensaan rahaa meneekin. Jos ostaisi kalliimman talon tai rakentaisi oman, en usko että täällä asuminen olisi merkittävästi edullisempaa kuin kaupungissa.

Jos yhtään on kiinnostusta ja aikaa, niin ruokaahan saa omasta pihasta ja lähimetsistä "ilmaiseksi" (tosin esimerkiksi kasvimaan perustaminen, kasvihuone, pensaat ym. eivät ole ilmaisia perustaa, mutta meillä oli tässä valmiina puskia ja pohja kasvimaalle, multaa saa omasta takaa ym.), varsinkin kesällä huomaa että tulee ihan kivasti säästöä. Enemmän se kuitenkin on harrastus, eikä sitä välttämättä kannata huomioda kun miettii kustannuksia :D Rahallisesti kuitenkin kiva plussa.

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?
Maatilan sukupolvenvaihdos.
 
ämmmmmä
montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä? KAKSI, ARKIPÄIVINÄ MENEE PÄIVÄSAIKAAN
-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan? 12 MINUUTTIA NAAPURILIITOSKUNNAN HOMMISSA
-onnistuuko etätyö koskaan? EI MUN TYÖSSÄ
-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun? TARHAAN VIETIIN AUTOLLA, KOLUUN MENIVÄT KÄVELLEN TAI PYÖRÄLLÄ, NYT YLÄKOULUUN BUSSILLA
-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille? KÄVELLEN, PYÖRÄLLÄ, AUTOLLA
-miten pitkällä asuu lähin kaveri? EI ASUTA HAJA-ASUTUSALUEELLA, PUOLEN KILSAN PÄÄSSÄ
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"? ELÄMÄMME OLISI KIIREISEMPÄÄ JA MELUISAMPAA
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin.OMAKOTITALO TÄÄLLÄ OLI KALLIIMPI KUIN KERROSTALOASUNTOMME KAUPUNGISSA, EMME MUUTTANEET TÄNNE RAHAN TAKIA. MEILLÄ OLI KAKSI AUTOA KAUPUNGISSAKIN

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon? RAUHA, KIIREETTÖMYYS, TURVALLISUUS, ELÄMÄN LAATU
 
maalaistollo
-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä?
2 autoa. Menee bussit kerran tunnissa, aamulla kouluvuoroja useampi, samoin ip:llä kouluvuoroja useampi.

-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan?
Kaupungissa. n. 15 min. yhteen suuntaan.

-onnistuuko etätyö koskaan?
En tiedä. Ei ole tullut mieleen kysyä asiasta.

-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun?
Kävellen, pyörällä tai viedään autolla. Tarha ja koulu n. 2 km:n päässä.

-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille?
Sama kuin edellinen.

-miten pitkällä asuu lähin kaveri?
Oisko 100 m.

-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"?
Posti olis lähempänä.

-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin?
Ei, en usko, että on säästetty asunnon hinnassa.

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?[/QUOTE]
Koska maalla on mukavempaa.

mitä töitä siis teet eli käytkö töissä siis "maalla" vai "kaupungissa"?
Toimistotyö, kaupungissa.

Kuinka pitkä matka on johonkun keskukseen (jossa kauppa ja vaikka posti ja kirjasto)?
Kauppa n. 5 km, kirjasto 2 km, posti 10 km.
 
-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä? kaksi autoa, ei julkisia
-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan? mies töissä, ajaa rekkaa. 35 km autonvaiholle matkaa
-onnistuuko etätyö koskaan? jaa,a?
-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun? taksi vie ja tuo kouluun ja eskariin
-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille? minä kuskaan
-miten pitkällä asuu lähin kaveri? 500 m
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"? tuskin mitenkään.
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin? ei. pakkohan täältä ei ole kulkea jatkuvalla syötöllä johonkin. kaupassa käynnit hoidetaan kerta viikossa. lasten harrastukset / kaverit sitte ku alkavat enempi kulkemaan

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon? miehen kotipaikka ja eläimet jne on helppo ja kiva pitää täällä. ja mua ei sais missään nimessä keskustaan tms asumaan. lähin naapuri on mettän takana 500-800 m..
 
"pieras"
Itse ole ihmetellyt niitä ihmisiä, joska haluavat säästää rahaa asunnon ostossa ja muuttavat "vähän kauemmaksi", kun asunnot on siellä halvempia.

Mua itseäni sit mietityttää nämä asiat. Voitteko te "maalaiset" (tai varsinkin ne, jotka asuvat hieman syrjemmässä kaupungista) vastata:

-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä? Kaksi. menee bussit tuosta parinsadan metrin päästä
-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan? kummallakin on noin 35 km töihin ja siis eri suuntiin. 40 min / suunta
-onnistuuko etätyö koskaan? ei
-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun? kävellen, kouluun on matkaa 400 metriä
-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille? kävellen/polkupyörällä
-miten pitkällä asuu lähin kaveri? kolmen talon päässä
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"? ei olisi omaa pihaa, ei omakotitaloa
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin? eos. mitäs vuokrat kaupungissa nyt on? Lainanlyhennys on alle 500e/kk. Siihen muut kustannutkset päälle, niin max 800e/kk menee asumiseen. Mistä saa 150 m2 kämpän tuohon hintaan? ja täytyy kaupungissakin mennä bussilla/omalla autolla

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?
se on tasan meidän työpaikkojen välissä. halusin okt:n
 
pppä
-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä?
kaksi autoa, julkista liikennettä yhtään mutta erittäin hankala käyttää ainakaan lyhyillä matkoilla

-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan?
parista minuutista noin puoleentuntiin

-onnistuuko etätyö koskaan?
harvoin mutta enemmän se on silloin lähityötä kotona

-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun?
päiväkotiin vanhemmista jompi kumpi kujettaa, kouluun koulukyydillä

-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille?
kuljetetaan tai vähän vanhempina osallle kavereista ja osaan harrastuksista pääsevät pyörällä

-miten pitkällä asuu lähin kaveri?
noin kilometrin päässä

-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"?
erilaista monellakin tapaa mm. töiden osalta

-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin?
ei ne ainakaan toistaiseksi ole kaikki autoon menneet

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?
Täällä on koti ja työ, maalla, Länsi-Suomessa, muutin takaisin "työn perässä".
 
"muuli"
Aika kummallinen olettamus, että ihmiset asuisivat maalla vain edullisempien asuntojen vuoksi. :eek: Me ainakin muutettiin maalle, koska mies on maalta kotoisin ja ei voinut kuvitellakan muuttavansa kaupunkiin. Ei me tehty päätöstä hintatason perusteella vaan sen mihin me oikeesti halutaan asettua asumaan. Toki molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta ihmiset haluaa eriasioita elämältä. Ja joku 50t€ hinnan erotus ei ole minun mielestäni järkisyy muuttaa maalle, jos kaupunkilaiseksi itsensä kokee.
 
ap.
[QUOTE="muuli";29353744]Aika kummallinen olettamus, että ihmiset asuisivat maalla vain edullisempien asuntojen vuoksi. :eek: Me ainakin muutettiin maalle, koska mies on maalta kotoisin ja ei voinut kuvitellakan muuttavansa kaupunkiin. Ei me tehty päätöstä hintatason perusteella vaan sen mihin me oikeesti halutaan asettua asumaan. Toki molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta ihmiset haluaa eriasioita elämältä. Ja joku 50t€ hinnan erotus ei ole minun mielestäni järkisyy muuttaa maalle, jos kaupunkilaiseksi itsensä kokee.[/QUOTE]

Tämä kysely oli oikeastaan tarkoitettu "kehyskuntalaisille". Yleensä sinne muutetaan jostakin syystä. Kait hintojen takia pääasiassa.
 
"ttttt"
Asumme 6 km. päässä kaupungin keskustasta kaupunkialueella ok-taloalueella, joten mahdanko kuulua kohderyhmään...
- Autoja on 3-4 (yksi kesällä seisonnassa), julkinen liikenne menee, mutta kovin tiuhaan
- Töissä keskustassa, noin 10 min. menee, jos ei ole ruuhka-aika
- Etätöitä olen tehnyt aika paljonkin
- Koulu 500 metrin päässä, tarha 300 metrin päässä
- Lapset pääsee kavereille lähinaapureihin kävelemällä tai pyörällä, harrastuksiin viedään autolla
- Lähin kaveri naapurissa
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"? Ei mitenkään.
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin? Ei. Vakutuusmaksuissa on jo isot bonukset. Käytämme tuttua korjaamoa, joka ei kisko ylihintoja. Talvisin yksi autoista on seisonnassa. Ylläpitokulut eivät ole isot, ellei oteta täyskaskoa.

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon? Ihastuimme luonnonläheiseen paikkaan, tonttiin lähellä merta.
 
"lilla v"
-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä?

1. Menee mun työaikojen puitteissa joten käytän bussia, isäntä autoa.

-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan?

Molemmat töissä n. 30km kotoa mutta eri suuntiin.

-onnistuuko etätyö koskaan?

Ei kummallakaan.

-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun?

Mulla on vaan koululainen. Aamulla viedään, kävelee kotiin 500m. Kyläkoulu lopetetaan n. vuoden päästä niin sitten pääsee taksilla kotiovelta.

-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille?

Kävellen. Harrastukset omalla kylällä.

-miten pitkällä asuu lähin kaveri?

Oisko 200m, seuraava n. 1km.

-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"?

Minulle olisi helpompaa. En aja autoa joten pääsisin töihin ja harrastuksiin helpommin ja nopeammin. Samoin kauppaan, nyt matkaa 8km.

-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin?

Ei koska autoja vain yksi, koululaista ei tarvii ainakaan vielä kuskata kaverisynttäreitä kummemmille.

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?

Perimme talon. Muutimme tänne Helsingistä ja täytyy sanoa että sillä rahalla millä tässä asumme ei saisi edes koirankoppia stadista.
 
"iitu"
Me asumme 30 km kaupungin keskustasta ja 10 km kuntakeskuksesta, jossa on terveyskeskus, apteekki, kirjasto, koulut, pankki yms.
Minä käyn töissä kaupungissa, mies tuossa "kylällä", eli työmatkat 30 km ja 10 km. Etätyömahdollisuutta ei kummankaan työssä ole. Minulla matkaan menee 25-30 min, miehellä n. 10 min. Perheessa 2 autoa ja 2 mopoa, perheessä on siis 2 aikuista ja 2 teiniä.
Julkista liikennettä ei kulje. Lapset kulkevat vielä yläkouluun koulubussilla, lukiokin kylältä löytyisi, mutta tyttö tahtoo kaupungin lukioon, joten ensi syksynä alkaa työmatkojen ja vuorobussien sumpailu tuolta kylältä kaupunkiin. Itse teen 3-vuorotyötä, joten matkojen yhdistäminen ei onnistu.
Lapsia kuskataan kavereille ja harrastuksiin, ja välillä kulkevat itse mopoillaan.
Kaverit asuvat 10-20 km päässä, lähempänäkin luokkakavereita asuisi, mutta eivät näiden kanssa kaveeraa vapaa-aikana. Kavereita yöpyy meillä käytännössä lähes joka viikonloppu.
En osaa ajatella, että elämä olisi kaupungissa helpompaa, minua se ahdistaisi enkä viihtyisi siellä ollenkaan (olen aikuisena asunut kaupungissa 8 vuotta). Maalla on vapaus, rauha, oma tupa oma lupa -periaate. Täällä on helppoa pitää lemmikkejä ja puuhastella pihahommia, nauttia luonnosta.
Kustannuksia en ole ikinä ajatellut, kyllähän sitä bensaa menee, mutta sitten sitä on vain ostettava lisää. Tämä on minulle ainoa vaihtoehto pysyä järjissäni.
 
"wieras"
-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä?
ei autoa. bussipysäkki lyhyen kävelymatkan päässä
-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan?
en varsinaisesti käy töissä
-onnistuuko etätyö koskaan?
ns. "etätöitä" teenkin. ei mikään oikea työ, mutta niin että itseni elätän
-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun?
ei lapsia
-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille?
ei lapsia
-miten pitkällä asuu lähin kaveri?
oisko about 60km
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"?
en osaa vastata, koska en koe elämääni mitenkään vaikeana
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin?
ei ole autoa
-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?
minusta ei saa kaupunkilaista tekemälläkään. hetken asuin kaupungissa, mutta halu muuttaa maalle oli niin suuri ja löysin itselleni täydellisen tönön. en voinut vastustaa
 
"yyhoo"
Asun kyllä virallisesti kaupungissa, vaikka se sijaitseekin "maaseudulla". En siis ehkä ole kohderyhmä, mutta vastaan silti.

-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä?
1 auto, ei kaupungin sisäistä liikennettä (tai koulubussit kulkee tuolta periferian mettäkulmilta keskustaan), mutta esim. pikavuoroon ja junaan pääsee hyppäämään vajaan kilometrin säteellä

-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan?
Oman kaupungin palveluksessa, toimistolle matka n. 7 minuuttia

-onnistuuko etätyö koskaan?
Ei, hoitotyötä ei voi tehdä vielä onneksi etänä.

-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun?
Kävellen / pyörällä, kouluun n. 600m.

-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille?
Riippuu mihin mennään. Joko vien autolla pidemmällä oleviin tai sitten kävellään niihin, jotka on tuossa lähikoululla.

-miten pitkällä asuu lähin kaveri?
Naapuritontilla (jos siis lapsen kavereista kyse)...

-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"?
Tuskin mitenkään.

-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin?
Ei tietoa, mutta auto on mulle työväline ja siinä on sen mukaiset kulut.

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?
Olen aina asunut täällä ja tuskastun aika äkkiä isomman kaupungin vilinässä...

Ja jatkokysymyksiä: mitä töitä siis teet eli käytkö töissä siis "maalla" vai "kaupungissa"?
Eli liikkuvaa hoitotyötä teen oman "kylän" sisällä - myös tuolla "mettäkulmilla" käyn.

Kuinka pitkä matka on johonkun keskukseen (jossa kauppa ja vaikka posti ja kirjasto)?
Lähin Siwa, jossa myös posti n. 1,5 km päässä ja muut siitä about kilometrin edemmäs keskustassa. Mutta kuljen kauppojen ja postien ohi väh. kaksi kertaa päivässä, joten saan hoidettua kaikki työmatkalla / työpäivän lomassa.
 
meillääää
En nyt jaksanut koko ketjua lukea mutta vastaan aloittajan kysymyksiin.

Meillä 50-luvun omakotitalo, joka maksoi 70 000e vuonna 2009.

Julkiset ei kulje. Yksi auto käytössä niin kauan, kun olin lasten kanssa kotona, nyt kaksi autoa. Bensat ostetaan rajan takaa puoleen hintaan. Verot, vakuutukset ym. maksetaan normaalisti.

Lasten hoitopaikka perhepäivähoitajalla n. 8km päässä matkalla kaupunkiin. Lähin koulu toistaiseksi 5km päässä, mutta sitä ollaan kenties lopettamassa. Koulutaksi kulkee.

Itsellä työmatka maksimi n. 50km suuntaansa, kauempaa en töitä hae. Olen valmis tyytymään myös esim. kaupan kassan töihin väliaikaisesti, sen verran pieni laina että sillä pärjää kyllä. Mies tekee jonkin verran töitä kotoa käsin, vaikka hänellä ei työmatkaa kuin 20km.

Lähimmät leikkikaverit lapsille läytyvät n. 300m päästä.

Huonoja puolia jos täytyy listata, niin pimeys tähän aikaan vuodesta. Katuvaloja ei ole, joten jos lenkille mielii ilta neljän jälkeen niin täytyy olla otsalamppu. Myös jos harrastaa tahtoo niin autolla täytyy lähteä ja aikaahan se syö illasta sitten aika paljon. Itse olen päättänyt viettää illat lasten kanssa hoitopäivien jälkeen. Jos harrastan, niin sitten viikonloppuisin tai sitten poljen kuntopyörää kotona tms.
 
ff
-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä? Meillä on kaksi autoa ja linja-autoja menee kyllä useampi ohi päivässä
-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan? Koululla ja 10 minuuttia on työmatka
-onnistuuko etätyö koskaan? Ei
-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun? Tarvittaessa taksi vie, yleensä kulkevat kyydilläni
-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille? Viedään
-miten pitkällä asuu lähin kaveri? 300 m
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"? Huomattavasti vaikeampaa monessa suhteessa, asumme molempien kotipaikkakunnalla ja suku täällä.
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin? Verrattuna mihin? Että sama talo olisi kaupungissa, maatiloja ei kovin äkkiä kaupungissa ole.

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?
 
Itse ole ihmetellyt niitä ihmisiä, joska haluavat säästää rahaa asunnon ostossa ja muuttavat "vähän kauemmaksi", kun asunnot on siellä halvempia.

Mua itseäni sit mietityttää nämä asiat. Voitteko te "maalaiset" (tai varsinkin ne, jotka asuvat hieman syrjemmässä kaupungista) vastata:

-montako autoa teillä on? Meneekö yhtään julkista liikennettä?
-missä olette töissä ja paljonko kestää työmatka yhteen suuntaan?
-onnistuuko etätyö koskaan?
-miten lapset pääsevät tarhaan tai kouluun?
-miten lapset pääsevät harrastuksiin tai kaverille?
-miten pitkällä asuu lähin kaveri?
-miten elämänne olisi erilaista (helpompaa), jos asuisitte kaupungissä tai "ei-niin-syrjässä"?
-onko ne rahat, mitkä olette säästäneet asunnon hinnassa, mennen auton (monen auton) ylläpitokustannuksiin?

-miksi lopulta asutte siellä, missä asutte? Mikä oli syy muuttoon?
Aloitetaan siitä, että meille ei tullut yhtään halvemmaksi rakentaa maalle kuin mitä se olisi ollut rakentaa taajama-alueelle. Eikä täällä liioin ole asunnotkaan yhtään edullisempia kuin keskustassa. Päinvastoin.

-Meillä on kaksi autoa. Julkinen liikenne menee "joskus ja jouluna tuosta viiden kilsan päästä. Eli ei ole.
-Työmatka kestää vähän alle tunnin suuntaansa. Minulla on osittainen mahdollisuus tehdä työtä myös etänä, miehellä ei ollenkaan.
-Minä kuskaan nuoremman päiväkotiin, vanhempi menee kouluun taksilla.
-Harrastuksiin kuskataan. Vanhempi jää lähes aina koulun jälkeen kavereilleen tai isovanhempiensa luokse.
-Nuoremman kaksi parasta kaveria (serkkupojat) asuu kilsan päässä. Vanhemman 13 kilsan päässä.
-Elämä olisi helpompaa ei-niin-syrjässä siten, että autolla ei tarvitsisi niin paljon ajella ja lapset pääsisi itse harrastuksiinsa. Edut on kuitenkin niin paljon haittoja suuremmat, että toivottavasti ei jouduta koskaan pois lintukodostamme.
-Halusimme omaa rauhaa, luonnonläheisyyttä, ison tontin, meren lähelle jne.jne.
 

Yhteistyössä