Sivistynyt alkoholinkäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkapipo vai ei?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiukkapipo vai ei?!

Vieras
Tuli tässä äsken riitaa miehen kanssa siitä mikä on sivistynyttä alkoholinkäyttöä...

Minun mielestä on ok jos ottaa esim. ruoalla oluen tai lasin viiniä, ja saunassa saunakaljan. Tai jos nyt päivällä sattuu grillaamaan makkaraa niin silloinkin voi ottaa yhden.

Mies taas oli sitä mieltä kesällä voi päivän mittaan ottaa oluen silloin tällöin janojuomana. Esim. pihahommia tehdessä voi pitää huilihetken ja juoda oluen, jatkaa hommia ja vaikka taas tunnin päästä pitää tauon ja ottaa toisen. Lisäksi sitten vielä grillatessa voi ottaa yhden, ja illalla saunoessa.
Miehen mielestä siis olut on yhtäkuin janojuoma ja sen sijasta että hikisenä voisi ottaa lasin vettä niin yksi kalja on ok. Ei siis tarkoita että humalahakuinen juominen olisi ok, mutta kaljan voi kuulemma ottaa "aina" jos janottaa...

Suutuin tästä ajattelutavasta, sillä mielestäni alkoholista ei tasan tarvitsisi tehdä veden korvaajaa janojuomana!

Mies itse on lapsena tottunut siihen että olut janojuomana on ok, ja on itsekin jo ala-aste ikäisenä (6.luokalla) saanut saunakaljan iltaisin!! No, mies on sitten koko nuoruutensa ollut kova ottamaan kaljaa...Joka viikonloppu ja jopa molempina päivinä. (Nyt ei tosiaan onneksi enää juopottele kuin muutaman kerran vuodessa kun meillä on lapsia, mutta tuo kesällä kaljan vertaaminen veteen v*tuttaa...).

Tokaisimpa vaan miehelle että mistä voi tietää onko lapsuudessa saadulla mallilla ollut vaikutusta siihen miten paljon ryyppäsi ennen lasten saantia... Ja että haluaako antaa sellaisen mallin omille lapsilleen että kaljan voi kesällä ottaa jos janottaa, ja tunteroisen päästä toisen jos janottaa taas...

Mites muilla.. Minkälainen alkon käyttö kesällä on sallittua?

Mies voi mun puolesta juoda ihan niin paljon kun sielu sietää :xmas:

Mä tykkään olla ajokunnossa, en kovin helposti (enää nykyään, silloinkaan kun en ole paksuna) juo alkoholiaollenkaan, varsinkaan päiväsaikaan.

Mä en kyllä tykkäis jos mun mies tollain hörppis pitkin päivää. Yksi janojuomana päivällä menis, mut jos niitä juomataukoja olis aina vähän päästä ja pullo kaljaa menis per tauko niin en kyllä hyvällä kattelis.

Alkuperäinen kirjoittaja klm:
Mä en kyllä tykkäis jos mun mies tollain hörppis pitkin päivää. Yksi janojuomana päivällä menis, mut jos niitä juomataukoja olis aina vähän päästä ja pullo kaljaa menis per tauko niin en kyllä hyvällä kattelis.

Peesi. Enkä mä haluisi että lapset koskaan näkisi humalaista/hiprakassa olevaa vanhempaa. Jotenkin etoo jos alkoholi on jollekin janojuomaa :(

Mä vetoan terveellisyyteen. Eli jos olutta vetelee pulloja perättäisinä päivinä, niin se ei voi olla vaikuttamatta terveyteen. Itse ainakin lihoisin heti sellaisella tissuttelulla ja naaman ihossakin se näkyisi.

Aika samoilla linjoilla ap.n kanssa. Sit on asiat jotooosi huonosti jos mä huomaan miehen käytöksestä että on juonut... :kieh:

Kyllä se olut vaan vie ihan eri tavalla janon kuin vesi tai mehu, varsinkin jos on ulkohommissa tai remontti/siivoustyössä. Se on tietysti makuasia onko kalja kotikaljaa, ykköstä vai kolmosta.

Joo ja siis sanompa nyt vielä että itse en ole sitä mieltä että lapsilta pitäisi salata alkoholi. Kesällä varsinkin voi ottaa vaikka yhden grillatessa, yhden myöhemmin ruoalla ja vielä vaikka yhden illalla saunoessa..

Mutta se että sitä olutta käytetään veden tavoin janojuomana pistää keittämään.. Miks ihmeessä sitä täytyy juoda veden tilalta pihahommien lomassa, siis jos pitää tauon vaikka tunnin välein ja aina tauolla ottaa oluen... Ok, ehkä hommien päätteeksi voisi ottaa sen yhden, mutta pakkoko sitä on joka helevatun tauolla ottaa se yksi olut?!? Vaikkei siis känniin tulisikaan, mutta silti.. Ei se mitään vettä oo!

Et ole tiukkapipo! Alkoholi ei ole janojuoma, eikä siihen tarvi totutella. Mun mielestä jo se että viikonloppuna on PAKKO saada kalja tms. ei ole ok, siis tarkotan että jos ei pysty olemaan ilman. Sillon tällön voi nauttia mutta täytyy osata olla ilmankin! Jos ei osaa niin sehän on sitten ongelma.

Miehillä kertakäytön riskiraja on 7 annosta (eli esim. seitsemän 0,33 l kaljaa), joten kyllä seitsemän voi ottaa vuorokauden aikana ihan hyvin. Ei joka päivä, mutta vaikka helteellä viikonloppuna. Ei seitsemästä mies känniin tule jos hömpsii pitkin päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja hankey:
Kyllä se olut vaan vie ihan eri tavalla janon kuin vesi tai mehu, varsinkin jos on ulkohommissa tai remontti/siivoustyössä. Se on tietysti makuasia onko kalja kotikaljaa, ykköstä vai kolmosta.

Musta olut ei todellakaan vie janoa paremmin; sitä paitsi alko kuivattaa.

Mutta AP voisi sanoa miehelle muina miehinä, että ota sitten ykköstä jos maun vuoksi juot. Jos ei suostu, kysy miksi pitää olla pienissä koko päivä. Eihän toi tervettä nimittäin ole, jos sen alkon vuoksi lipittää.

Jos janojuomana pitää olutta juoda, niin voi kyllä sitten ihan yhtä hyvin olla pilsneriä tai kotikaljaa. En kyllä katsoisi hyvällä, jos ukko litkisi pitkin päivää kolmosta.

Mun mielestä sivistynyttä alkoholin käyttöä on se, ettei anna itsensä humaltua niin, että se näkyy ulospäin. Toiselle se on yksi olut, ja toiselle ehkä kuusi.

mutta suomalaisilla (en mitenkään yleistä heh) on sellanen tapa jotta kun katotaan jääkiekkoo niin otetaan vähä olutta, ja kun ollaan grillaamassa niin pitäähän siinäkin juoda yks, saunoessa myös, ulkohommissa ja rentoutuakseen ja vielä sen kunniaksi kun aurinko paistaa jne jne....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta AP voisi sanoa miehelle muina miehinä, että ota sitten ykköstä jos maun vuoksi juot. Jos ei suostu, kysy miksi pitää olla pienissä koko päivä. Eihän toi tervettä nimittäin ole, jos sen alkon vuoksi lipittää.

Ykkösen ja kolmosen maku on aivan erilainen, joten ei oikein käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Menni K.:
Jos janojuomana pitää olutta juoda, niin voi kyllä sitten ihan yhtä hyvin olla pilsneriä tai kotikaljaa. En kyllä katsoisi hyvällä, jos ukko litkisi pitkin päivää kolmosta.

Mun mielestä sivistynyttä alkoholin käyttöä on se, ettei anna itsensä humaltua niin, että se näkyy ulospäin. Toiselle se on yksi olut, ja toiselle ehkä kuusi.

samaa mieltä-----> ykkös olut osoksille hophop:)

Meillä on kesäisin ollut joskus tapana hakea eteiseen pari koppaa ykköstä. Ne on olleet just sitä varten että kun toiset tykkää pihahommissa ja aitaa maalatessa juoda sitä olutta, niin siitä on riittänyt isommallakken miesporukalle. (Miehillähän on tapana lisääntyä kun yks vetäsee jonkun työkaun esiin.) Ei oo koskaan kukaan valittanut et "eihän täst tuu ees känniin ja autookin voin viel illalla ajaa!".

Ykkösen ja kolmosen maku on aivan erilainen, joten ei oikein käy.

Hehe, niin. Kun se kolmonen tietysti maistuu vähän sille alkoholille mistä tässä puhekin oli. Makuasiaahan se puliukkokin toitottaa kun ottaa sorbuspullon eikä jaffaa tiskistä, mutta mikähän se totuus on..?

Jos maun vuoksi olutta haluaa juoda, sitä tuskin tarvitsee kantaa mäyräkoirassa kotiin. Parempaa riittää vähemmän? Jos taas haluaa juoda useamman, tekee sen niin ettei sitä lapset katsele. Yksinkertaista, vai onko?

Niin siis minua ahdistaa lähinnä se että lapsi näkee sitten pitkin päivää että isi juo kaljan ja luo sitten kuvan päässään että se on vastaavaa kuin vesi, maito tai mehu... Kyseessä siis nyt vasta 2,5-vuotias lapsi jonka en halua ajattelevan että olut on kuin vettä.

Tänäänkin mies oli saunan jälkeen juonut pienen tölkin olutta, ja lapsi oli sitten tullut siihen viereen höpöttelemään että hänen lelutkin ostavat kaupasta kaljaa...

Mies ei siis koskaan juo humalahakuisesti lapsen seurassa, mutta se vaan särähtää korvaan (ja hermoon) että kesällä pitäisi muka saada juoda muutama olut päivässä (ei siis putkeen vaan muutaman tunnin välein yksi) ilman että siinä on mitään ihmeellistä...

Jos maun vuoksi olutta haluaa juoda, sitä tuskin tarvitsee kantaa mäyräkoirassa kotiin. Parempaa riittää vähemmän? Jos taas haluaa juoda useamman, tekee sen niin ettei sitä lapset katsele. Yksinkertaista, vai onko?

Itse juon yhden annoksen päivään. Oluista suosikkini on Velkopopovický Kozel dark, muuten suosikkijuomiani ovat martini bianco, cafe mocca ja maito. Arvostan kotikaljaa huomattavasti ykkösolutta korkeammalle, eikä siinä ole käsittääkseni prosentteja. Jos miehesi juo niin että humaltuu, niin silloin hän juo liikaa. Alkoholi tuo oman lisänsä nautintoon, aivan kuten hiilihappo tai tuoksu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis minua ahdistaa lähinnä se että lapsi näkee sitten pitkin päivää että isi juo kaljan ja luo sitten kuvan päässään että se on vastaavaa kuin vesi, maito tai mehu... Kyseessä siis nyt vasta 2,5-vuotias lapsi jonka en halua ajattelevan että olut on kuin vettä.

Tänäänkin mies oli saunan jälkeen juonut pienen tölkin olutta, ja lapsi oli sitten tullut siihen viereen höpöttelemään että hänen lelutkin ostavat kaupasta kaljaa...

Mies ei siis koskaan juo humalahakuisesti lapsen seurassa, mutta se vaan särähtää korvaan (ja hermoon) että kesällä pitäisi muka saada juoda muutama olut päivässä (ei siis putkeen vaan muutaman tunnin välein yksi) ilman että siinä on mitään ihmeellistä...

Onko sinulla huonoja kokemuksia lapsena alkoholista? Onko joku läheinen juonut liikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei siinä mun mielestä ole mitään ihmeellistä. Eihän se siitä hiprakkaan tule. Nautittavaksihan ne on tehty, antaa nyt miehen nauttia kesällä (ainakin) elämästään.

Tosin join tuossa muutama tunti sitten kaksi olutta... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja tiukkapipo vai ei?!:
Mites muilla.. Minkälainen alkon käyttö kesällä on sallittua?

Sellainen, mikä ei aiheuta ongelmia. Jotkut voi ottaa useammankin, kun taas jollakin luonne taipuu ensimmäisestä. Jos pysyt kilttinä, niin juo vaan. Omapahan on elämäsi, mitä sillä alkoholilla tuhoat.

Yhteistyössä