sitten kun musta tulee äiti, niin en todellakaan ole noin kusipää!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
marttyriäidit täällä taas hakee itselleen kehuja. voi helvetti sentään. lapsille sattuu vahinkoja, helppo se on jälkikäteen miettiä miten olisi tapaus voitu estää ym ym. mutta kun aina ei voi olla pitämässä kädestä kiinni ja paapomassa jokaista lapsen askelta. milläs se lapsi sitten oppii varomaan asioita joita ei ole voinut oppia kun aina joku on ollu niskassahuohottamassa? kyllä meillä ainakin lpset on putoillut ja kaatuillut tämän tästä eikä ole ollut pää halki tai tehohoito kutsunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Olis kiva nähdä se äiti joka katsoo lastaan 24/7 ettei hänelle tapahdu mitään. Saattais olla aika väsynyt :whistle: Meille ainakin neljän lapsen perheessä tapahtuu päivittäin asioita joissa olisi voinut käydä huonosti, ei niitä vain voi estää. Mutta onneksi mulla ei ole ne lasit päässä joilla näkee kaikki vaarat, elämä olis nimittäin yhtä helvettiä. Eikä kannata katsoa final destination -leffoja, jos on taipuvainen pelkäämään vaaranpaikkoja ;)

Ei kaikkea voi tietenkään estää, mutta riskejä ja todennäköisyyksiä kannattaa aina minimoida, varsinkin silloin, kun se olisi melko helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Olis kiva nähdä se äiti joka katsoo lastaan 24/7 ettei hänelle tapahdu mitään. Saattais olla aika väsynyt :whistle: Meille ainakin neljän lapsen perheessä tapahtuu päivittäin asioita joissa olisi voinut käydä huonosti, ei niitä vain voi estää. Mutta onneksi mulla ei ole ne lasit päässä joilla näkee kaikki vaarat, elämä olis nimittäin yhtä helvettiä. Eikä kannata katsoa final destination -leffoja, jos on taipuvainen pelkäämään vaaranpaikkoja ;)

Ei kaikkea voi tietenkään estää, mutta riskejä ja todennäköisyyksiä kannattaa aina minimoida, varsinkin silloin, kun se olisi melko helppoa.

toki, mun mielestä on vaan turha puhua niin kauan kun ei ole tilanteessa ollut itse mukana tai paikanpäällä näkemässä. kukaan meistä ei voi tietää mitä tarkalleen on tapahtunut minkin onnettomuuden kohdalla. vaikka se lukisi lehdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

toki, mun mielestä on vaan turha puhua niin kauan kun ei ole tilanteessa ollut itse mukana tai paikanpäällä näkemässä. kukaan meistä ei voi tietää mitä tarkalleen on tapahtunut minkin onnettomuuden kohdalla. vaikka se lukisi lehdessä.

Täysin samaa mieltä!

Mie taas viime kesänä nappasin kiinni arviolta n.2v pojan joka oli juoksemassa suoraan auton alle (toisen auton takaa). Äitinsä fiksuna irroitti ensin tuon taaperon ja päästi juoksemaan ominpäin parkkikselle ja keskittyi irroittamaan vauvaa autosta. Ja voi herran pieksut sitä vihasta sanatulvaa kun säikäytin hänen kullannuppunsa ja ehkä hiukan sattuikin poikaan, kun jouduin niin nopeasti kiskaisemaan paidasta taaksepäin. Auton rengas hurahtikin sitten n.20-30cm:n päästä lapsen varpaita. Noh, mie laitoin tuon kiukun äidin oman säikähdyksensä piikkiin...

Alkuperäinen kirjoittaja jeesustelua:
marttyriäidit täällä taas hakee itselleen kehuja. voi helvetti sentään. lapsille sattuu vahinkoja, helppo se on jälkikäteen miettiä miten olisi tapaus voitu estää ym ym. mutta kun aina ei voi olla pitämässä kädestä kiinni ja paapomassa jokaista lapsen askelta. milläs se lapsi sitten oppii varomaan asioita joita ei ole voinut oppia kun aina joku on ollu niskassahuohottamassa? kyllä meillä ainakin lpset on putoillut ja kaatuillut tämän tästä eikä ole ollut pää halki tai tehohoito kutsunut.

Lasta vahditaan tämän iän vaatimalla tavalla. Lapsi oppii varomaan asioita kun on tarpeeksi ikää ymmärtämään riskit mitä voi sattua ja tilannetaju on kehittynyt. Siihen asti on vanhempien velvollisuus vahtia että mitään ei pääse sattumaan. Se ei ole paapomista, vaan välittämistä ja huolehtimista lapsesta!

No ihan vain välihuomioksi, että kyllä meidän kaks vee tulee ihan leikiten ostoskärryistä itse alas eikä kaatua, eikä ole pää halki eikä makaa verilammikoissa! Ja ihan vahtimalla olen sen sivusta seurannut ja todennut, että kyllä se himputtilainen vaan sieltä tulee ja varmasti ja ehjänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sleepyhead:
No ihan vain välihuomioksi, että kyllä meidän kaks vee tulee ihan leikiten ostoskärryistä itse alas eikä kaatua, eikä ole pää halki eikä makaa verilammikoissa! Ja ihan vahtimalla olen sen sivusta seurannut ja todennut, että kyllä se himputtilainen vaan sieltä tulee ja varmasti ja ehjänä.

no ompa hienoa. kai tiesit kuitenin, ettei ostoskärryt ole mikään kiipeilyteline.

sit viel lisään ihan yleisesti et mua ärsyttää suunnattomasti että jotkut mammat laittaa lapsensa sinne ostoskärryn ostostilaan istumaan, siis sinne mihin laitetaan yleensä ostokset. eikö mammat tajuu et niin ei saa tehdä, eikä ole kovin hygieenistä!

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mulla on pienikokoinen 2 vuotias ja monesti pelästyttää kiipeämisellään ihmisiä kaupassa. Ei hän siis pois sieltä kärrystä kiipeä, vaan nousee kyykylleen penkistä, kun itse katselen tuotteita mitä kärryyn nostelen. Mutta en mäkään tyttöäni yksinänsä kärryyn jättäisi, hyvinkin voisi alkaa kiikkumaan kärryistä alas mun perääni ja silloin olisin kiitollinen, jos joku äitisi kaltainen tulisi ja nostaisi tytön kärryihin takaisin.

Ei millään pahalla, mutta etkö pelkää kärryjen kiikkaavan?

:laugh: Kuinkakohan moni meistä on sanonut joskus tuon lauseen, että sitten kun minusta tulee äiti niin... Ja samoja juttuja sitä on huomannut tekevänsä kuin ne, joita ennen tuomitsi :whistle:

Surullista, jos jotkut unohtavat äitiyden myötä sen lapsen vahtimisenkin.

Kaupan täti on ihan oikeassa! Lapsia ei sais laittaa kärryjen ostostilaan vaan istuimeen. Mun molemmat tytöt on todella itsepäisiä ja omatahtosia, mut kauppareissuilla niinkun muuallakin on omat sääntönsä. Vaikka ne kuinka alkais huutaan tai kitiseen. Kärryssä istutaan paikallaan eikä kiipeillä ja jos haluaa kävellä rinnalla niin pikkusempi pitää kärryistä kiinni, eikä saa lähteä pitkin kauppaa juoksentelemaan. Kerran on isompi likka päässyt karkuun isossa Cittarissa ja se säikäytti todenteolla!! Siinä mentiin jo käskemään kuuluttajaa ja huudeltiin likkaa paniikissa ympäri kauppaa. Ja kun se tapahtu (ainakin mummin mukaan jonka seurassa likka oli katoamishetkellä :headwall: ) tosi nopeasti, mummi oli hetkeksi kääntynyt katsomaan dödövalikoimaa ja yhtäkkiä likkaa ei näkynyt missään! Mutta onneks löytyi naistenvaateosastolta tyytyväisenä, mekkotankoa komppaamasta :o Ja likalla oli ikää sillon muistaakseni 3v...

ja lapsihan ei voi tippua esim. sohvalta tai syöttötuolista tai ostoskärryistä, vaikka äiti, isä, veli, sisko, presidentti olisi vieressä....ei tietenkään kun on yli-ihmisiä ja yli-äitejä! Sitten kun sinulla on lapsia, niin huomaat, että niitä ei voi pitää kuplassa tai pehmustetussa huoneessa, että eivät saa mustelmaakaan.

hmm.. puhutaankohan tässä musta =) =) eikun mä olinkin sunnuntaina kaupassa kun jätin 2v poikani ostoskärryyn kun ite liihotin hyllyjen välissä ja jopa sovituskopissa mut sit se kyllä jossakin välissä nukahti siihen kärryyn..
jokunen vuos takaperin silloin mein 1-2v tippu kirjaimellisesti päälleen kärrystä vaikka oltiin molemmat siinä ihan vieretysten.mut eipä siinä sit muutakun mustelma ja itkua hieman.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Jos yrität jotain vihjailla niin ihan tiedoksi, että mä en luota pätkän vertaa keltaiseen lehdistöön, mutta mua suututtaa, kun jotkut ihan tietoisesti jättää kaikki varotoimet tekemättä, kun "jotain voi kumminkin tapahtua, vaikka ne tekisinkin".

Tässä voi ottaa ihan sen usein toistuvan "ongelman" vauvafoorumeilla, että vauva (siis pieni, joka ei ainakaan periaatteessa liiku) on tipahtanut sohvalta/sängyltä/hoitopöydältä ja ollaan huolissaan, että tuleeko sille siitä jotakin vahinkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sleepyhead:

no ompa hienoa. kai tiesit kuitenin, ettei ostoskärryt ole mikään kiipeilyteline.

sit viel lisään ihan yleisesti et mua ärsyttää suunnattomasti että jotkut mammat laittaa lapsensa sinne ostoskärryn ostostilaan istumaan, siis sinne mihin laitetaan yleensä ostokset. eikö mammat tajuu et niin ei saa tehdä, eikä ole kovin hygieenistä!

mulla on kaksoset ja niin kauan kun jotkut kaupat eivät tarjoa tuplakärryjä aion pitää toista ostoskärryjen ostostilassa istumassa. Enkä sen vuoksi mene toiseen kauppaan.

Ja noista vahingoista vaikka sä pitäisit lasta kädestä aina niin silti vahinko voi sattua. Mä uskon siihen että jotkut asiat on vain tarkoitettu tapahtuvaksi vaikka me tehtäis mitä. Ei sitä lasta voi lasikuvussakaan kasvattaa, tottakai voi karsia turhia vaaranpaikkoja mutta silti ei voi suojella lasta kaikelta.

Mun äitini on just tuollainen että vaikka sille sanoo niin se ei tajua että ne kärryt voi jopa kaatua jos niissä kiipee.

Nuo turvakaukaloviritykset saavat mut kauhun partaalle.
Kerran oli Cittarissa kaukalo siinä missä lapsi voi seisoa, siis se "taso" mikä käännetään alas. Se oli vinossa, ja vaarassa pudota hetkenä minä hyvänsä!!!

Hitto että raivostutti.

Ihan oikeasti...Harva se päivä lapsia jätetää yksin videopisteeseen (pieniä alle 3v) ja äiti lähtee kiertelemään liiketta.Monet kerrat olen hakenut portilta lapsen joka on lähdössä ulos liikkeestä.
Välillä tuntuu ettei järki päätä pakota.Kuka hullu jättää pienen lapsen/lapset ja lähtee YKSIN shoppailemaan??

Mua monesti kaupassa kyllä myös kauhistuttaa useden ihmisten välinpitämättömyys lapsiaan kohtaan. Ei pätkän vertaa katsota lasten perään. Olen sitä mieltä myös että niitä kaatumisia ja tippumisia kyllä käy, mutta jonkun verran vois katsoa pienten lasten perään. Suunnattoman paljon on sellaisia vanhempia jotka antaa lasten liihotella menemään pitkin kauppaa tai kiipeillä kärryissä mielin määrin, kunhan itse saavat katsella hyllyjä rauhassa.

vahinkoja sattuu, se on selvää.. mutta kyllä nuo isoimmat ja pahimmat olisi estettävissä.. ei lasta pidä paapoa ja pitää kiinni kokoajan mutta kyllä tosissaan sen iän ja osaamisen mukaan sitä vapautta.. ja kun ihan fakta on ettei laituri ole leikkipaikka, varsinkaan uimataidottomalle ilman pelastusliivejä.. melkein joka kerta kun eksyn isoon kauppaan niin siellä kuulutellaan että pikku minna/matti etsii äitiä.. ja siis se lapsi on ensin löydetty että vanhemmat ei sitten ole edes välttämättä huomanneet katoamista.. kyllä pikkasen ihmetyttää se ettei muka "ehdi" vahtia omaa lastaan kauppareissulla.. voi ne ostokset tehdä vaikka lasta pitäis silmälläkin...

Yhteistyössä