Sitä saa, mitä tilaa (koiran käytös)

• Viestiketjun aloittaja kannattais miettiä ajoissa
  • Ensimmäinen viesti
kannattais miettiä ajoissa
Naapurimme ovat alkaneet valittaa koiramme haukkumisesta. Perheessä useampi koira on, mutta tuorein ja ainokainen kääpiörotua edustava haukkumme muistaa aina pihalla ollessaan haukkua ohikulkevia naapureitamme.

No lähtökohta on, että kun koira oli toissa kesänä pentu ja syötävän söpö, niin naapurit JOKA KERTA ohikulkiessaan pysähtyivät rapsuttamaan ja silittelemään pikku koiraa piha-aitamme raoista. Nyt päälle vuoden vanhana koira ei ole ehkä enää niin söpö tai uutuuden viehätys on naapureiden silmissä kadonnut, niin ei pysähdytä rapsuttamaan. Koira vaan on tähän oppinut ja haukkumalla huomiota kerjää. Isot koirat ovat hiljaa.

Selitin tämän asian näin naapureille ja mielestäni asia on sillä siisti. Kestäköön sen, mitä tilasivat aikoinaan. Muun ajan koira on hiljaa kylläkin, mutta ei naapurit nähdessään.

Anteeks mut kyllä se on sun vastuulla kitkee tollanen käytös siltä koiralta pois, ei se niiden naapureiden vika ole jos sinä olet antanut koiraa kihnuttaa aina ohikulkiessa etkä puutu sen tän hetkiseen käytökseen...Tai näin minä asian koen. Toki voin olla väärässäkin...

ap
Anteeks mut kyllä se on sun vastuulla kitkee tollanen käytös siltä koiralta pois, ei se niiden naapureiden vika ole jos sinä olet antanut koiraa kihnuttaa aina ohikulkiessa etkä puutu sen tän hetkiseen käytökseen...Tai näin minä asian koen. Toki voin olla väärässäkin...
Itse koen asian kyllä toisin. Etenkin, kun kaikki koiramme ovat suurimman osan päivästä irrallaan aidatulla pihallamme eikä itselleni tulisi kuuloonkaan kenenkään toisen koiria aidanraoista silitellä. Tätä nimenomaista koiraa vielä oikein kutsuttiin ja houkuteltiin tulemaan siliteltäväksi, vaikka pentua ei silmännäkyvissä olisi ollutkaan.
Onhan se räksyttäminen kieltämättä ärsyttävää, mutta nytkin provosoivat vielä koiraa lausumalla ääneen esim. viu viu tai hau hau ohikulkiessaan.
Tällaisten ei toivottujen tapojen kitkeminen on pirun työlästä jo muutoinkin. Sen verran fiksummaksi olen tullut, että kun seuraava pentu joskus taloon tulee, niin sitä ei silittele meidän pihalla kukaan vieras eikä etenkään ohikulkijat!

"mama"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21939085:
Ihmiset valittaa ihan kaikesta nykyisin- mikään ei ole koskaan hyvin ja naapurit tuntuu olevan suurimpia vihollisia koirineen ja lapsineen.
Samaa mieltä. Jotkut ihmiset vaan on tuollaisia valittajia. Aika pientähän tuo on, jos koira pihalla välillä haukkuu jos joku kulkee ohi. Mutta kyllä sä siltikin olet omistajana vastuussa koirasi touhuista, aina ja joka tilanteessa.

ap
Nyt meni vähän ohi...Sä olet vastuussa ja sun pitää/olisi pitänyt opettaa koira olemaan hiljaa!
Niin meni mullakin....mä olen siis vastuussa siitä, että naapurit lelli koiraa aina ohikulkiessaan ja nyt kun ne on sen hylänneet ja toinen huomiota vaatii ja haukkuu, niin se on mun syy? No se ei kuitenkaan pure eikä käy kimppuun. Haukkuu miniäänellään, kun silittämättömät naapurit kulkee ohi ja tämä haukkuminen häiritsee heitä.
Suoraan sanottuna en tiedä, miten saan sen olemaan hiljaa, kun sitä provosoidaan sitten puhumalla....

tää on taaas näitä, ku vikaa ei ittestä löydetä niin haetaan se vika naapureista. Sun vastuulla se on ja pidä huoli, että ei hauku, jos et kestä osoittelua. Ei kukaan jaksa kuunnella räksyttävää rasselitukkoa

Niin meni mullakin....mä olen siis vastuussa siitä, että naapurit lelli koiraa aina ohikulkiessaan ja nyt kun ne on sen hylänneet ja toinen huomiota vaatii ja haukkuu, niin se on mun syy? No se ei kuitenkaan pure eikä käy kimppuun. Haukkuu miniäänellään, kun silittämättömät naapurit kulkee ohi ja tämä haukkuminen häiritsee heitä.
Suoraan sanottuna en tiedä, miten saan sen olemaan hiljaa, kun sitä provosoidaan sitten puhumalla....
Sun vastuulla on kieltää moinen "turha" silittely ja kihnuttaminen, kaikki ihmiset ei tiedä että siitä tulee äkkiä tapa, sä omistat sen koiran, joten kaikki sen tekemiset on sun vastuulla, kukaan muu ei sitä koiraa ole kasvattanut...

Yhteistyössä