Sitä ne liian suuret unelmat teettää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lämpimästi kerrostalossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en asuis kerrostalossa, kuin pakon edessä.
Ennemmin laittaisin sit omakotitaloa vaikka pikku hiljaa kuntoon, jollei halua lisää lainaa ottaa.
Kateus paistaa kirjoituksesta niiiin selvästi läpi =)

Miksi olisin kateellinen? Mun unelma on asua wanhassa kivitalossa keskellä kaupunkia.

Mun unelma kanssa! Keskellä kaupunkia ja vanhassa kivitalossa! Olen kerran rakentanut keskikokoisen omakotitalon kaupungin nenäliinankokoiselle tontille, jossa ei yksityisyyttä, kun olet neljältä suunnalta naapureiden silmien alla!
Nyt ei kurki naapurit vaan taivaanlinnut!

Alkuperäinen kirjoittaja ihana talo:
Ennemmin laittaisin sit omakotitaloa vaikka pikku hiljaa kuntoon, jollei halua lisää lainaa ottaa.

Miksi olisin kateellinen? Mun unelma on asua wanhassa kivitalossa keskellä kaupunkia.

Mun unelma kanssa! Keskellä kaupunkia ja vanhassa kivitalossa! Olen kerran rakentanut keskikokoisen omakotitalon kaupungin nenäliinankokoiselle tontille, jossa ei yksityisyyttä, kun olet neljältä suunnalta naapureiden silmien alla!

Maaseudun rauhassa on kyllä tilaa eikä naapureita liian lähellä. B)

No katso nyt tuota otsikkoasi! Mikä sinä olet kenenkään unelmien suuruutta tuomitsemaan? Ja varsinkin kun kyseessä on vain normaali talonrakennusurakka, jossa valmista tulee pikkuhiljaa, niin alat siitä jo palstalla vinkumaan. Kateuttahan tuo on. Aidosti huolissaan oleva ystävä ei tekisi asiasta tällaista aloitusta, tällaisella otsikolla...

Olenko väittänyt olevani huolissani? Kyllä mun huoleni on yleisemmällä tasolla: miksi nuoret lapsiperheet vetävät taloutensa ihan äärirajoille talon takia, ja johtuuko se siitä, kun luokkakokouksessa penakin kertoi uudesta 300 neliön talostaan? Miksi tavoitellaan "liian suuria unelmia" eikä nautita elämästä tässä ja nyt?

Eipä siinä sorapellolla paljoa ruoho kasva...Tavallaan olenkin onnellinen, mutta tavallaan surullinen, kun ovat menneet mukaan statuskisaan ja joutuneet kiristämään taloutensa ihan äärirajoille.

no eipä varmaa talvella kasva, kyllä siihen sorapeltoon ehtii vielä maa-ainekset saada. taidatpa olla vaan kateellinen, tottakai talon rakentaminen maksaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja ihana talo:

Maaseudun rauhassa on kyllä tilaa eikä naapureita liian lähellä. B)

No sekin on tullut koettua! Rospuuttokelit sivutien varressa ja lumivallien takana odotellen auramiestä. Halonhakkuuta ja jäätyneitä vesiputkia! Joten ARVOSTAN suuresti tätä nykyistä urbaania elämänmuotoa!

No katso nyt tuota otsikkoasi! Mikä sinä olet kenenkään unelmien suuruutta tuomitsemaan? Ja varsinkin kun kyseessä on vain normaali talonrakennusurakka, jossa valmista tulee pikkuhiljaa, niin alat siitä jo palstalla vinkumaan. Kateuttahan tuo on. Aidosti huolissaan oleva ystävä ei tekisi asiasta tällaista aloitusta, tällaisella otsikolla...

Olenko väittänyt olevani huolissani? Kyllä mun huoleni on yleisemmällä tasolla: miksi nuoret lapsiperheet vetävät taloutensa ihan äärirajoille talon takia, ja johtuuko se siitä, kun luokkakokouksessa penakin kertoi uudesta 300 neliön talostaan? Miksi tavoitellaan "liian suuria unelmia" eikä nautita elämästä tässä ja nyt?

Mä peesaan kyllä ap:tä tässä asuntojen ja perhekokojen suhteellisuudesta. Ihmisillä on mennyt järki talojen kokojen suhteen! Nykyajan omakotitalot on valtavia linnoja, joissa asuu pieni perhe! Hirveästi siivottavaa tilaa ja suuret ylläpitokulut! Tosin suhteessa pienen talon rakentaminen tulee joskus isompaa kalliimmaksi, mutta asumiskustannukset on kuitenkin toista luokkaa. Voisihan sitä asua ihan väljästi 150 neliön talossakin 2-4 ihmistä!

sen unelmansa eläminen on myös elämistä tässä ja nyt??? Siis ettei unelman toteuttaminen olekaan oikeaa elämää vaan ainoastaan siitä haaveileminen ja muiden unelmien totetuttamisen kauhisteleminen??? "Tavoitellaan liian suuria unelmia"---Voi argh näitä kaikkitietäviä ja "mun tapa elää on se ainoo oikea"-tyyppejä...

siis oikeasti huolissaan, kerron että on mahdollista rakentaa myös energiaystävällinen ja kulutusköyhä uusi iso talo--- kun miettii lämmitys ym tavat kunnolla, eristykset, ikkunat jne. Että voipi olla että aumiskustannukset ovat edulliset ja korjaavat taloutta osaltaan myöhemmin sitten...

Omakotitalo on unelma, rivariasunto ok ja kerrostaloasunto painajainen. Näin siis mun kohdalla.

Mulla taas niin, että omakotitalo on se mitä vähiten haluan :D, rivariasunto kompromissiratkaisu mun ja miehen toiveiden välillä, ja unelmana olisi kerrostalon kattohuoneisto iiiisoilla huoneilla, kattoterassilla yms jossain kaupungin keskustassa, merinäköalalla tietty :)

Ainoa okt jonka huolin on joku kiva 3-4 kerroksen villa, Turkissa, omassa puutarhassa kalalammikko, sitruunapuita ja ankkoja :heart: . Ja joku talkkari-puutarhuri tekemässä kaikki hommat :whistle:

Moni tuttu tuntuu haaveilevan omakotitalosta jossain Mietoisissa, Nousiaisissa, Piikkiössä tms. Mä kuolisin sinne alle vartissa :x

Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
siis oikeasti huolissaan, kerron että on mahdollista rakentaa myös energiaystävällinen ja kulutusköyhä uusi iso talo--- kun miettii lämmitys ym tavat kunnolla, eristykset, ikkunat jne. Että voipi olla että aumiskustannukset ovat edulliset ja korjaavat taloutta osaltaan myöhemmin sitten...

Miksi sen pitää olla ISO, miksei se voi olla sopivan kokoinen?

Alkuperäinen kirjoittaja että:
sen unelmansa eläminen on myös elämistä tässä ja nyt??? Siis ettei unelman toteuttaminen olekaan oikeaa elämää vaan ainoastaan siitä haaveileminen ja muiden unelmien totetuttamisen kauhisteleminen??? "Tavoitellaan liian suuria unelmia"---Voi argh näitä kaikkitietäviä ja "mun tapa elää on se ainoo oikea"-tyyppejä...

:) Kuka on sanonut, etten ole toteuttanut omia unelmiani?

Mun mielestä tästä(kin) aiheesta pitäisi pystyä keskustelemaan ilman tollasia tunteenpurkauksia. Taidat olla pahasti veloissasi...Ja terassi tekemättä?

Jokaisen meidän unelmat ovat omanlaisensa ja arvostakaamme niitä ilman että tarvitsee tuomita muita.
Mutta on myös ikävä tosiasia huomata jotta toiset ihmiset lähtevät toteuttamaan unelmiaan vailla realistisuutta. Esim minusta olisi ihanaa asua omassa talossa isolla tontilla, mutta fakta on se ettei meillä ole siihen varaa. Kaverini joka on samassa taloudellisessa tilanteessa kuin me niin uskalsivat/halusivat tehdä toisin ja ottaa päräyttivät ison summan lainaa pankista jotta voivat toteuttaa unelmaansa...ja nyt sitten ns kituuttavat todella minimi rahoilla kuukaudesta toiseen ja ovat myöntäneet että heitä harmittaa kun ovat joutuneet luopumaan paljosta. Toki nauttivat siitä omasta kodista, mutta harmittelevat usein menetettyjä asioita esim lasten kannalta.
Tämä on se asia joka on saanut meidän perheen pysymään kerrostalossa sillä me nautimme elämästämme muutoin kuin sen unelmien talon osalta eli matkustelemme paljon ja toteutamme haaveitamme muutoin eikä esim työpaikan menetys olisi meille niin iso isku kuin jos meillä olisi isot lainat niskassa.
Ja viimeiseksi...olisin aivan tautisen surkea omakotiasuja...laiska kuin mikä ja sitten kuitenkin ihan normi kotiäiti jolla perusduunari miehenä joten ei olisi varaa palkata puutarhuria ja kodinhoitajaa :D

Mutta ap:lle niin toivotaan jotta ystäväsi saavat talostaan valmiin ja saavat siten täyden ilon ja onnen irti omasta pesästään.

Alkuperäinen kirjoittaja why:

joku ahistuu pienessä tai sopivassa talossa, mä nautin tilasta ja mulla onkin varaa, hähää teillä ei ookkaan ;)

joillaan ei ole saumaa haaveilla ees omakotitalosta. Hyvä tekosyy ettei muka haluta omakotitaloa. Köyhyydestä se johtuu...

Miksi sitten löytyy niin paljon halukkaita asunnon ostajia esim Helsingin tai Turun keskustan kerrostaloasuntoihin ? Eli ei se aina ole rahasta kiinni vaan ihan siitä halusta valita oma asumismuoto.

Alkuperäinen kirjoittaja why:

joku ahistuu pienessä tai sopivassa talossa, mä nautin tilasta ja mulla onkin varaa, hähää teillä ei ookkaan ;)

Mä ahistun tässä 100 vuotta vanhassa maalaistalossa, jossa on tilaa, tilaa ja tilaa. Metsää ja maata 200 hehtaaria. JOTEN työtä on palkkatyön lisäksi ihan liikaakin. MUTTA perintönä sain omalta isältä, joten poiskaan ei voi tunnesyistä myydä. JOTEN se siitä rahattomuudesta....

Niin siis miksei tämä perhe olisi saanut toteuttaa unelmaansa ja jatkaa sen unelman toteuttamisen loppuunvientiä pikkuhiljaa, esim. piha ensi kesänä jne? Ap, miksi ei?

joillaan ei ole saumaa haaveilla ees omakotitalosta. Hyvä tekosyy ettei muka haluta omakotitaloa. Köyhyydestä se johtuu...

Omakotitalo jossain periferiassa maksaa kolmanneksen siitä mitä kerrostaloasunto suuremmassa kaupungissa keskustassa tai arvoalueilla.
Eli se siitä teoriasta :D

Kaikki eivät vaan HALUA omakotitaloa. Oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Omakotitalo on unelma, rivariasunto ok ja kerrostaloasunto painajainen. Näin siis mun kohdalla.

Mulla taas niin, että omakotitalo on se mitä vähiten haluan :D, rivariasunto kompromissiratkaisu mun ja miehen toiveiden välillä, ja unelmana olisi kerrostalon kattohuoneisto iiiisoilla huoneilla, kattoterassilla yms jossain kaupungin keskustassa, merinäköalalla tietty :)

Ainoa okt jonka huolin on joku kiva 3-4 kerroksen villa, Turkissa, omassa puutarhassa kalalammikko, sitruunapuita ja ankkoja :heart: . Ja joku talkkari-puutarhuri tekemässä kaikki hommat :whistle:

Moni tuttu tuntuu haaveilevan omakotitalosta jossain Mietoisissa, Nousiaisissa, Piikkiössä tms. Mä kuolisin sinne alle vartissa :x

Pakko kommentoida :)
Meidän unelma on täällä PIIKKIÖSSÄ :)
Ja hengissä ollaan yhä edelleen.

En nyt ota kantaa siihen, onko järkevää rakentaa näitä kivilinnoja, mutta unelman toteuttamisesta: Mun mielestä oli ihan hyvin sanottu telkussa joltakin ekonomistilta, että kyllä oma talo on useimmille sellainen, josta haluaa pitää kiinni ja sen unelman vuoksi haluaa sinnitellä: siis asuntolaina on myös asia, joka tuo onnea, ja vaikka tekisi tiukkaakin, sitä ei kadu, koska sillä rahalla on oikeasti ostanut itselleen oman ja perheensä unelman.

Meillä on iso asuntolaina, mutta myös maailman ihanin 60-vuotias kaunotar, jossa saamme toivottavasti lopun elämäämme asua.

Yhteistyössä