Sisustussilmää omaavat, APUA!! Väriongelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rimppakinttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rimppakinttu

Vieras
Meillä on vanha hirsitalo remontissa. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että tapetteja ja maaleja pitäisi alkaa päättää. En vaan keksi, mikä olisi hyvän näköistä!!
Lattia on vanha lankkulatti, sellainen vaalean harmaa.
Keittiön kaapit ovat kerman valkoiset ja tasot tummaa puuta.
Minkä väriset seinät tekisitte? pirttiin tulee korkeat paneelit ja loppuosa tulee tapetilla. Mietin, että jos paneelit maalaisia aikalailla samalla sävyllä kuin lattiatkin ja yläosan tapetti tulis vaaleaa ja tummempaa raidallista tapettia.
Makuuhuoneen lattia on vielä käsittelemätön ja sitä mietiin, että teenkö siitäkin vaalean harmaan vai minkä. Idiksiä otetaan vastaan :)
tuo pirtti on se suurin ongelma. Jos laitan nuo harmaan seinät niin käykö sinne sitten tummat huonekalut ja harmaat sohvat vai tuleeko liian synkkää?
Vai laitanko harmaat sohvat ja valkeat puukalusteet? tarkoitus on ostaa talonpoikaisantiikkia sitä mukaa kun sitä löytyy, mutta osa huonekaluista on ostettava uutena nyt kun meillä ei ole kerrassaan mitään!

Mä INHOON kun en osaa ja en halua että talosta tulee sotkuisen sillisalaatin näköinen vaan haluan sellaista rauhallista, maalaismaista, hieman romanttista mutta ei krumeluurista tunnelmaa.

Apuja, anyone :)

Koko asunnossa kannattaa olla samanlainen lattia (märkäriloja lukuunottamatta tietysti)
Tummien kalusteiden kanssa suosisin vaaleita pintoja, ja toisin päin. Tietysti harmaatakin on eri sävyjä, tummempaa ja vaaleampaa.

[QUOTE="reija";24700427]Koko asunnossa kannattaa olla samanlainen lattia (märkäriloja lukuunottamatta tietysti)
Tummien kalusteiden kanssa suosisin vaaleita pintoja, ja toisin päin. Tietysti harmaatakin on eri sävyjä, tummempaa ja vaaleampaa.[/QUOTE]

Näyttäisiköhän hölmöltä, jos lattia on harmaa ja maalaisin nuo paneelit valkeiksi ja tapettikin olisi jotain vaaleaa. Tai paneelit vaalean harmaalla ja tapetti lähes valkea. Ja entäs sitten huonekalut? Jos ostankin valkoiset sohvat ja muut huonekalut tummaa puuta? Vai voisinko silti ostaa ne tumman harmaat sohvat JA tummaa puuta huonekalut? Vai kaikki valkeeta ja antiikkikalsuteet vain tummia?
hitto mä en selviä tästä...

Niin, ja niistä väreistä.. Tikkurilalla ainakin on sellainen joku perinnesävyt -värikartta, siellä oli ihan nättejä värejä. Mä suosisin tuossa tilanteessa sellaisia sävytettyjä, haaleita värejä, esim hyvin vaalea marjapuuronpunainen, vaalea siniharmaa, vaaleanharmaa, vaalea tummankeltainen (jestas mikä värikuvailu, mutta ei siis sellaista tipunkeltaista, vaan sellainen oranssiin taittava keltainen :D)

Näyttäisiköhän hölmöltä, jos lattia on harmaa ja maalaisin nuo paneelit valkeiksi ja tapettikin olisi jotain vaaleaa. Tai paneelit vaalean harmaalla ja tapetti lähes valkea. Ja entäs sitten huonekalut? Jos ostankin valkoiset sohvat ja muut huonekalut tummaa puuta? Vai voisinko silti ostaa ne tumman harmaat sohvat JA tummaa puuta huonekalut? Vai kaikki valkeeta ja antiikkikalsuteet vain tummia?

Paneelit valkoiseksi, ja siihen joko vaalea tai harmaasävyinen tapetti. Mielikuvaan, jonka talosta sain, laittaisin kalusteet valkoisena. Siihen yhdistettynä sohvahan voi olla vaikka tummanharmaa, tummanruskea tms. Tai sitten valkoiset sohvat, ja kalusteet tummaa puuta. Mutta äkkiseltään harmaan lattian kanssa passais valkoiset kalusteet paremmin.

[QUOTE="reija";24700443]Niin, ja niistä väreistä.. Tikkurilalla ainakin on sellainen joku perinnesävyt -värikartta, siellä oli ihan nättejä värejä. Mä suosisin tuossa tilanteessa sellaisia sävytettyjä, haaleita värejä, esim hyvin vaalea marjapuuronpunainen, vaalea siniharmaa, vaaleanharmaa, vaalea tummankeltainen (jestas mikä värikuvailu, mutta ei siis sellaista tipunkeltaista, vaan sellainen oranssiin taittava keltainen :D)[/QUOTE]

Mun tarvii hakea sellainen värilastuhomma, josta näkee ne yhteensopivat värit. Tai ehkä mä palkkaan kohta jonkun sisustussuunnittelijan. Haluaisin kerralla harmonisen, raikkaan ja kotoisan tunnelman. Ja nettietsintä jatkuu :)
Kiitos sinulle :)

[QUOTE="reija";24700459]Paneelit valkoiseksi, ja siihen joko vaalea tai harmaasävyinen tapetti. Mielikuvaan, jonka talosta sain, laittaisin kalusteet valkoisena. Siihen yhdistettynä sohvahan voi olla vaikka tummanharmaa, tummanruskea tms. Tai sitten valkoiset sohvat, ja kalusteet tummaa puuta. Mutta äkkiseltään harmaan lattian kanssa passais valkoiset kalusteet paremmin.[/QUOTE]

Sitäpä juuri mietin, että tuon lattian kanssa ne valkeat varmaan sopii paremmin. ja siihen se tummanharmaa sohva, kun en halua ihan valkeaa sisutusta kuitenkaan.
Makuuhuoneisiin tulee tummemmat seinät niin sinne voi laittaa niitä tummempia kalusteita. Kun eihän kaikissa huoneissa tarvii olla valkeat kalusteet? EIHÄN?

Mä tekisin noin. Antaisin lattian olla, maalaisin listat valkoiseksi ja ostaisin yhteen seinään vaaleaa/raidallista tapettia missä olis esmes listan ja lattian värejä. Muuten sitten tapetti saisi olla kohtalaisen neutraali. Sohva saisi olla tumma ja joukkoon sopisi kyllä jotain kuultovalkoista, lipasto ja vitriini. Jos kattoon tulee sisustuspaneelit niin laittaisin valkoiset (kiiltovalkoiset)..

Mä tykkään kontrasteista, joten itse päätyisin varmaankin valkoisiin tai kuitenkin vaaleisiin paneeleihin. Sitten mun sisustuksissani on aina pari kaikelle, ts. jos taulussa on oranssia tehosteväriä, niin se sama oranssi toistuu esim. sohvatyynyissä tms.
Se raitatapetti kuulostaa hyvältä :) Kun tasot ovat tummaa puuta, niin niille pariksi valitsisin edes jonkun huonekalun, joka olisi tummaa puuta. Vaalea yleisilme vaatii siis mielestäni kaverikseen tummia huonekaluja, joten tummanharmaat sohvat kuulostavat hyvältä. Harmaa on muutenkin sellainen väri, johon on helppo yhdistellä muita värejä ja vaihdella niitä mielen mukaan esim. tekstiileissä.

Mulla tökkii jo tämä yhdistelmä...

Eikö oo sitten hyvä, että kyse ei ole sun talostasi :D
Valkoinen nyt sattuu olemaan sellainen väri, että siihen en kyllästy. Ja vanhaan taloon nyt sopii valkoinen aika hyvin. Ja vaaleat puutasot ei ole mun mieleeni. Pääasia että ovat täyttä puuta, eikä mitään lastulevyä ;)
Ja lattian olisin halunnut kyllä ihan tummaa, vahattua lankkua, mutta koska päätettiin säästää vanhat lankut, oli toi maalaaminen ainut vaihtoehto.

Yhteistyössä