Siskoni sekoittaa tahallaan lapseni päätä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaapeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaapeee

Vieras
Hänellä teini-ikäiset lapset ja paha teinihelvetti menossa varsinkin tytön kanssa. Mun tyttöni on vielä pieni (7) ja suloinen, suht kiltti tapaus. Hänet on adoptoitu vauvana,. Siskoni on nyt pRi vuotta ollut todella outo. Hän ikään kuin sekoittaa lapsen päätä, eli juttelee kaikkea että mitäs jos muuttaisit tänne ja saisit sitten omaan huoneeseen telkkarin ja milloin pääsisi lomalle heudän kanssaan. He ovat hyvötuloisempia kuin me, käyvät varmaan 3-4 kertaa vuodessa ulkomaan reissuilla ja heillä on hienompi auto. Tyttöni on alkanut tajuta että he ovat varakkaita, vaikka ei me olla köyhiä, tavallisempia vain.

Olen sanonut ettei guollaisia tarvitse ouhua,pitänyt etäisyyttääkin, mutta hän ei vaan voi lopettaa. Tajuan että se on jotai vinoilua sille teinityttärelle ja ositrain kateutta lapsesta (se teinityttöei ollut ikinäsiskoni mieleen vaan haastava aina.

Tavaöliselle lapselle en tiedävaikuttaako tuollainen, mutta adoptoidulle se on ilkeää. Hän monta päivää kotona ihmettelee, voisiko hän olla kuitenkin siinä perheessä, hän halyaaolla tässä meidän perheessä, mutta se että häntä sekoitetaan noin ei tee hänelle hyvää. Juuri että jos hän sanooeteei äiti hommaahänelletelkkarua, bii siskoni sanoo, jos muutata tönne, saat telkkarin heti, lun olet niin suloinen.

Millä saisin siskon käsittämään, että ei tarvi höpöttää tuollaisia? Jos yritän sanoa, hän vähättelee asiaa. olen sanonut että joydun päivätolkulla selittämään noita höpöjä puheita.

,Lapsi on siis kiintynyt meihin hyvin, mutta kun hän tietää, että hänet on kerran adootoitu uuteen perheeseen, niin se toinen kerta voi tuntua hänestä ihan mahdolliselta vaihtoehdolta. hän ei halua siskolleni mutta luulee että sisko aikoo oikeasti yrittää saada hänet. Ja se hämmentää, peloittaakin.

Minä katkaisisin välit tuollaisen siskon kanssa kokonaan! Jos hän ei usko, että tuollaisia ei saa puhua. Todellakin sekoittaa psykologisesti lapsen pään, lapsi ei tiedä mihin "kuuluu", jos toinen puhuu noin pöhköjä. Selitä lapselle että täti on outo, eikä tarkoita tuollaista, että ei perhettä noin vaan vaihdeta, ja että hän on teidän tyttö ikuisesti! Raukka parka on jo joutunut miettimään tuollaista. Et missään nimessä anna siskosi nähdä lastanne, jos ei osaa käyttäytyä. Jotain katkeruutta tuossa on, ja aivan sairasta sekoittaa viaton lapsi siihen mukaan. Kai olet osannut sanoa suoraan että tuollaista ei saa sanoa!!!? Suutu hänelle vaikka kunnolla, että tajuaa ettei voi astua varpaillesi. Hänhän yrittää tuhota sinun suhteesi omaan tyttöösi, oli sitten adoptoitu tai ei! Törkeä sisko! En pitäisi mitään yhteyttä.

Onpas kumma, ettei siskosi ymmärrä olla tuollaisia puhumatta, vaikka olet hänelle asiasta maininnut. Ymmärrän tavallaan siskosi ajatusjuoksun enkä usko että hän tarkoittaa pahaa, mutta 7-vuotias on vielä liian pieni ymmärtämään, että tuollaisia juttuja heitetään vaan leikillään, ei tosissaan. Ei niinkään se adoptiotausta tee jutuista sopimattomia, vaan ihan tuo lapsen ikä, ei ekaluokkalaisten huumorintaju vielä riitä ottamaan noita juttuja vaan sellaisina leikillisinä kehuina, jollaiseksi ne oletettavasti on tarkoitettu.

Joten koita vielä sanoa siskollesi, että lapsi ottaa tuollaiset heitot vakavissaan, eikä lapsen tietenkään pidä joutua pohtimaan tuollaisia. Edes erotilanteissa, joissa sentään on oikeasti eri vaihtoehtoja sen suhteen, kumman vanhemman luona lapsi asuu, noin pienen harteille ei päätöstä laiteta, koska se olisi liian vaikea. Ja nyt lapsi joutuu aivan turhaan tuollaisia miettimään, koska eihän sellaista vaihtoehtoa oikeasti ole, että lapsi muualle muuttaisi.

Voit toki lapsellekin kertoa, että siskosi vaan leikillään lasta kehuakseen tuollaisia puhuu eikä oikeasti lapsi voi mihinkään toiseen perheeseen muuttaa, koska hän on teidän lapsenne ja te häntä rakastatte, ettekä koskaan luopuisi hänestä.

Millä saisin siskon käsittämään, että ei tarvi höpöttää tuollaisia? Jos yritän sanoa, hän vähättelee asiaa. olen sanonut että joydun päivätolkulla selittämään noita höpöjä puheita.

No nyt joudut ryhdistäytymään ja sanomaan asian jämäkästi ja yksiselitteisesti. "Jokainen pitäköön huolen omista lapsistaan. Nämä jutut loppuvat nyt tähän. Piste."

Jos yrittää esittää loukkaantunutta sanot rauhallisesti että ikävä että joudun sanomaan näin suoraan mutta kun muu ei tunnu menevään perille. Tärkeintä on lapsen hyvinvointi ja aikuisten pitää toimia sen mukaan.

Jos tämä sama ongelma on ollut jo kuukausia päällä eikä ole muuttunut suuntaan toiseen niin kyse ei ole enää ohimenevästä jutusta.

Ai, oliko tämä provo? Aika vakava aihe provoilla tällaisesta. Keksippäs itsellesi jotain parempaa tekemistä. Minä otan näin vakavat aloitukset tosissaan, ja aika älytöntä herättää ihmisten huoli tällaisilla aloituksilla, jos tarina ei ole totta. Kyllä tää palsta on.... Hohhoijaa!

olen kirjoittanut aiemminkin. sain neuvon että puhua suoraan ja etöisyyttä. minä olen puhunut, mutta se ei auta. sisko naureskelee että ölä ole tosikko, ei kai hän oikeasti kenenkäön lasta ole ottamassa. sanoin tuohon että en luule nii , kun et sinä voi ottaa tätä lasta kuten et ketäön muutakssn, mutta minä joudun selittämään noita höpöjä puheita sitten jälkeenpäin.

Lapsi kuuli tuon viimeksi. Olen ottanut etäisyyttä. Pääsiäisen jälkeen seuraavan kerranähtiin viime viikonloppuna. Samat puheet aina.

Eviimeksi oli että pääsee heidän reissuun jos muuttaa. meillä on omaki reissu, mutta ärsyttäö tuollaiset höpöt puheet.

tämä ei todellakaan ole provo. ihan tosissaan tapahtunutta. ongelmat alkoivat kub hänen oman tytön murrosikä alkoi. se on todella rankka. viiltelyä ym. mutta ikinä tuo tyttö ei ole tullut äitinsä kanssa toimeen , ei edes pikkulapsena. Meillä on lämmin suhde oman tyttöni kanssa ja se saattaa olla myös se syy.

olen kirjoittanut aiemminkin. sain neuvon että puhua suoraan ja etöisyyttä. minä olen puhunut, mutta se ei auta. sisko naureskelee että ölä ole tosikko, ei kai hän oikeasti kenenkäön lasta ole ottamassa. sanoin tuohon että en luule nii , kun et sinä voi ottaa tätä lasta kuten et ketäön muutakssn, mutta minä joudun selittämään noita höpöjä puheita sitten jälkeenpäin.

Lapsi kuuli tuon viimeksi. Olen ottanut etäisyyttä. Pääsiäisen jälkeen seuraavan kerranähtiin viime viikonloppuna. Samat puheet aina.

Eviimeksi oli että pääsee heidän reissuun jos muuttaa. meillä on omaki reissu, mutta ärsyttäö tuollaiset höpöt puheet.

Ensi kerralla välittömästi keskeytät kun alkaa jauhaa samaa tarinaa.
Harjoittele vaikka etukäteen sanomaan: "Lopeta. Tiedät etten halua että puhut noita juttuja."

Kysehän ei olekaan siitä että sinä pelkäisit että siskosi veisi lapsesi, vaan että nuo jutut ovat typeriä, et halua kuulla niitä (suunnattoman lapsellista muutenkaan vertailla omaisuutta ja varallisuutta muutenkaan, saati sitten lapsen kuullen lesoilla).
Ja mikä tärkeintä, et halua lapsesi kuulevan niitä, etenkin kun on adoptoitu joten perheestä toiseen siirtymiseen voi olla lapsella eri näkemys kuin muilla.

Mitä siskosi sanoo kun kerrot lapsesi ihmettelevän noita juttuja ja hämmentyvän niistä? Ei välitä? Kysy siltä eikö välitä. Jos naureskelee niin heitä pihalle koko akka.

,Lapsi on siis kiintynyt meihin hyvin, mutta kun hän tietää, että hänet on kerran adootoitu uuteen perheeseen, niin se toinen kerta voi tuntua hänestä ihan mahdolliselta vaihtoehdolta. hän ei halua siskolleni mutta luulee että sisko aikoo oikeasti yrittää saada hänet. Ja se hämmentää, peloittaakin.

Olettekohan jotenkin liikaa sitä adoptiotaustaa korostaneet? Eihän lapsi voi sitä muistaa, jos hänet jo vauvana on adoptoitu. En tarkoita, että adoptiotausta pitäisi salata, mutta lapsen pitäisi kuitenkin tuntea olevansa ensi sijassa teidän lapsenne, ei adoptiolapsi. Jos teistä tuntuu, että lapsi pitää mahdollisena, että te hänestä luopuisitte, kannattaa joka tapauksessa vahvistaa sitä, että te ette koskaan lapsesta luovu ja hän on teidän lapsenne, aivan yhtä lailla kuin jos olisit hänet synnyttänyt. Periaatteessa tietysti kaikki on mahdollista vaikka lapsi olisi biologinenkin, mutta mitään äärimmäisen epätodennäköisiä skenaarioita ei kannata edes mainita, vaan keskittyä vahvistamaan lapsen pysyvyydentunnetta.

Lapsi tietää, ettei joudu mihinkään. olen äidilleni ja jollekin muulle sanonut, että vaikna olemnat kuolisimme, lapsi ei saa joutua tuolle siskolleni. mielummin vaikka kummilleen, jos isovanhemmat eivöt iän takia voi pitää.

hänet on siis adoptoitu ulkomailta, ja kovin kauaa se ei voi olla mikään salaisuus :) nykyään neuvitaan että lapsi tietää taustansa koko ajan. emme sen kummemmin korosta sitä, mutts kyllä noille lapsille jää siitä muistijälki. Siis tunnemuistiin. Hylkäämisestä ja kaiken tiedetyn maailman muuttumisesta.

Lapsi tietää, ettei joudu mihinkään. olen äidilleni ja jollekin muulle sanonut, että vaikna olemnat kuolisimme, lapsi ei saa joutua tuolle siskolleni. mielummin vaikka kummilleen, jos isovanhemmat eivöt iän takia voi pitää.

Onko lapsi joskus kuullut näitä juttuja? Itse en kuolemallani spekuloi, on ensinnäkin hyvin epätodennäköistä että me molemmat vanhemmat kuoltaisiin ja toiseksi uskon että läheiset sekä lastensuojeluviranomaiset tekevät joka tapauksessa lapsen edun mukaisen sijoitusratkaisun. Ei lapsia voi testamentata kenellekään. Jos siskosi on objektiivisesti lapsen edun kannalta arvioiden paras sijoituspaikka tällaisessa tapauksessa (parhaat edellytykset, mahdollisimman läheinen suhde), niin sinnehän lapsi menee sinun määräyksistäsi huolimatta. Mutta ihmettelen kovasti, miksi koet tarpeelliseksi tällaisia kenellekään jutella, kun et ilmeisesti ole kuolemansairas kuitenkaan. Lapsen korviin ei moiset jutut ainakaan saisi missään tapauksessa päätyä.

en toki lapsen kuullen. olemme adoptioneuvonnassa joutuneet nimeämään varavanhemmat eli jos kummatkin kuolisimme niin kuka ottaisi lapsen. tämö perhe on kummiperheenä.

äidin siskon lapsi asui meillä 3,5 v aikuiseksi asti, kun vanhemmat kuolivat auto-onnettomuudessa, siis kun lapsi oli 3,5 v.

Ehkö sen takia meillä on nuo jutut olleet aina ihan normaaleja.

Sosiaaliviranomaibenjoka teli adoptiobeuvonnan, sanoi että lasta ei voi testamentata, mutta vanhempienselkeö tahdonilmaus otetaan huomioon. Eli jos niissä ei ole mitäön vikaa, niksi lapsi eivoisi siellä asua, niin se on sossuillekin se ykkösvaihtoehto.

tuota keskeyttämistä ja lopeta jne lauseen sanomista yritän vielä, jos ei tajua niin ehkä on pidettävä vielä enemmän etäisyyttä. joskus meidänkin lapsi kasvaa, ja hänelle voi selittää tädin käytöstä tarkemmin. kateutta se on, ja osittain kostoaomalle tytölleen.

Tyttö on ihan pitelemätön. Esim. Kampaamossa saattaa esim. kieltäytyä menemöstä jollekin kampaajalle, kun tämä on huoran näköinen ja hokee tätä sitten siknä. Nöyryyttää siis äitiäännkoin.

Tyttö on saanut potkut monesta harrastuksesta,mm. kuvataidekerhosta, missä munkin tyttö käy ja pärjää... kaikki tämmöinen voi korveta siskoani. Kun siskon tyttö sai potkut kuvataidekoulusta, oli vasta 8-9 v. Silloin jo oli ihan mahdotonta hallita tytön raivoa.

Yhteistyössä