[QUOTE="Hmm";29015073]En ole itse adoptoinut, eikä adoptiolapsia ole suvussani, joten sen tähden en taida ymmärtää tätä adoption henkistä puolta
Mutta olen aina ihmetellyt yhtä asiaa. Adoptiossa lapsen kaikki siteet biologisiin vanhempiin katkeavat, kuten myös siihen sukuun. Lapsesta tulee vanhemmilleen oma lapsi ja uuden sukunsa jäsen.
Joten miksi lapselle kerrotaan että hän on adoptoitu, varsinkin jos adoptio tapahtuu kun lapsi on vauva.
Tietenkin jos lapsi otetaan maasta, jossa ihonväri on erilainen, niin silloin lapsi tajuaa, että on erilainen kuin vanhempansa.
Mutta jos adoptoidaan euroopasta, pohjoismaista, suomesta jne.
Niin miksi kerrotaan adoptiosta.
Olen ajatellut, että jos joskus adoptiosin, niin en kertoisi, koska hän olisi oma lapseni ja kasvaisi perheessä ja suvun keskellä
Joten miksi lapsille kerrotaan tämä ja sekoitetaan lasten mieli tällaisella, että ovat ulkopuolisia[/QUOTE]
Mä luulin, että kaikkihan sen tietää ja ymmärtää, että lapselle pitäisi kertoa adoptiosta ja jo ihan pienestä asti. Muutenhan se on ihan kamalaa lapselle valehtelua, josta voi seurata vielä isommatkin traumat. Ihmiselle omat juuret ovat kuitenkin tärkeät ja näistä valehteleminen on väärin.
Ja jos lapsi saa joskus kuitenkin tietää asiasta, mikä olisi hyvin todennäköistä, koska esimerkiksi lääkärissä halutaan usein tietää mitä sairauksia suvussa on, olisi se tälle adoptoidulle aivan hirveä kokemus, koska on luullut vanhempiaan biologisiksi vanhemmiksi. Kuvittele jos itse saisitkin yhtäkkiä tietää, että sinut on adoptoitu. Sinulle on valehdeltu koko ikäsi ja kielletty oma taustasi.
Lapset usein jossain vaiheessa, vaikka aikuisena, myös kyselevät omasta synnytyksestään jne. Ihan pokkanako pitäisi keksiä päästä joku synnytystarina ja kertoa se lapselle? Aika kylmä pitää olla ihmisen, joka tuohon pystyy.