Sisaruksille kuuluu antaa kaikki lastentarvikkeet ilmaiseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onko näin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onko näin?

Vieras
Te, joilla on sisaruksilla nuorempia lapsia kuin omanne. Annatteko siskoillenne/veljillenne kaikki hankkimanne lastentarvikkeet ja vaatteet ilmaiseksi? Tarkoitan nyt muutakin kuin käytettyjä vauvanvaatteita. Vaunuja, turvaistuimia, polkupyöriä yms kalliimpia tavaroita nyt lähinnä tarkoitan.

Mun sisaruksilla ei ole lapsia, joten omakohtaista kokemusta asiasta ei ole. Jotenkin ajatus tuntuu hassulta, että yksi sisaruksista ostaisi kaikki tarvikkeet ja toiset käyttäisivät niitä sitten ilmaiseksi sen jälkeen. Tuttava kertoi aikuisista lapsistaan, joilla molemmilla on pieni lapsi. Kummassakin perheessä käydään töissä ja sikäli molemmilla on rahatilanne suhteellisen samanlainen. Toinen näistä kuitenkin olettaa, että koska veljentytär on vanhempi kuin hänen oma lapsensa ja veli hankkii lapselleen kaiken tarpeellisen, niin veljen kuuluu sen jälkeen antaa se ilmaiseksi sukulaislapselleen. Tää isoveli nyt sitten kuitenkin on mennyt myymään osan arvokkaammista tavaroista, koska haluaisi edes osan hankintakuluista takaisin, eikä vaan suoraan lahjottaa sukulaisille.

mut jos mun nuoremmille veljilleni tulisi lapsia, antaisin kyllä, sillä heillä olis taloudellisesti tiukempaa kuin mulla, enkä juuri ole jaksanu kamo
ja myyskennellä, lojuvat nurkissa.

kai siinä olis seki idea että jos ite saa vielä lisää lapsia niin saa ne omat tavarat takas jne. ennenvanhaan se on kai toiminu ku niitä tavaroita on sieltä täältä lainailtu ja on kierrätetty serkuille ja kumminkaioille jolloin kukaan ei ole kaikkea ostanut uutena. mut jos kaikki ostaisin itseleni uutena niin en kyl ilmaseksi anyais ku lainaan, js ei sitte itellä olis enää kyttöä niin myisin ite eteenpäin.

Ei kuulu. Mutta voihan sitä vaihtaa muutakin kuin tavaraa. Toinen voi antaa arvokasta lastenistuinta ja polkupyörää, suksia ym. ja toinen voi vaikka remontoida auton tai auttaa muutossa tai talon remontissa? tai esim. jos pikkusisko on paljon ollut lastenvahtina, niin silloin minusta on kohtuullista antaa. Jos taas ei ole kiinnostanut, niin eipä tarvitse ei.

tosin työ on niin arvokasta, että jos tasoissa halutaan olla, niin käytettyä tavaraa pitää antaa paljon jotta edes pieni remonttiapu vastaa tavaraa.

Mä en ole antanut mitään ilmaiseksi sen jälkeen kun meillä kiersi sisarusten kesken vauvanvaatteet - ja sitten veljen vaimo kantoi ne kaikki kirpparille kun jäivät pieneksi hänen lapselleen. Jokainen osti siis siihen aina uutta, ja huonot heitettiin veks, että ei ollut mitään surkeita vaatteita. Kaikki, mikä veljen lapselle meni, meni käytön jälkeen kirpparille. Ja veli tuli sit multa vaatimaan jotain lelujakin (Briot, Duplot jne), kun "sun lapset on kasvaneet niistä jo ohi". En antanut, sanoin säästäväni ne lapsenlapsille :D

Miksi teit uuden aloituksen etkä vaan nostanut tuota eilistäsi? Siellä on jo paljon juttua.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1949833-kuuluuko-sisaruksille-antaa-kaikki-lastentarvikkeet-ilmaiseksi/

Mä oon ainakin antanu... Ja saan ne kyllä sit tarvittaessa takasin. Mielellään annan eteenpäin.

Mitä ihmettä sä teet niillä tarvikkeilla sen jälkeen, kun saat ne käytettynä takaisin? Jos sulla ei ole pienempiä lapsia niitä käyttämään, niin mitä järkeä niitä on palauttaa enemmän kuluneena, jolloin niitä ei välttämättä enää kukaan huoli.

Ehkä mä olen vähän outo, mutta mun mielestä ei olisi kovin reilua, jos mä ostaisin vaikka monen sadan euron edestä polkupyöriä lapsille ja sitten sisarusten lapset saisivat hyväkuntoiset ja täysin myyntikelpoiset pyörät ilmaiseksi ja mun pitäis taas repiä jostain rahat omien lasten isompiin pyöriin. Mä olisin ainoa sisaruksista, jolla menee rahaa lasten isoihin hankintoihin. Jotkut vaatteet vielä ymmärrän ja omien lasten vaatteita olenkin lahjoittanut eteenpäin vierailla, kun niitä sisarusten lapsia ei ole.

[QUOTE="allukka";23512324]Jos mun veljeni saisi lapsen niin ilomielin antaisin hälle lastentarvikkeita, joita en tarvi.[/QUOTE]

Mun veli on meistä (sisaruksista) parhaiten toimeentuleva, eikä sen vaimonkaan palkka mikään pieni ole. Siksi mä olen sitä mieltä,että en anna niille mitään ilmaiseksi enää, kun myyvät kaiken eteenpäin, mitään en saanut takas.

siis eihän tuossa nyt ole mitään järkeä. Lasten varusteet tulevat maksamaan tosi paljon, jos ajatellaan koko lapsuutta. Yksi ostaisi ja antaisi hyvät varusteet muille. ei mitään järkeä.

Ennen näin kai tehtiin. silloin kun tavara oli niin kestävää, että se kiersi koko suvun, puoli tusinaa perhettä. jolloin vaan yksi ei ostanut, vaan esim. se eka saattoi myös hankkia jotain käytettynä. ja toiselle tuli samaa aikaa lapsi mutta eri sukupuolta. joku osti jotain uutena, ja antoi miulle, vaikka hänen lapsi ei ollutkaan vanhin. jne.

mutta nykyään moni ostaa kaiken uutena. ei mitenkään voi olettaa että antaa nuoremmille sisarilleen tuosta vaan kaiken ilman jotain vaihtoa tai maksua.

[QUOTE="aloittaja";23512353]No anteeksi, mutta en saa tota hakua toimimaan.[/QUOTE]

Ei se mua häirinnyt, mutta ihmettelin vaan, kun siellä oli jo niin paljon mielipiteitä, että olisi ollut kivampi jatkaa sitä keskustelua.

Sivuston haku onkin syvältä.

Sisaruksillani ei ole lapsia mutta olen antanut mm. turvakaukalon ja -istuimen serkkujen lapsille. Itse sain vaunut ystävältäni. Mutta otsikon "kuuluu" on mielestäni sana, joka saa kapinaan. Jos joku tulisi vaatimaan jotain, niin varmasti sanoisin, että meni jo kaupaksi. Hyväksikäytön kohteeksi ei kannata suostua.

En minä tiedä kuuluuko niin tehdä tai onko siinä järkeä, mutta TOTTAKAI annan. Sisarussuhteet taitaa monilla olla kovin erilaisia, mutta meillä kyllä jaetaan ja annetaan toisillemme ihan hyvää hyvyyttämme tavaroita ja vaatteita ym. ym. Ei tulisi itselleni mieleenkään pyytää niistä rahaa :o Aivan hassu ajatuskin meillä :)

[QUOTE="vieras";23512405]Ei se mua häirinnyt, mutta ihmettelin vaan, kun siellä oli jo niin paljon mielipiteitä, että olisi ollut kivampi jatkaa sitä keskustelua.

Sivuston haku onkin syvältä.[/QUOTE]

Mä en tiedä miksi en saa koskaan tota hakua toimimaan kunnolla. Varmaan olen vähän tyhmä :ashamed: Mutta kiitos linkin laittajalla, pääsin lukemaan sen toisenkin ketjun.

Alkuperäinen kirjoittaja perhettä;23512491:
En minä tiedä kuuluuko niin tehdä tai onko siinä järkeä, mutta TOTTAKAI annan. Sisarussuhteet taitaa monilla olla kovin erilaisia, mutta meillä kyllä jaetaan ja annetaan toisillemme ihan hyvää hyvyyttämme tavaroita ja vaatteita ym. ym. Ei tulisi itselleni mieleenkään pyytää niistä rahaa :o Aivan hassu ajatuskin meillä :)

Siis onko sinulla suvun ensimmäinen lapsi? ja olet ostanut kaiken ja antanut kaiken eteenpäin?

Me ollaan sisarusteni kanssa kaikki ostettu itse mitä lapsemme tarvinnut. Joten kolmessa perheessä pyörii kaukaloita, turvaistuimia, sittereitä ym. Olishan se ollut fiksumpaa lainailla puolin ja toisin.

Siis onko sinulla suvun ensimmäinen lapsi? ja olet ostanut kaiken ja antanut kaiken eteenpäin?

Ehkä tuohon vaikuttaa asenteen lisäksi rahatilanne. Mä olen töissä käymisestä huolimatta sen verran köyhä, että ostan lapsille uusia tavaroista sillä rahalla mitä saan vanhoista. Myin turvaistuimen ja siitä sai kätevästi rahaa turvavyöistuimen hankkimiseen. Samoin myin pieneksi jääneen polkupyörän ja sijoitin rahat isompaan. Vaikka niitä sisarusten lapsia ei olekaan, niin kyllä me silti kierrätetään paljon tavaroita ja vaatteita tuttujen perheiden kanssa. Mutta yleensä se toimii niin, että saamme jotain vastaavaa tilalle omille lapsille tai pienen maksun. Ja hyvä niin. En oleta, että kukaan ystäväni lahjjoittaisi minulle mitään, vaan tarjoan aina rahaa, jos joku jotain on antamassa.

Annan kaikki vaatteet eteenpäin sille kuka huolii.
Rahaa olen pyytänyt muutamista vauvan tarvikkeista. Esim FB:ssä laittanut myyntiin.
Veljelleni annan jos jotakin tarvitsee, mitä meillä ei enää tarvita.
Mutta dubloista ja legoista en luovu varmaan koskaan ;)

Yhteistyössä