Sisarukset samaan ryhmään päiväkotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
jos on esim. sisaruksille tarkotettu tai molemmat kuuluu samaan ikäryhmään. kai...järkikin sen jo sanoo et 1v ja 5v kuuluu eri ryhmiin. eikö?
Meillä nuo lapset ovat 1v5kk ja 2v9kk ja toistaiseksi kotona, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin niin, että hoitopaikka pitää etsiä. Haluaisin lapset samaan ryhmään, kun niin tykkäävät toisistaan ja poika huolehtii siskostaan ja hänen oikeuksistaan. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
jos on esim. sisaruksille tarkotettu tai molemmat kuuluu samaan ikäryhmään. kai...järkikin sen jo sanoo et 1v ja 5v kuuluu eri ryhmiin. eikö?
riippu päiväkodista. Esikoinen oli aikoinaan päiväkodissa, jossa oli vain kaksi ryhmää. Kummassakin ryhmässä oli kaikenikäisiä. Yhteensä lapsia oli päiväkodissa 35 kpl:tta. Tuolla kyllä eri ikäiset toimivat hyvin samassa ryhmässä. Tosin tottakai joskus osa hoitajista teki isompien kanssa isompien lasten juttuja, ja toiset pienempien kanssa pienempien juttuja.

 
Varmaan riippuu päiväkodista, yleensähän pienten puoli on 1-3 vuotiaille ja siitä sitten siirrytään isommille.
Ja tuota isompaa ajatellen se isompien ryhmä vois olla hälle ihan hyväkin juttu, on ikäistä seuraa ja tekemistä. :)
 
Mun mielestä oli kiva kun lapset pääsivät eri ryhmiin. Kun päiväkoti aloitettiin nuorempi oli 2 ja vanhempi kolme ja siihen asti molemmat olivat olleet kotona. Teki ihan hyvää kummankin itsenäisyydelle olla välillä erikseenkin ja saada omia kavereita. Päiväkodissa kyllä kuulemma haetaan välillä isosisko lohduttamaan toiselta puolelta jos pienemmälle tulee hätä :) Mun mielestä ihanaa.
 
Meillä aikanaa (7v sitten) tytöt joilla on ikäeroa 1,5v olivat samassa ryhmiksessä mutta sitten ihan tarkoituksella siirrettiin isompi tytöistä päiväkotiin kun olivat hoitajatkin sitä mieltä että olisi hyväksi pienemmälle kun isompi auttavaisena isosiskona teki kaiken hänen puolestaan ja pienempi ei uskaltanut/ehtinyt koskaan edes vastata kun jotain kysyttiin kun isosisko jo vastaili;) mutta siirron jälkeen molemmat reipastuivat todella paljon ja oli hyvä asia molemmille ja nykyään se on sitte pikkusisko joka hoitaa puhepuolen esim koulun myyntijutuissa ym
 
meillä kans lapset oli ensin samassa ryhmässä. Esikoinen muutti sitten isompien ryhmään tuossa reilun 3v ikäisenä. Itse surin sitä mutta pian huomasin että tuo teki esikoiselle oikeesti hyvää olla välillä ilman sitä pikkusiskoa. Pikkusisko ei ollut kuitenkaan millään siitä että isoveli meni toiseen ryhmään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Farhan Maabaad:
Meillä nuo lapset ovat 1v5kk ja 2v9kk ja toistaiseksi kotona, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin niin, että hoitopaikka pitää etsiä. Haluaisin lapset samaan ryhmään, kun niin tykkäävät toisistaan ja poika huolehtii siskostaan ja hänen oikeuksistaan. =)
Juuri tuosta syystä en laittaisi lapsiani samaan ryhmään.
Isomman päivistä tulee stressaavia, kun pitää huolehtia pienemmästä...lisäksi molemmille tekee hyvää muodostaa omia ystävyyssuhteita.
Ja tätä mieltä ovat olleet myös päiväkodissa kun asiasta juteltiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
meillä kans lapset oli ensin samassa ryhmässä. Esikoinen muutti sitten isompien ryhmään tuossa reilun 3v ikäisenä. Itse surin sitä mutta pian huomasin että tuo teki esikoiselle oikeesti hyvää olla välillä ilman sitä pikkusiskoa. Pikkusisko ei ollut kuitenkaan millään siitä että isoveli meni toiseen ryhmään.
Jospa sitä mäkin huomaisin saman, jos lapset menevät päiväkotiin, eivätkä pph:lle. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Meillä lapset on 3v9kk ja 2v4kk ja ovat samassa päiväkotiryhmässä. Voi olla, että ensi syksynä poika menee isompien ryhmään.
Meidän tenavilla on melkein saman kokoinen ikäero. =)

Mä aion ottaa tästä asiasta selvää heti, kunhan miehen ja sitä kautta minunkin työkuviot selkenee.
 
Tipu Topakka
Olen miettinyt samaa asiaa. Juttelin päiväkodin hoitajien kanssa ja he sanoivat, että olisi parempi, jos lapset olisivat eri ryhmissä. Isosisar joutuu liikaa "vahtijan/puolustajan rooliin". myös omat kaverit ja oma ryhmä on tärkeää saada "ihan itselleen". On sit jotain omaa, eikä tarvitse jakaa tarhaa, kun muutenkin joutuu kotona kaikki jakamaan. Näillä näkymin meidän kuopus menee eri ryhmään, kuin isoveljensä.
 
Meillä oli lapset ensin samassa ryhmässä, kun aloittivat hoidon kesken vuoden, niin ei ollut tilaa kuin samassa ryhmässä. Seuraavana syksynä menivät eri ryhmiin ja koin sen hyvänä asiana. Siihen asti olivat aina"Mäkisen Matti ja Maija" ja aina esikko joutui pienempäänsä auttamaan ja kertomaan mitä veikka tahtoo. Teki asioita puolesta ja huolehti. Ryhmän vaihdon jälkeen heistä tuli "erilliset" persoonat ja esikoisen taakka (jonka hän oli itse ottanut harteilleen) keveni ja hän sai olla aivan oma itsensä.
Eli en laittaisi samaan ryhmään kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon tämän.
(Toivottavasti joku sai jotain selvää tästä sepustuksesta.)
 
Gluteus maximus
Minä olen kokenut tuon saman päiväkotiryhmän erittäin hyväksi, vaikka aluksi mietin sitä, että isoveli huolehtii liikaa siskostaan. Aluksi asia olikin niin, mutta pian poika tajusi, että ei hänen tarvitse huolehtia siskosta. Nyt heillä on päiväkodissa omat pienryhmät joissa touhuavat toisista erillään. Tekevät omia juttuja ja hoitajat kyllä osaavat "erottaa" sisarukset tarpeeksi usein toisistaan. Meillä lasten päiväkodissa aloittaminen oli todella helppoa kun menivät samaan ryhmään. Kahdella pienemmän itkulla selvittiin. Sisarussuhde on tiivistynyt selkeästi ja kotonakin touhuavat yhdessä.
 
Meillä oli pojat (silloin 3 ja 6) vuoden verran samassa ryhmässä ja toimi ihan loistavasti. Helpotti pienemmän tarhaanmenoa kun oli isoveikka samassa paikassa. Ikäero piti kuitenkin huolen siitä että useimmiten oli omat kaverit ja leikit.
 
vieras
Meillä pojat 2,5v ja 4,5v ovat samassa ryhmässä. On nimeltään sisarussyhmä ja siellä on enemmänkin nimensämukaisesti sisaruksia. Ovat molemmat sopeutuneet hyvin. Ekan kuukauden isoveikka piti erityishuolta pienemmästä, mutta aika pian molemmille muodostui omat tekemiset. Tekevät jonkin verran juttuja isojen ja pienten kesken. Tuolla pojat saavat olla mun puolesta siihen asti, kunnes isompi menee esikouluun, jos ei mitään ongelmia ilmene. Minä siis olen ollut tyytyväinen siihen, että ovat samassa paikassa. Tosin meillä tuo pienempi ei mitenkään ole hiljainen tai antaisi kenenkään kertoa puolestaan mitään. Ottaa kyllä tilansa paremmin kuin moni isompi. Jos poikien luonne olisi toisin päin, tilanne olisi eri. Isompi nimittäin on reipas, kun on pakko. Pienempi on esillä, kun on kivaa olla esillä :D
 

Yhteistyössä