Sisäpäiville ohjelmaa (pakkaspäivän ajanviete)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help me :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help me :)

Vieras
Kertokaapas, mitä teidän perheissänne tehdään arkisin kovina pakkaspäivinä? Mietin ensi viikolle vähän ohjelmaa, kun mukana menossa olisi 2-viikkoinen vauva ja erittäin huomionkipeä 2-vuotias esikoinen ja pakkasta on luvattu rapiat 30 astetta... Olen miettinyt askartelua, lastenohjelmia, leikkimistä, leipomista, muovailuvahalla tekoa jne. Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan, koska itse olen kuitenkin aika paljon kiinni vauvan syömisten kanssa, joten ajattelin ottaa varman päälle suunnittelemalla etukäteen :)

Onnea vauvasta!
Suosittelen ihan rennolla mielellä dvd:tä syöttöjen ajaksi..
Majanrakennus, eväsretki sisällä (esim. saunaan), kylpy keskellä päivää (voi vaikka vauvakin käydä), tarrojen liimaus, kirjojen lukua (vauva voi syödä samalla ainakin teoriassa), kaveri kylään (äidillekin seuraa), laulamista ja musiikin kuuntelua...
Mies voisi tuoda kaupasta uusia leluja, tarroja tai värityskirjoja tms., jotka sitten voisit tarpeen tullen vetäistä kaapista.

Teillä ei ole autoa?

Meillä käydään tuollaisina päivinä HopLopissa, kylpylässä, kirjastossa, kavereilla kylässä, kauppakeskuksissa (lapsi menisi aina kun vaan pääsisi) ja sitten tietty noi lastenohjelmat, piirtelyt, muovailut ja kotityöt.

Sorry, nyt mä luin huonosti enkä ajatellut vauvaa.

Viimeksi muokattu:
Itse olen myös ulkoillut pihalla esikoisen kanssa niin, että vauva on itkuhälyttimen kanssa nukkunut sisällä. Jos siis juurikin tuollainen 2-viikkoinen ja pakkasta parikymmentä astetta.

Aina Jos on kovia pakkaspäiviä niin me käydään esikoisen joka myös kaks vee niin aamupäivällä suihkussa. Ja meillä on kanssa 1kk ikäinen vauva. Ei aina suihkuun tartte illalla mennä. Sormivärit on kova juttu myös :)

Kaikenlaiset kädentaidot on myös kivaa puuhaa pakkaspäivinä mm. muovaileminen ja sormivärit sopii myös 2v:lle ja palapelit on kehittäviä. Me leikittiin esikoisen kanssa talvella sisällä aurinkovarjon kanssa, mentiin sen alle ottamaan aurinkoa, otettiin keksiä mukaan jne.. ja poika tykkäs kovasti tästä leikistä ja pyysi monta kertaa myöhemminkin aurinkovarjoretkeä.

Meillä isompi lapsi on 5v ja nuorempi 2v, ja koska tuo isompi varsinkin tarttee liikuntaa (tai illalla menee riehuksi) niin sitten keksin sisälle jotain liikunnallista jos ulos ei päästä. Tänään esim. kun ulkoilu jäi tuntiin pakkasen + menojen takia, niin laitoin 2 patjasta tunnelin 2 oviaukkoon ja sieltä sitten milloin ajoivat päältä ajettavilla mopoilla, juoksivat, pomppivat pomppupallolla jne. Kun lapsilla oli seuraa toisistaan, tunnin remusivat leikkiä tunneleiden kanssa. Patja lattialle toimii meillä usein myös hyvin, siihen lapset menee pomppii, tekee kuperkeikkoja jne. Nuo toimii hyvinä energian purkajina. Ja sitten muut leikit joita on tullut hyvin tässä jo aiemmin mainittuina, päälle....

Lisäys: Me ollaan kyllä menty kovillakin pakkasilla edes piipahtaa ulkona (jos -25 alle laskee, alkaa olla liian kylmä, riippuu aina toki lapsesta, liikkuuko miten paljon jne) ja aikanaan menin niin että vauva nukkui itkuhälyttimen kanssa sisällä ja ulkoilin isomman kanssa + vahdin lisäksi ovelta vähän väliä kurkkien että eihän vaan vauva ole herännyt. Onko teillä mahdollista?

Laita vesileikki kylppäriin. Ammeeseen vettä, sinne leluja ja vaikka ongintahommia. Lääkeruisku on kova juttu tai ihan vaan lelujen pesua. Viihtyy. Itelle mukava tuoli siihen sopivasti holillle ja vauvan kans parkkiin siihen.

Yhteistyössä