Siniset simmut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruskeasimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruskeasimmu

Vieras
Mieltäni askarruttaa vauvani silmien väri :).

Itse olen ruskeasilmäinen ja mies sinisilmäinen. Vauvallemme on mahdollisuus saada kumpi vain silmienväri.

Missä iässä olette huomanneet tai olleet täysin varmoja, että väri alkaa muuttua ruskeaksi? Onko kokemuksia? Pigmentin kehittyminen voi kai kestää parikin vuotta? Oma vauvani on noin 3 kk ja aikaisemmin olin varma, että väri muuttuu ruskeaksi, nyt en enää varma olekaan :)...

Itseasiassa sinun tai miehesi silmien värillä ei juurikaan ole vaikutusta vauvan silmien väriin..väripigmentit tulevat kauempaa, isovanhemmilta. itse olen ruskeasilmäinen, vaikka isälläni on vihreät ja äidillä siniset. iskän puolen mummulla taas oli ruskeat silmät. Itselläni on kuulemma vaihtunut väri vasta n: 1.5 vuotiaana.

Vihreät silmät on silmien väripigmentti maailmassa lähes sama kuin ruskeat silmät. Sinisilmäsyyteen vaaditaan aina kaksi sinisilmäsyyden geniä, ruskeaan riittää vain yksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vihreä'':
Vihreät silmät on silmien väripigmentti maailmassa lähes sama kuin ruskeat silmät. Sinisilmäsyyteen vaaditaan aina kaksi sinisilmäsyyden geniä, ruskeaan riittää vain yksi.

Tuo on vanhaa tietoa jo. Nykyään tiedetään, että useampi geeni vaikuttaa silmien väriin. Ennen uskottiin, että ruskeasilmäiset vanhemmat eivät voisi saada sinisilmäistä lasta, mutta tämä on todistettu vääräksi. Silmien väri voi kulkea piilevänä geeneissä kaukaakin.

Meillä 1.5v jolla tumman harmaat silmät ja pupillin ympärillä ruskeaa. Miehellä harmaat silmät (vaaleammat kuin lapsella) ja itselläni ruskeat. saa nähdä pysyykö nykyinen väri vai muuttuuko vielä. Olen kuullut että vielä murros iässäkin väri saattaa muuttua.

Meillä 8kk ikäinen tyttö ja olen myös odotellut silmien vauhtumista ruskeiksi. Minulla ja miehellä molemmilla on ruskeat silmät. vielä tytsyn silmät ovat todella tumman harmaat, mutta sivusta kun katsoo niin välillä näyttää ruskeaa silmissä pilkottavan.. Saa nähdä tuleeko ruskeat silmät. Jotenkin on itsestään selvyytenä pitänyt, että silmistä tulee ruskeat kun geenit on niin vahvat, mutta ei se taida niin varmaa olla..

Tytön silmät muuttuivat sinisistä ensin harmaiksi ja lopulta vihreiksi 2 vuotiaana.

Minulla on vihreät silmät ja miehellä siniset, mutta kuten täälläkin on jo todettu, niin mikä tahansa väri on mahdollinen, koska silmien värien periytyminen on monimutkaista ja perustuu useampiin geeneihin.

Eikös ihan lukiotason bilsassa opetettu perinnöllisyystieteessä, että ruskeasilmäisyys voi olla muotoa RR (jossa siis kaksi dominoivaa osaa) tai Rr (missä r on heikompi (sininen)). Jos molemmilla on ruskeat silmät muotoa Rr niin lapilla voi olla RR, Rr, rR tai rr eli 1/4 voi tulla sinisilmäinen. Meillä minulla on ruskeat silmät (Rr: äiti ruskea silmäinen, isä sinisilmäinen) ja miehellä siniset rr, eli silloin lapsemme voi olla muotoa Rr, Rr, rr, rr, eli 50% mahdollisuus tulla sinisilmäinen. Meille tuli sinisilmäine lapsi. Eihän todellisuudessa perinnöllisyys ole ihan näin simppeliä, mutta näin ainakin lukiossa opetettiin.

Ja koskaan ei ole ollut vallalla uskomusta, etteivät ruskeasilmäiset voisi saada sinisilmäistä lasta vaan asiahan on niin, että sinisilmäiset vanhemmat eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta johtuen juuri edellä kirjoitelleen tietopaketista.

Minulla on ruskeat silmät ja miehelläni siniharmaat. Äidilläni on ruskeat silmät mutta isälläni on siniharmaat joten meidän lasten mahdollisuus ruskeisiin silmiin on 50%. Esikoinen (poika) on 3v ja hänellä on siniharmaat silmät (eivät taatusti ruskeiksi muutu). Kakkosella (tyttö) on ruskeat silmät, hän on 1v ja silmät alkoivat rusahtaa hieman jo n 5kk iässä mutta muuttuivat kunnolla ruskeiksi vasta juuri nyt 1-vuotiaana. Molemmilla lapsilla on ihan vaalea tukka joten tytsyn väritys on ihana :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rr:
Eikös ihan lukiotason bilsassa opetettu perinnöllisyystieteessä, että ruskeasilmäisyys voi olla muotoa RR (jossa siis kaksi dominoivaa osaa) tai Rr (missä r on heikompi (sininen)). Jos molemmilla on ruskeat silmät muotoa Rr niin lapilla voi olla RR, Rr, rR tai rr eli 1/4 voi tulla sinisilmäinen. Meillä minulla on ruskeat silmät (Rr: äiti ruskea silmäinen, isä sinisilmäinen) ja miehellä siniset rr, eli silloin lapsemme voi olla muotoa Rr, Rr, rr, rr, eli 50% mahdollisuus tulla sinisilmäinen. Meille tuli sinisilmäine lapsi. Eihän todellisuudessa perinnöllisyys ole ihan näin simppeliä, mutta näin ainakin lukiossa opetettiin.

Uskokaa jo hyvät ihmiset, että tämä 'tietopaketti' on auttamattomasti vanhentunutta tietoa. Silmien väri ei periydy näin yksinkertaisesti, se tiedetään nykyään. Voin kaivella linkin tuoreempaan tutkimukseen sitten kun minulla on paremmin aikaa.

No enkös tossa kirjoitelmassa sanonut, että ei todellisuudessa perinnöllisyys ole ihan näin simppeliä.... Tällä vain halusin tuoda esiin sen, että ei ole mikään harvinaisuus saada sinisilmäistä lasta, vaikka molemmilla olisi ruskeat. Musta on huvittavaa, että tänne vauvanhoitopalstalle pitää linkitellä uusia hienoja tutkimuksia mitä ihmeellisemmistä asioista :). Hirveetä pätemistä, ei voi muuta sanoa. Varmaan näitä (varmasti vielä englanninkielisiä) tutkimuksia jaksaa kahlata läpi....

Alkuperäinen kirjoittaja oujee:
Ja koskaan ei ole ollut vallalla uskomusta, etteivät ruskeasilmäiset voisi saada sinisilmäistä lasta vaan asiahan on niin, että sinisilmäiset vanhemmat eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta johtuen juuri edellä kirjoitelleen tietopaketista.

Mun tutuilla on molemmilla vanhemmilla siniset/sinivihreät silmät, mutta heidän pojallaan ruskeat!!! Ja ihan heidän biologinen lapsi siis kyseessä.

Meidän poitsulla 1 v 10 kk ei ole vieläkään täysin ruskeat silmät. Häivähdys sinivihreää niistä löytyy vieläkin. Syntyessään oli jo siniruskevihreät (käytännössä niistä ei voinut sanoa minkä väriset pääväriltään). 1 v riippui valon suunnasta näyttivätkö sinisiltä vai ruskeilta. Pikku hiljaa muuttuvat yhä ruskeammiksi. En tiedä muuttuvatko täysin ruskeiksi vai jäävätkö tuollaiseksi sekoitukseksi. Hiukset ovat vaaleat. Niin ja isillä on täysin ruskeat silmät ja äidillä siniset joissa aavistus vihreää.

Alkuperäinen kirjoittaja juujuujuusto:
Alkuperäinen kirjoittaja oujee:

Mun tutuilla on molemmilla vanhemmilla siniset/sinivihreät silmät, mutta heidän pojallaan ruskeat!!! Ja ihan heidän biologinen lapsi siis kyseessä.

Tällainen on mahdollista ainakin jos on kyseessä mutaatio? Kuitenkin on harvinaista että kahdelle sinisilmäiselle syntyy ruskeasilmäinen lapsi (toisin kuin se että kahdelle ruskeasilmäiselle syntyy sinisilmäinen lapsi).

Alkuperäinen kirjoittaja Rr:
No enkös tossa kirjoitelmassa sanonut, että ei todellisuudessa perinnöllisyys ole ihan näin simppeliä.... Tällä vain halusin tuoda esiin sen, että ei ole mikään harvinaisuus saada sinisilmäistä lasta, vaikka molemmilla olisi ruskeat. Musta on huvittavaa, että tänne vauvanhoitopalstalle pitää linkitellä uusia hienoja tutkimuksia mitä ihmeellisemmistä asioista :). Hirveetä pätemistä, ei voi muuta sanoa. Varmaan näitä (varmasti vielä englanninkielisiä) tutkimuksia jaksaa kahlata läpi....

Niin että muut eivät saisi päteä yliopistotason tutkimuksilla, mutta sinä voit sen tehdä lukiotason vanhentuneilla tiedoilla...?

Eikö ole kaikkien etu, että ei levitellä väärää tietoa vaan mieluiten uutta, kun kysymykseen kuitenkin yritetään löytää vastausta.

Minä lukisin mielelläni lisää, jos joku osaa linkittää. En tiedä millä hakusanoilla googlata aiheesta itse =)

Minulla on tummanruskeat silmät ja isällä hyvin puhtaan siniset silmät ja pojallamme (pian 1v.) on ruskeat silmät, jossa sinisenharmaata vielä seassa. Muutos ruskeasilmäiseksi alkoi heti vauvasta. Ensin ne tummuivat ja sitten ruskeaa pigmenttiä tuli päiväpäivältä enemmän silmiin. Uskon, että pojan silmistä tulee myös täysin ruskeat.

Meillä niin, että äidilläni on vihreät silmät ja isälläni siniset. Meillä kaikilla kolmella sisaruksella on siniset. Mieheni silmät ovat siniharmaat joissa keskellä ruskeat täplät, lapsilla kaikilla siniset. En voisi oikein kuvitellakaan meidän lapsillemme muun värisiä silmiä =D

Minun ja mieheni sisaruksilla on kaikilla siniset silmät, vaikka miehen vanhemmilla toisella on vihreät ja toisella ruskeat eli siis kummallakaan ei sinisiä silmiä, ja minun vanhemmistani isällä vain siniset. Minulla ja miehelläni on vihreät silmät ja lapsillamme toisella kirkkaan siniset ja toisella syvän ruskeat. Lopulisesta silmien väristä aloin olla ihka varma siinä puolen vuoden kieppeillä. Siihen saakka silmät näyttivät tummansinisiltä molemmilla. Tosin nykyisin sinisilmäisellä vaaleammilta kuvissa jo ennenkin.

On se periytyminen vain ihmeellinen juttu ja paljon saa kuulla että onko nuo teidän lapset oikeasti teidän yhteisiä kun väritys on niin erilainen. Ihmiset ajattelevat niin suoraviivaisesti, että isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle. Vaikka eihän se useinkaan niin mene.

Mun kaverilla on oikein tummanruskeat silmät ja tummat hiukset. Hänellä on kolme lasta ja kaikilla oikeen hailukan harmaansiniset silmät ja pellavanvaaleat hiukset (nuorin lapsista jo 2v). Eli yksikään hänen lapsista ei ole perinyt hänen ruskeita silmiään :O

Meidän tytön silmienväri varmistui ruskeaksi siinä 8 kk iässä. Olin moisesta onnellinen, sillä ruskeasilmäisenä (Rr-ihminen, mies rr) ajattelin, ettei varmasti tule. Mut näin vain tuli ihana nappisilmä.

Yhteistyössä