Sini Saarela saapui Helsinkiin - "Olen helpottunut"!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viaras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viaras

Vieras
Hyvä, että pääsi turvallisesti Suomeen takaisin jatkamaan arvokasta työtään!

Greenpeace-aktivisti Sini Saarela saapui Helsingin Rautatieasemalle kello 22:n jälkeen perjantai-iltana.

Saarela tuli Allegro-junalla Pietarista. Hän palasi Suomeen vietettyään Venäjällä sata päivää. Saarelaa vastassa oli niin sankka joukko toimittajia, ettei Saarela meinannut päästä ulos junasta.

- Olen helpottunut, huojentuneen oloinen Saarela sanoi toimittajille.

Saarela ei osannut vielä tuoreeltaan arvioida, kannattiko nousu öljynporauslautalle vai ei. Hän ei osannut myöskään tuoreeltaan sanoa, aikooko hän tehdä lähitulevaisuudessa vastaavia toimia.

- Aion mennä saunaan, olivat Saarelan lähitulevaisuuden suunnitelmat.

Saarelalta kysyttiin myös, miten hän suhtautuu armahdukseensa Venäjällä. Saarela vastasi, ettei hän ole mielestään syyllistynyt rikoksiin, joista häntä syytettiin.

- Meidän laajempi keissi on vielä auki, meidän laiva on pidätettynä. On mahdollista, että meitä vastaan nostetaan vielä uusia syytteitä, Saarela sanoi toimittajille.

Saarela ilmaisi tyytyväisyytensä, että arktisen alueen asiat ovat saaneet huomiota. Syyskuun protesti ei ollut hänen mielestään turha. Lyhyt tiedotustilaisuus asemalaiturilla kesti kymmenkunta minuuttia.

Sini Saarelan ja muiden Greenpeace-aktivistien rikostutkinta lopetettiin Venäjällä joulupäivänä. He saivat nopeasti viisumit maasta poistumista varten. Greenpeace on aiemmin kertonut, ettei Saarela osallistu ainakaan aivan lähiaikoina Greenpeacen aktivistitoimintaa. Hän on kertonut miettivänsä lähipäivät tulevaisuuttaan Suomeen palattuaan.

Kuukausia Venäjällä

Greenpeacen aktivistit pidätettiin syyskuussa, kun he vastustivat arktista öljynporausta Petshoranmerellä. Kolmenkymmenen hengen joukko vietiin aluksi Murmanskiin, mutta siirrettiin myöhemmin Pietariin.

Aluksi aktivisteja syytettiin merirosvouksesta, mutta sittemmin syytteet muutettiin koskemaan huliganismia. Marraskuun puolivälin jälkeen aktivisteja alettiin vapauttaa takuita vastaan. Sen jälkeen he asuivatpietarilaisessa hotellissa.

Sini Saarela saapui Helsinkiin - "Olen helpottunut" - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Yhteistyössä