Sinä joka et usko jumalaan, mutta uskot johonkin muuhun *sisältää kyseenalaistamista*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mun muru

Aktiivinen jäsen
05.05.2008
10 344
2
36
Uskot esim. kohtaloon, kortteihin, horoskooppiin, siihen että toiset ovat toisia onnellisempien tähtien alla syntyneitä, ennemmin omaan itseesi kuin tieteellisiin tutkimuksiin esim. tupakasta-viinasta ja niiden vaarallisuudesta, manailun voimaan tai vaikka tähdenlennon aikana toivot jotakin. Siis johonkin näistä tai vastaavaan.
Arvosteletko uskovaisia siitä että he uskovat jumalaansa? Jos arvostelet niin miksi?

En arvostele. Ainoa, mikä herättää arvostelunhaluni on se, jos ei osata kunnioittaa muiden vapautta uskoa. Harvinaisen paljon olen törmännyt nimenomaan kristittyihin, jotka ongelmitta uskovat raamatusta ihan mitä tahansa, mutta kyseenalaistavat minun tapani nähdä maailmaa ja vähättelevät sitä. Se on minusta naurettavaa. Hehän tekevät itse samaa!

Itse en usko jumalaan tahi jumaliin mutta ei tulisi mieleenikään moittia muita ihmisisä heidän vakaumuksiensa takia.Opiskelin uskontotiedettä aikoinani,ehkäpä juuri siitä syystä että mua kiinnostaa uskonnot ilmiönä ja historian kantilta. Ja vaikka olisinkin mitä mieltä uskonasioista,ne ovat mun omia mielipiteitä ja on syytä välttää niiden julkihuutelemista,ettei tule turhaan loukattua muita ihmisiä.

Mä uskon voimakkaasti kohtaloon ja johonkin suurempaan voimaan. En kuitenkaan Jumalaan, etenkään kristinuskon mukaisesti. Mies uskoo voimakkaasti kohtaloon, mutta myös Jumalaan.

Enkä todellakaan ymmärrä ihmisiä jotka pilkkaavat uskovaisia. Vaikka itse ei usko, niin mitä se on keneltäkään pois tai liikaa jos toinen uskoo?

En oikeastaan arvostele uskomista sinällään, mutta sellaista kaiken selittämistä tai oman käytöksen oikeuttamista uskolla kyllä arvostelen...mutta sitäkin lähinnä hiljaa mielessäni... :whistle:

En arvostele ketään sen vuoksi mihin uskoo, mielestäni jokaisella on oikeus uskoa vaikka metsän puihin, jos se oikealta tuntuu. Ketään ei voi toiselle sanoa, mikä on oikein.

Itse en usko satuihin ja höpöhöpöön, eli jumalaan (minkäänlaiseen), kohtaloon, uudelleensyntymiseen, ennustamiseen.... En arvostele ketään, jokainen puolestani valitkoon näkemyksensä. Mutta tätä samaa arvostelemattomuutta ja toisen ihmisen näkemyksen kunnioitusta takaisin. Hyvin monet uskovaiset, varsinkin helluntailaiset ja muut "lahkolaiset" pitävät asianaan väheksyä mun tapaa elää. He raukat eivät tajua, että vaikka en uskokaan jumalaan, niin en silti uhraa kissanpentuja joka aamu, en palvo saatanaa (kun en usko siihenkään).

Mielelläni keskustelen uskontoon liittyvistä asioista, mutta vituttaa "raamatussa sanotaan..." ja "jeesus sanoo..." alkavat kommentit. Olen lukenut raamatun kannesta kanteen, kukaan meidän aikana elävistä tuskin on sitä raamatun jeesusta jututtanut livenä. välillä tulee mieleen että uskikset ovat niin aivopestyjä raamatulla ja "omalla paremmuudella" että eivät raukat ole enää kykeneväisiä omaan ajatteluun!

Yhteistyössä