Simppeli kysymys sairauslomasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli olen ollut työssä marraskuun alusta lähtien, sitä ennen päätoiminen opiskelija. Nyt olen joutunut olemaan sairauden vuoksi pois töistä kaksi viikkoa ja juuri tulleessa palkkatodistuksessa luki vain sairauslomani päivämäärät ja tietty summa, joka oli vähennetty palkastani tältä ajalta.

Mistä siis saan korvauksen tälle ajalle? Kelaltako? Pitääkö minun sitä itse hakea vai hoitaako työnantajapuoli jotenkin tätä asiaa? Olen työpaikalla ainakin joutunut täyttämään virkavapaa-anomuksen sairauslomani ajaksi.

Pahoittelen yksinkertaisia kysymyksiä, mutta olen niin noviisi työmarkkinoilla koulutuksen jälkeen. :P

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli olen ollut työssä marraskuun alusta lähtien, sitä ennen päätoiminen opiskelija. Nyt olen joutunut olemaan sairauden vuoksi pois töistä kaksi viikkoa ja juuri tulleessa palkkatodistuksessa luki vain sairauslomani päivämäärät ja tietty summa, joka oli vähennetty palkastani tältä ajalta.

Mistä siis saan korvauksen tälle ajalle? Kelaltako? Pitääkö minun sitä itse hakea vai hoitaako työnantajapuoli jotenkin tätä asiaa? Olen työpaikalla ainakin joutunut täyttämään virkavapaa-anomuksen sairauslomani ajaksi.

Pahoittelen yksinkertaisia kysymyksiä, mutta olen niin noviisi työmarkkinoilla koulutuksen jälkeen. :P

What? Olet täyttänyt virkavapaa-anomuksen? Et siis ole saikulla vaan virkavapaalla?

Meillä on jostain syystä käytänteenä täyttää virkavapaa-anomus sairausloman ajaksi (oma tai lapsen sairaus), jota osastonhoitaja sitten puoltaa. Syyksi merkitään sairausloma/lapsen sairaus ja tällainen kohta löytyy valmiiksi anomuksesta. Olen siis sairaalassa töissä ja edelleen sairauslomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Sekavaa miksi virkavapaa?oletko ollut töissä 4 viikkoa?

En oikeasti tiedä miksi tuo virkavapaa-käytänne, mutta koko sairaalan henkilökunta toimii samalla lailla. Ja olen ollut töissä marraskuun alusta lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on jostain syystä käytänteenä täyttää virkavapaa-anomus sairausloman ajaksi (oma tai lapsen sairaus), jota osastonhoitaja sitten puoltaa. Syyksi merkitään sairausloma/lapsen sairaus ja tällainen kohta löytyy valmiiksi anomuksesta. Olen siis sairaalassa töissä ja edelleen sairauslomalla.

Pitäisiköhän ihan kysyä luottamusmieheltä. Jotenkin tuntuu että kyse ei ole oikeasti "virkavapaasta" vaan jostain muusta. Kun ei sairauslomalle tarvitse mitään vapaata hakea tai lappuja yleensäkään täyttää.

KVTESistä kopioitua:
Edellytyksenä sairausajan palkan saamiselle on, että palvelussuhde
on välittömästi ennen sairauslomaa jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää.

Eli todennäköisesti sun täytyy nyt sitten kysyä Kelalta sairauspäivärahaa.

Rouva huikkasi taustalta että heilläkin (kunnalla) pitää täyttää joku lomake. PAlkka tulee ihan normaalisti jos ei erikseen täytä "palkatonta" kohtaa. Aika helvetin outo systeemi! :o

Mutta jos unohdamme kohdan virkavapaa-anomus hetkeksi :) ja oletamme ettei semmoista tarvitsisi täyttää: Miten normi-tilanteessa tulisi menetellä, mistä korvaus sairausloma-ajalta yleensäkin ottaen saadaan? Maksaako työnantaja sen vai Kela vai riippuuko tilanteesta?

Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
KVTESistä kopioitua:

Ja tässä laki:
Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus «sairausajan» palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
KVTESistä kopioitua:

Ok, kuulostaa selkeältä. Tarkistelen tätä asiaa vielä huomenna "virka-aikaan".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta jos unohdamme kohdan virkavapaa-anomus hetkeksi :) ja oletamme ettei semmoista tarvitsisi täyttää: Miten normi-tilanteessa tulisi menetellä, mistä korvaus sairausloma-ajalta yleensäkin ottaen saadaan? Maksaako työnantaja sen vai Kela vai riippuuko tilanteesta?

Saat normaalisti palkan saikum ajalta jos olet ollut työsuhteessa jo sen 4 viikkoa

Yhteistyössä