Simpoista....

Mitä tarkoittaa simppojen vasta-aineet...? Voi olla tyhmä kysymys, mut oon itsekseni miettiny, ku jotkut mainitsee et on vasta-aineita. Onko se sama ku agglutinaatio eli simppojen takertuneisuus?

Kiinnostaa siksi, koska meillä isoin "vika" on miehen simpoissa, liikkuvuudessa lähinnä. Mut kukaan lääkäri ei oo puhunut vasta-aineista, vaikka näytteitä on otettu useampi. Jos joku viittis vastata, olisin kiitollinen! =)
 
Meillä (tai siis miehellä...) on just toi vasta-aineongelma, ja tässä muutama selitys mitä mä olen löytänyt:

Siittiövasta-aineita todetaan noin 5-7 %:lla lapsettomuustutkimuksiin tulevista miehistä. Siittiövasta-aineet voivat vaikeuttaa siittiöiden liikkumista ja tunkeutumista kohdunkaulan limaan ja myös estää hedelmöittymistä. Vasta-aineita voidaan epäillä, jos siittiöt kasautuvat ja takertuvat toisiinsa. Hedelmällisyyden kannalta merkityksellisiä ovat siittiöiden pintaan kiinnittyneet vasta-aineet (IgG- ja IgA-), jotka testataan ns. MAR-testillä (mixed antiglobulin reaction).

Siittiöiden osoittaessa agglutinaatiota eli toisiinsa takertumista, on usein syynä agglutinoivat vasta-aineet, jotka voivat heikentää siittiöiden hedelmöityskykyä. Vasta-aineiden selvittämiseksi suoritetaan näytteestä Mar-testi. Erikoistutkimuksilla voidaan edelleen määrittää vasta-aineiden määrä ja laatu.


Ja "normaaleista" arvoista löytyy tietoa täältä:
http://www.felicitas.fi/bal/suomi/tutkimukset/Analyysinnormaaliarvot.aspx

Kurreliini
 
Kiitos Kurreliini!!

Meillä tosiaan on jonkin verran takertuneisuutta, mut suurin ongelma on liikkuvuus. Se on ihan surkea :( Määräkin on ok, 55 milj./ml mut toi huono liikkuvuus ja epämuotoisten määrä (n.75%) hankaloittaa. Ymmärtääkseni meillä tota Mar-testiä ei oo tehty.

Kuinka teillä, onko vika lähinnä takertuneisuudessa..?
 
Moikka Kamilla!

Tässä välillä kyllä voi jo luulla valmistuneensa kemistiksi, biologiksi, lääkäriksi ja vaikka miksi, kun netissä surffailee ja hakee kaikkia tietoja ja vertailee niitä sitten omiin ja puolison testituloksiin... ja luulee tietävänsä missä mennään ja mitä mikäkin juttu ja arvo tarkottaa. Hah. :LOL: No, ehkä se sitten vaikka auttaa, kun lääkäri kommentoi jotain, niin saattaa paremmin tajuta, mistä ois kyse... tai sitten ei.

Meillä liikkuvuus ja lukumäärä (tiheys 88milj/ml) on kunnossa ja normaalit, mutta ongelmia onkin enempi sitten just ton MAR-testin osalta eli siis vastaaineita näyttäis olevan 57%. Myös rakenteeltaan normaalien simppojen osuus on alentunut. Meille on tehty yksi siemennesteanalyysi ja kaipa niitä suositeltais toinenkin tehtäväksi, jotta vois varmemmin sanoa sen tilanteen. Mutta mä luulen, että kun inssin yhteydessä on kuitenkin tehty ne pesut, niin kyllä siinä ois varmaan tullut esille, jos jotain uutta olis ollut. Onneks sillä pesulla pystytään kuitenkin vähän vaikuttamaan vasta-aineisiin, joka siis lienee meillä se isoin ongelma. Siis miehen puolelta.... mulla varmaan suurin ongelma on stressi ja tästä asiasta murehtiminen... :ashamed:

Kurreliini
 
Heippa! Yhdyn tähän keskusteluun, kun itseänikin nämä simppa-arvot askarruttaa. Meillä muistaakseni nuo vasta-aineet katsottiin ihan siinä perusanalyysissä (eikä löytynyt) ja varmaan siitä olisi puhe myös inssien yhteydessä, jos olisi jotain häikkää. Kurreliini, olen kyllä ymmärtänyt, että tuo pesu juuri auttaa vasta-aineongelmiin eli hyvä, kun saatte siihen hoitoa. (Vaikka en ole lääkäri minäkään... parhaani yritän vain ymmärtää...)

Saako kysyä, että minkälaista prosenttiluokkaa teillä tuo alentunut normaalimuotoisten määrä tarkoittaa? Ja onko niin, että vain normaalimuotoisen siittiöt on hedelmöittämiskykyisiä?
 
Heipparallaa Sahrami73!

Meillä tosiaan siinä analyysissä näyttäis olevan normaalimuotoisia vaan 7%, eli ei itse asiassa kovinkaan paljoa. Kun samaisessa paperissa viitearvoksi annetaan >14%... Meillä liikkuvuus on kuitenkin ok. Mutta en nyt sitten tiedä miten tuo alhanen prosentti meillä vaikuttaa tilanteeseen vasta-aineen lisäksi, koska meidän klinikalla ei tuota prosenttia kommentoitu mitenkään. Olen siis myöskin kuullut eri lääkäreiden arvioita siitä, mikä meillä simppojen "tuomio" on, ja aika tavalla vaihtelevat. Toisten mielestä meillä voisi olla ihan mahdollisuudet tulla luomustikin raskaaksi, ja toiset on enemmän sitä mieltä, että kannattaa mieluummin hoitaa eikä itse vaan yrittää.

Jotenkin omastakin mielestä hoidot on tuntuneet paremmalta vaihtoehdolta, sillä kyllä ajatus siitä, että vasta-aineet estää kaiken jo ihan alkuunsa, ei ainakaan kannusta eikä vala uskoa onnistumiseen... Meillä siis on takana yksi onnistunut inssi, joten siinäkin mielessä se pesu ja toisaalta mun hormonihoidot siihen kaupan päälle sitten tuotti tulosta. Ja niitä tässä ollaan kait jatkamassa.

Kurreliini

 
Minäkin liityn keskusteluun..

Meille on tehty yksi virallinen siemennesteanalyysi ja sitten kahden inssin yhteydessä on sperma tutkittu ja pesty. Kun nyt tammikuussa mennään julkiselle puolelle niin ajatteleeko ne asian niin, että meille on tehty kolme siemennestetutkimusta vaiko vain yksi? :xmas:
 
Kurreliini, kiitos vastauksesta. Voihan se olla niin, että onnistumiseen vaikuttaa niin moni seikka, että yhden parametrin luvut ei ole NIIN oleellisia. Tietenkin ellei sitten ole kokonaan nolla. Ja tuo teidän aikaisempi plussa tietenkin todistaa, että tällaisesta hoidosta voi olla hyötyä. Roppakaupalla onnea tuleviin uusiin yrityksiin!!! Itse ajattelen myös vähän niin, että jos on olemassa hoitoja, joilla mahdollisuudet paranee, niin ilman muuta haluan sellaisia.

Raitis, mitä teillä on inssin yhteydessä spermasta tutkittu? Meille aina sanotaan vaan tiheys ja liikkuvuus. Olettaisin, että tuo on kaikkinainen liikkuvuus eli a + b ja ehkä vielä c:kin (paikallaan liikkuvat tai jotain sinne suuntaan). Eli en ole varma tutkitaanko muotoa tai vasta-aineita. Mutta teillä varmaan kaikki tämä kuitenkin tutkittu ainakin tuossa virallisessa analyysissä?

 
Mun ymmärtääkseni pesuissa ei tutkita muota tai vasta-aineita. Me ainakin ollaan saatu vaan liikkuvuus ja määrät tietoon. Silloin ekalla kerralla ku sperma tutkittiin ne myös värjättiin ja tutkittiin muoto. Silloin normaalimuotoisia oli 22% ja lääkäri mutisi siitäkin et on vähän alentunut... En kans tiedä et tehdäänkö "kunnon" simppatutkimus uudestaan ku mennään ICSI:in. Tosin meillä tuntuu olevan kovasti erilaisia näytteitä, en tiedä mistä johtuu. Satsin määräkin on alarajoilla, 2.5ml on irronnut kerralla :xmas:
 
meille miehelle määrättiin oysissa clomifen hoidoksi alhaiseen testosteronitasoon ja liikkuvuuden parantamiseen. Ja vaikka vasta-aineitakin herralta löytyy niin inssiin olisi ainakin paremmat tulokset kuin vuos sitten. Sillon ei ollu mitään clomeja miehelle vaikka vika on juuri noissa miehen simpoissa. Vasta aineillehan ei voi muutaku pesulla tehä parannuksen mutta sitten määrä ja laatu parannetaan noilla clomeilla
 

Yhteistyössä