siman rusinat painui takaisin pohjalle, apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sima"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sima"

Vieras
tehtiin simaa ja annettiin sen olla huoneenlämmössä vuorokausi. pullotettiin se ja jätettiin huoneenlämpöön. seuraavana päivänä rusinat olivat nouseet pinnalle. ohjeessa oli että valmistuu huoneenlämmössä noin kolmessa vuorokaudessa. no koska ne rusinat oli pinnassa ajattelin siman olevan valmista ja nostin pullot jääkaappiin. nyt ne rusinat sitten on taas pullojen pohjalla. onko se sima nyt valmista vai ei?

Pidät huonennlämmössä 3 vrk, oli rusinat missä lystää, ni ei tarvi arpoa. Mulla on kyl käynyt joskus niin, että rusinat ovat seilanneet vähän edestakaisin, mutta sitte ko sen pullon avaa, niin pompsahtavat pintaan. Saattaa siis olla valmistakin. Kypsyyhän se kylmässäkin vielä, vaikkakin hitaammin..

Avaa yks pullo ja kokeile. Luultavasti ne rusinat ihan totta pomppaa pintaan happojen mukana avattaessa! Varmaankini on ihan hyvä sima, anna olla kylmässä vaan. Hauskaa vappua, yritä rentoutua! ;)

avasin pullon ja pompsas rusinat pintaan. ihanhan tuo simalta maistuu. jotenkin sitä vaan jumittu siihen että niitten rusinoitten pitää olla pinnassa eikä aijemmin oo käyny noin että ne painuis takas pohjaan. ja eipä tuolla väliä vaikka oiskin menny piloille, saahan sitä kaupastakin!

[QUOTE="sima";28401537]ens kerralla jätän kyllä koko rusinat laittamatta. hyvää vappua![/QUOTE]

Jaa, mä olen aina luullut et hiiva tarvitsee niitä rusinoita kaverikseen, toimiakseen.
Mistä mulla on tämmönen käsitys?

[QUOTE="sima";28401445]minä mitään hätäilly kun ne rusinat oli siinä pinnalla niin siirsin kylmään.[/QUOTE]

Ja rusinat menettivät kylmyydessä elinvoimansa...