Silmiton raivo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria Mundi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria Mundi

Aktiivinen jäsen
25.10.2004
3 333
17
38
En ole koskaan tuntenut yhta silmitonta, fyysista raivoa kuin viime viikonloppuna. Viikon verran olen nyt tata asiaa kaantanyt ja vaantanyt mielessani, analysioinut, ja lapsieni kanssa siita puhunut. Kuinka luulet etta itse olisit reagoinut tilanteessa?

Keskella paivaa olimme julkisella alueella jossa puolituttu perhe - mies oli nakyvasti humalassa. Miehella mukana vaimo ja kaksi tyttolasta (8v ja 13v). Meita oli minun ja miehen lisaksi kaksi lastamme (tytto 9v ja poika 11v). Toisen perheen mies siina yht'akkia jostain syysta heitti poikani niskalenkilla maahan ja nousi seisomaan hanen selkansa paalle. (Pojan isa ei ollut tassa tilanteessa mukana). Mina, kuin salaman iskusta, jouduin aivan silmittoman raivoin alaiseksi ja hyokkasin se miehen kimppuun. Sain hanen juomastaan kiinni ja heitin sen hanen naamalleen, seka lasin peraan joka osui ohimoon. Loin hanta naamaan. MIehen vaimo ja tyttaret katsoivat kauhistuneina. Samoin oma tyttareni. Tassa vaiheessa pojan isa saapui paikalle ja otti minut kiinni (ranteista kiinni pitaen ja johdatti pois paikalta). Toisen ystavaperheen aiti auttoi poikaani ylos maasta ja lohdutti hanta ja piteli hanta sylissa.

Tarisin raivoista - mies kyseli etta mita oikeen tapahtui. Paallekaynyt mies vaan selitti etta han vaan leikki - pojat tykkaa tommoisesta 'kovasta' leikista. Oma poikani itki. Ja tyttareni itki.

Olemme tasta nyt kotona puhuneet siita etta kuka kayttaytyi miten ja miksi; kuinka olisi pitanyt kayttaytya; milta se tuntui; jne jne.

Tiedan etta tein typerasti ja minun olisi pitanyt osata hallita itseni - mutta en moisessa tilanteessa ole koskaan ollut - enka toivottavasti tule koskaan olemaan uudestaan.

Kuitenkin haluaisin kuulla kuinka sina luulet etta olisit reagoinut?

Oman poikasi mielestä se ei ollut leikkiä vai pelästyikö reaktiotasi?

Olisin toiminut melkein samoin, olisin juossut paikalle ja töninyt sen miehen pois poikani päältä sekä huutanut että "se oli jum*lauta viimenen kerta kun sä teet noin mun pojalle* Ja luultavasti lisännyt vielä perään sanat saat*anan juoppo.

Oikein teit, ei noin saa tehdä jos siis poikasi ei sitä leikkinä pitänyt.

Olisin toiminut samoin. Vaikkei se tietenkään oikein välttämättä ole. Se oli refleksi. Tietenkin sitä jälkeen päin jossittelee miten olisi pitänyt toimia, mutta kun omasta lapsesta on kyse, niin se refleksi on sellainen, että tekee mitä vaan oman lapsen puolesta. Hienoa että olette siitä yhdessä puhuneet ja käyneet läpi. Se on kypsä ja hieno merkki. Sinuna selittäisin lapsille asian juuri niin kuin se oli. Että luulit että poikaasi satutettiin ja teit mitä parhaaksi näit että autat häntä. Se oli kuitenkin väärin tehty voimankäyttöineen, koska tämä oli muka vain leikkiä. Mutta että siinä tilanteessa et osannut toimia paremmin.

Olet hyvä äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja teinien äiti;22019961:
Oman poikasi mielestä se ei ollut leikkiä vai pelästyikö reaktiotasi?

Olisin toiminut melkein samoin, olisin juossut paikalle ja töninyt sen miehen pois poikani päältä sekä huutanut että "se oli jum*lauta viimenen kerta kun sä teet noin mun pojalle* Ja luultavasti lisännyt vielä perään sanat saat*anan juoppo.

Oikein teit, ei noin saa tehdä jos siis poikasi ei sitä leikkinä pitänyt.

Oma poikani ei nahnyt mita tein (varmaan vaan kuuli); han makasi maassa kasvot alaspain ja itki. Ja han ei millaan halua asiasta puhua. Tytto puhuu tilanteesta kovasti. Ja ei , poikani mielesta tama ei ollut leikkia. Se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Meilla ei ole harrastettu fyysista kuritusta ollenkaan, kenenkaan lapsen kohdalla. Ja oma kayttaytymiseni sotiii kaikkia omia moraalisaantojani vastaan - mutta tehty mika tehty - ilman mitaan kontrollia. Halusin vaan kuulla etta en ole ainoa joka nain saattaa kayttaytya. :(

Oma poikani ei nahnyt mita tein (varmaan vaan kuuli); han makasi maassa kasvot alaspain ja itki. Ja han ei millaan halua asiasta puhua. Tytto puhuu tilanteesta kovasti. Ja ei , poikani mielesta tama ei ollut leikkia. Se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Siinä vaiheessa kun lapsesi siis itki ja ei sitä leikkinä pitänyt, eli ei osannut aavistaa, niin toimit täysin oikein ja uskon että jokainen meistä toimisi noin kun omaa poikaa satutetaan ja hän itkee. Aikuinen mies 11v pojan selän päällä, siinä olis voinu käydä pahasti niin tottakai sinä pojan vanhempana tilanteet reagoit ja itse tekisin varmasti samoin tuossa tilanteessa enempiä ajattelematta.

Poikasi varmaan järkyttynyt tapahtuneesta ja joskus myöhemmin puhuu asiasta jos se jää häntä mietityttämään. Ikävää tuollainen.

Täysin hullu ukko. Ainakin poikasi tietää, että pidät hänen puoliaan jos joku hullu hyökkää päälle. Ei kai kukaan osaa odottaa tuollaisen järjettömän tilanteen sattumista omalle kohdalle, tai miten siihen osaisi suhtautua, ennen kuin se tapahtuu kohdalle ja sitten vaistomaisesti reagoi. Ja sun reaktio oli suojella poikaasi hyökkäykseltä. Aikuinen mies.... En tajuu. Tapahtuko tää Suomessa?

[QUOTE="vieras";22019976]Täysin hullu ukko. Ainakin poikasi tietää, että pidät hänen puoliaan jos joku hullu hyökkää päälle. Ei kai kukaan osaa odottaa tuollaisen järjettömän tilanteen sattumista omalle kohdalle, tai miten siihen osaisi suhtautua, ennen kuin se tapahtuu kohdalle ja sitten vaistomaisesti reagoi. Ja sun reaktio oli suojella poikaasi hyökkäykseltä. Aikuinen mies.... En tajuu. Tapahtuko tää Suomessa?[/QUOTE]

Ei tapahtunut Suomessa. USAssa.

Meilla ei ole harrastettu fyysista kuritusta ollenkaan, kenenkaan lapsen kohdalla. Ja oma kayttaytymiseni sotiii kaikkia omia moraalisaantojani vastaan - mutta tehty mika tehty - ilman mitaan kontrollia. Halusin vaan kuulla etta en ole ainoa joka nain saattaa kayttaytya. :(

Reaktiosi ei ihmetytä. Minun tekisi hetken mieli kuristaa kaikki, jotka tekevät lapsilleni pahaa tai kohtelevat huonosti. Vastaavassa tilanteessa kuin sinä, olisin kysynyt siltä mieheltä, että "leikitäänkö sellaista, että vedän sinulta hampaat kurkkuun".

Reagoit aivan oikein. Järkyttävää mikä äijä. Toihan on lapsen pahoinpitely. Poikaraukka. On varmaan aika järkyttynyt ja voi olla että hieman hämillään jos säikähti niin että itki. Hyvä, että puhutte, vaikka on pojasta vaikeaa, juuri siksi että hän itse häkeltyi/pelästyi.

Turha pahoitella sitä omaa käyttäytymistä ja varmaan sun omat lapset näkee sut niitä suojelevana. Humalaisen ihmisen käytöstä varmaan on vaikeampi käsitellä. Tuo tilanne kuulostaa näin lyhykäisellään luettunu ihan uskomattomalta. Olen "raivon vallassa" kokoisekseni hirvittävän vahva ja todistetusti tehokaskin. Jos jotain tuollaista sattuisi omalle kohdalle, pelkäisin sitä syytettä minkä se mun lapseen koskenut mua vastaan nostaisi. ( suomessa ainakin on todennäköistä saada tuomio, vaikka puolustaisi itseään/heikompaa laittomalta hyökkäykseltä, jos siinä sitten sattuu jotain sille alkuperäiselle hyökkääjälle )

En päästä lasten lähelle juoppoja ja oon kuulemma aika hiljanen ja vaisusti puhuva, mutta niitä saan käskytettyä pysymään kaukana niin että kaikki lähistöllä olevat kuulee. Minua ja lapsia kohti tuleva ei toivottu henkilö vaan on sellainen uhka, että se tulee reaktiosta. Jokin siinä on, että jos raivostuu koko olemus vaan muuttuu ja se voi tapahtua ihan vieraaseen aikuiseen ihmiseen kohdistuvasta hyökkäyksestä, minkä ei pitäisi ainakaan henkilökohtaista olla.

En ole koskaan tuntenut yhta silmitonta, fyysista raivoa kuin viime viikonloppuna. Viikon verran olen nyt tata asiaa kaantanyt ja vaantanyt mielessani, analysioinut, ja lapsieni kanssa siita puhunut. Kuinka luulet etta itse olisit reagoinut tilanteessa?

Keskella paivaa olimme julkisella alueella jossa puolituttu perhe - mies oli nakyvasti humalassa. Miehella mukana vaimo ja kaksi tyttolasta (8v ja 13v). Meita oli minun ja miehen lisaksi kaksi lastamme (tytto 9v ja poika 11v). Toisen perheen mies siina yht'akkia jostain syysta heitti poikani niskalenkilla maahan ja nousi seisomaan hanen selkansa paalle. (Pojan isa ei ollut tassa tilanteessa mukana). Mina, kuin salaman iskusta, jouduin aivan silmittoman raivoin alaiseksi ja hyokkasin se miehen kimppuun. Sain hanen juomastaan kiinni ja heitin sen hanen naamalleen, seka lasin peraan joka osui ohimoon. Loin hanta naamaan. MIehen vaimo ja tyttaret katsoivat kauhistuneina. Samoin oma tyttareni. Tassa vaiheessa pojan isa saapui paikalle ja otti minut kiinni (ranteista kiinni pitaen ja johdatti pois paikalta). Toisen ystavaperheen aiti auttoi poikaani ylos maasta ja lohdutti hanta ja piteli hanta sylissa.

Tarisin raivoista - mies kyseli etta mita oikeen tapahtui. Paallekaynyt mies vaan selitti etta han vaan leikki - pojat tykkaa tommoisesta 'kovasta' leikista. Oma poikani itki. Ja tyttareni itki.

Olemme tasta nyt kotona puhuneet siita etta kuka kayttaytyi miten ja miksi; kuinka olisi pitanyt kayttaytya; milta se tuntui; jne jne.

Tiedan etta tein typerasti ja minun olisi pitanyt osata hallita itseni - mutta en moisessa tilanteessa ole koskaan ollut - enka toivottavasti tule koskaan olemaan uudestaan.

Kuitenkin haluaisin kuulla kuinka sina luulet etta olisit reagoinut?

Oikein toimit.

[QUOTE="Timo";22019992]Toivottavasti ukkosi pieksee sinut tuosta hyvästä tai että saat ainakin pahoinpitelysyytteen.[/QUOTE]

:laugh: tää naisia vihaava reppana yrittää joka ketjuun jotain provoa änkeä, mut tajuu jo että et sä siihen kykene :D

Olethan varmistanut että pojalla ei tunnu selässä mitään kipua?
Tuollainenhan voi aiheuttaa vaikka mitä. :|
ja tiedän itse kokemuksesta että lapsi ei välttämättä puhu kivusta.

[QUOTE="Timo";22019992]Toivottavasti ukkosi pieksee sinut tuosta hyvästä tai että saat ainakin pahoinpitelysyytteen.[/QUOTE]
Onneksi tuollaiset "Timot" voi pistää kätevästi päiviltä ihan vaikka vaan lohen fileeraamisen yhteydessä. Hups, pikkasen veitsi lipsahti :xmas:

Olen toiminut lähes samalla tavalla... Äijä ehti väliin, ennen kuin alkoi tulla ruumiita. Tavallaan samantyyppinen tilanne: kaheli turisti aiheutti water jetillään vaaratilanteita lapsille.

:hug: Ei sitä aina voi tarkalleen etukäteen tietää miten sitä reagoi. Minusta tärkeää on kuitenkin juuri nyt tuo, asian puhuminen auki lapsille ja itsellesi.

Ja olen joutunut silmittömän raivon valtaan, niin että itsehillintä petti. Pelottava kokemus itselleni.

Ihan oikein teit :flower:. Voin tunnustaa että olen harrastanut nyrkkeilyä ja nostellut puntteja tasan yhdestä syystä. Suojellakseni lapsiani ulkopuolisten ihmisten hyökkäyksiltä. Ollessani yh tajusin että olen lasteni ainoa turva.

Lättyyn tulee että läsähtää jos mun lapsiin kajoaa fyysisesti!
Olen myöskin raivon vallassa umpihullu, silmät vaan palaa päässä. Onneksi raivostun harvoin ja vain painavasta syystä.

Yhteistyössä