Silmien räpyttely ja suurentelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nettimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joskus kuullu joltain et lapsi on sillon pelonvallassa. tiiän perheen jossa oli tiukka kuri ja sillee. tyttö räpytteli silmiä koko ajan ja sit ku kasvo ja muutti kotoo pois ni sit loppu silmien räpyttely..

Siskon 3v poika räpyttelee kans,mutta silloin siitä tietää ,että on väsynyt...pitkään ihmettelin siskolle,et miks se räpyttelee pitkin päivää välillä silmiä,ni oli väsy...nyt huomattavasti räpyttely vähentynyt,joten varmastikkin ohimenevää

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joskus kuullu joltain et lapsi on sillon pelonvallassa. tiiän perheen jossa oli tiukka kuri ja sillee. tyttö räpytteli silmiä koko ajan ja sit ku kasvo ja muutti kotoo pois ni sit loppu silmien räpyttely..

Tuo ei pidä paikkansa. Ei meillä tiukka kuri ole ja meillä poika oirehtii aika ajoin Tic- oirein.

Tuohon ticoireiluun ei kannata muuten puuttua kommentoimalla lapselle, että lopeta tms. Siitä voi tulla sen myötä läpi elämän kestävä juttu. Ticsit ovat tulevia ja meneviä. Kommentointi pahentaa niitä, tiedän sillä olen itse kärsinyt niistä yli kymmenen vuotta.

Onko joku antibioottikuuri meneillään? Mulle tuli suunnilleen samanikäisenä sulfasta allergisena reaktiona silmänpaineen nousua. Muistan, että silloin tuntui että piti "ilveillä" silmillä, koska paineentunne oli inhottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Onko joku antibioottikuuri meneillään? Mulle tuli suunnilleen samanikäisenä sulfasta allergisena reaktiona silmänpaineen nousua. Muistan, että silloin tuntui että piti "ilveillä" silmillä, koska paineentunne oli inhottavaa.

Ei ole antibioottia meneillään.
Nyt on silmien suurentelu yleisempää.

no meil ticsit oli pari kuukautta.

toihan voi nyt johtuu vaikka silmänpaineesta, lasientarpeesta, kuivista silmistä jne.

Ticsejä tulee todella useilla lapsilla ja ne kuuluu alle 7 vuotiaan normaaliin kehitykseen.
Tosiaan mitä vähemmän niihin kiinnität huomiota sitä nopeemmin menee ohi.

BTW, ja lapsi huomaa vaikka katseletkin "vaivihkaa"

Voi kestää vaikka vain päiviä, mennä sitten pois ja tulla takaisin samana tai muina "oireina", vaikkapa nielun naksutteluna. Voi kestää kuukausiakin, väliilä suurempana, välillä pienempänä. Tai sitten loppuu tuosta noin vain. Liittyy aivojen neurologiseen kasvuun ja kehitykseen. Joskus hyvin harvoin TIC-oireilu jää pysyväksi ja mikäli se pysyvänä häiritsee selvästi lapsen/aikuisen elämää (joko fyysisenä tai psyykkisenä rajoitteena) on siihen olemassa lääkitys jolla saadaan oireilu kuriin. Jos ei vaikkapa ensi jouluun mennessä ole hävinnyt niin sitten mainintaa asiasta neuvolassa ja mahd. lähete neurologin tutkimuksiin. Mitään huolestumisen aihetta ei ainakaan minun mielestäni ole siis vielä piiiitkään aikaan. =)

Uusimmat

Yhteistyössä