Silmien lasik/ prk leikkaus. Kellekään tehty???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EnnaH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

EnnaH

Jäsen
15.08.2004
637
0
16
Siinäpä se jo tulikin. Eli onko kellekään tehty ko. operaatiota??? Mulla näkö jotain -1,25 luokkaa ja haluaisin eroon näistä kamalista laseista. Paljon kyllä olenkin ilman laseja, mutta autoa ajaessa ovat välttämättömät. Katselin eilen hintoja ja tonnin hujakoilla näyttäisi hinnat liikkuvan, joten ei paha.

Pelottaa vaan, että kykeneeköhän sellaiseen operaatioon menemään??

Mulle on tehty. -7 oli näkö. Kymmenen vuotta sitten tehtiin prk. Todella loisto operaatio. En ole käyttänyt laseja päivääkään toimenpiteen jälkeen. Suosittelen valitsemaan kokeneen silmälääkärin jolla runsaasti kokemusta juuri tästä aiheesta.

Mun serkulle tehtiin tuossa syksyllä. Ihan yhden päivän juttu oli ja saiko se nyt ehkä yhden päivän sairasloman leikkauksen jälkeen? Aika kivuton oli ollut toimenpide ja näkö oli palautunut erinomaiseksi alkupäivien sumeuden jälkeen. Hän oli ainakin tyytyväinen leikkaukseen...Jotaki tippoja piti laittaa jonkun aikaa silmiin leikkauksen jälkeen.

...sitten toinen näkökulma. Siskoni mies työskentelee tutkijana näissä silmien laser-leikkauksissa ja silmäsairauksissa. Hän ei suosittele leikkausta vielä kenellekään, koska ala on niin tuore vielä, että vielä ei tiedetä kuinka silmä käyttäytyy esim. 15 vuoden päästä, eli onko riski saada jotain muita silmäsairauksia... Mutta tämä riskihän on tietenkin aina uudessa tieteenalassa otettava. Itse en välttämättä uskaltaisi lähtä leikkauttamaan silmiäni, juuri tämän tutkijan näkökulman takia. Vaikka ihanaahan se olisi jos ei enää tarvisi piilareiden kanssa läträtä! :)

Kuulin joltain taholta, että tulevaisuudessa ei kaihia voitaisi hoitaa, jos tuo leikkaus on tehty. Tämä on ihan vaan kuulopuhetta sitten, että kannattaa suhtautua siihen varauksella. Halusin kirjoittaa tämän siksi tähän, että leikkaukseen haluavat voisivat keskustella asiasta lääkärinsä kanssa ennen leikkausta.

Lueskelin eilen netistä juttuja noista operaatioista, mutta olis mukava lukea kokemuksia niiltä joille tehty. Eniten mietityttää se, että siinä ollaan hereillä ja käsittääkseni luomia levitetään jollain häkkyrällä.

Mulla on pikku tyttönä mennyt silmään pieni lasinsiru ja se poistettiin sairaalassa sellaisella imulla... Äitini piti päästä kiinni, hoitajat jaloista ja käsistä, että operaatio onnistuu.. Kamalalta tuntui, kuin koko silmä olis lähtenyt sen imun mukaan.

Nyt mietinkin, että mitenhän hirveältä se operaatio tuntuu? Mitä siinä tilanteessa näkee? Entä jos ei saakaan pidettyä silmäänsä "paikoillaan" operaation aikana??? Aargh, mieli tekis mennä, mutta kauheasti kysymyksiä päässä. Pitänee varmaan soittaa ens viikolla ODL.n ja kysyä.

Minä kävin viime viikolla operoittamassa molemmat silmäni prk:lla. Nyt näen kohtuu hyvin, välillä "kahtena" kun tällä hetkellä mun parempi silmä on vasen silmä ja se oli ennen oikea silmä. Eivät aivot oikein osaa ymmärtää vielä B)

Viikon verran sain sairaslomaa. Ja kuten näkyy, nyt pystyn olemaan jo koneella jonkin aikaa, mutta liika tuijottaminen kuivaa silmiä.

Eli en osaa vielä sanoa, miten hyvin onnistui. Sen näkee vasta ajan kanssa. Toivotaan, ett nappiin meni.

Yhteistyössä