silmätulehdukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tippoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tippoja

Vieras
Jos epäilee 3kk ikäisellä vauvalla silmätulehdusta, täytyykö soittaa neuvolaan vai saako apteekista ilman reseptiä joitain silmätippoja? Ensin ajattelin, että kyse on kyynelkanavan ahtaudesta, mutta nyt en ole enää varma, koska vetisyyden lisäksi silmä rähmii keltaista mömmöä. Nyt on lauantai, ja meillä olisi neuvola-aika tiistaina. Voinko odottaa sinne asti, vai mitä kannattaisi tehdä? Putsailen kyllä silmää keitetyllä vedellä.

Mä en laittaisi noin pienen silmiin mitään ilman lääkärin määräystä. Onko teillä mitään päivystävää lastensairaalaa? Niissähän on aina päivystäjä paikalla, voisit käydä näyttämässä. Muutenkaan ei neuvolassa kait pystytä kirjoittaan reseptejä, sillä nehän ei ole lääkäreitä. (jos ei lääkäri itse ole paikalla).

Pyyhi silmiä reilusti kostutetulla vanulapulla aina kun rähmää muodostuu kunnolla, ulkonurkasta sisäänpäin. Jos silmä pysyy auki, voit odottaa muutaman päivän, mutta jos rähmii silmän kiinni niin lähde vain terveyskeskukseen huomenna aamulla.

Oli silmätulehdus minkä ikäisellä tahansa, ei apteekissa ole ilman reseptiä saatavia tippoja. Tulehdus vaatii antibioottitipat elikkäs lääkäriin. Tipat itsehoidosta vain silmien kuivuuteen ja allergiaoireisiin aikuisille.

Meidän pojalla on myös toinen silmä rähminyt paljon ihan syntymästä ja tulee keltaista rähmää eli hieman on tulehtunut. Silmätippoihin olen saanut reseptin kyllä neuvolassa käydessäni...kerran terveydenhoitajalta ja kerran lääkäriltä. Tipat eivät ole meillä auttaneet. Terveydenhoitajalla taisi olla valmiina reseptejä, joissa oli lääkärin hyväksyntä, taitaa tuo rähmintä olla niin yleistä, että ainakin meidän neuvolassa sen reseptin saa suoraan terveydenhoitajaltakin ja silmätipoissa ei kai sitten ole mitään vaarallista pienelle vauvalle. Lääkäri sanoi, että ei kannata olla huolissaan asiasta, jos jatkuu kovin vanhaksi asti niin sitten aletaan vasta tehdä jotain asialle, mutta kuulemma usein vuotaminen loppuu itsestään kun lapsi kasvaa.

Yhteistyössä