silmälasien vahvuudesta kysymys ?? tietääkö joku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Sain uudet silmälasit, ikänäköä alkaa olla.
Ne näyttää olevan reseptin mukaan oikea silmä + 2.00 ja vasen +3.25.
Onko nämä jo tosi vahvat lasit, siis oikein "pullonpohjalasit", onko näköni aika heikko,
miten suuria nuo lukemat voi olla sitten?
Suureneeko luvut, mitä huonompi näkö? Mitä ne sitten on nuorella joka ei tarvitse laseja?

No, musta mulla on 0,75 ja on muistaakseni siinä ja siinä tarviiko lasit vai ei. Mulla on kyllä lasit lukemiseen hajataiton takia. Plussaa tai miinusta ei ole laitettu.

Siis sulla on lukulasit eli pärjäät ilman jos ei tarvitse lähelle nähdä pieniä yksityiskohtia. Kaupoissa myytävissä halpislaseissa taitaa pienin olla +0,75 jos en väärin muista. Isoin jotain +2,5 tai +3. Kysy optikolta jos tarvitset lisätietoa.

Olen aloittaja, siis kun vasta nyt 48 v silmälasit, kun en kunnolla näe lukea, pinnistelemättä, olen ihan pihalla näistä :)
Mietin vaan miten sokea olen, tai mitä kohta kun näkö vaan huononee ja huononee, mitä niillä 90 vuotiailla sitten on vahvuudet ?

0 on normaalinäkö.
Miinus lukemat kertoo ettet näe kauas, plusmerkki tarkoittaa ettet näe lähelle. On yksilöllistä, kokeeko joku haluavansa lasit jos näkö vaikka -0,8 tai +0.8, usein lasit kuitenkin hankitaan vasta kun näkö on esim -1.7 tai +1.7 tai näistä lukemista yli.

Yhteistyössä