Sikiön reisiluun lyhyt mitta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susanna

Vieras
Onko kenelläkään kokemuksia seuraavasta: Itselläni menossa rv 34+3 ja ultrassa todettu sikiön reisiluun mitan olevan lyhyt viikkoihin nähden. Kasvukäyrällä mitta kulkee alakäyränkin alapuolella selvästi. Lääkäri totesi lyhytjalkaiseksi. Tosin sikiö muutenkin pienikokoinen, painoarvio 1900g. Kromosomitutkimuksia ei ole tehty tai suunniteltu, ainakaan vielä. Kertokaa kokemuksia, mitä todettu ja onko vauva ollut kuitenkin terve vai onko ollut jotakin poikkeavaa ?

Tai sitten vain vähän keskivertoa ja kevyempi vauva. Minkä kokoisia te vanhemmat olette?

Yksilöitä ne vauvatkin ovat ja käyrät ovat vain käyriä ja keskiarvoja, Jotkut ovat isompia ja jotkut pienempiä.

Meille molemmat lapset jo sikiö aikana menneet miinuskäyrikkö ja kaikki mitat miinuksella. Miinuskäyrillä kasvaavat edelleen. Vaikka ovat täysin terveitä-

Kunhan nyt ollaan lyhyitä ja hoikkia koko perhe.

Kyllä ne siellä sairaalassa huolestuu jos on tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja älä huoli:
Tai sitten vain vähän keskivertoa ja kevyempi vauva. Minkä kokoisia te vanhemmat olette?

Yksilöitä ne vauvatkin ovat ja käyrät ovat vain käyriä ja keskiarvoja, Jotkut ovat isompia ja jotkut pienempiä.

Meille molemmat lapset jo sikiö aikana menneet miinuskäyrikkö ja kaikki mitat miinuksella. Miinuskäyrillä kasvaavat edelleen. Vaikka ovat täysin terveitä-

Äiti pienikokoinen, 155 cm, lyhytjalkainen. Isä 180 cm, lyhytjalkainen, pitkäselkäinen.

meillä synty viikolla 36 reilun kahden kilon tyttö, kaikki kunnossa. kasvoi pienillä käyrillä, pituutta 43cm. lvp tehtiin viikolla 20 kun ultrassa löytyi useampi "virhe" ja riski vammaisuuteen oli 1/73

Mäkin olin rv 33 ultrassa ja reisiluun mitta vastasi paria viikkoa pienempää. En siitä mitenkään huolissani ollut. Eka lapsi oli pieni ja me vanhemmat ollaan kanssa. Sitten olin uudelleen rv 34 ultrassa ja reisiluun mitta oli taas ihan ok (ja muutkin mitat keskikäyrillä). Ettei yhden kerran perusteella kannata vielä edes miettiä mitään. Joskus voi kyseessä olla esim. lyhytkasvuisuus, mutta kyllä se mitta varmastikin jää sitten selkeästi jälkeen ja todetaan useammalla kertaa ja lyhytkasvunen on usein muuten täysin terve.

Ekasta lapsesta en muista reisiluun mittoja, mutta pieni lapsi oli muuten. 2400g syntyessään. Mulla ehkä vaikutti raskausmyrkytys kokoon tai sitten oli muuten vain pieni, kun tosiaan me vanhemmatkin ollaan. Pieni on vielä nyt kahden vanhanakin ja tulee aina olemaankin. Täysin terve kyllä.

Just eilen olin ultrassa ja sama vika. Lääkäri totesi, että reisiluu voi olla vähän vinossa kuvassa ja siten antaa "väärän tuloksen". Siihen mittaan vaikuttaa kuulemma kans perimä. Että älä ole huolissas!!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mäkin olin rv 33 ultrassa ja reisiluun mitta vastasi paria viikkoa pienempää. En siitä mitenkään huolissani ollut. Eka lapsi oli pieni ja me vanhemmat ollaan kanssa. Sitten olin uudelleen rv 34 ultrassa ja reisiluun mitta oli taas ihan ok (ja muutkin mitat keskikäyrillä). Ettei yhden kerran perusteella kannata vielä edes miettiä mitään. Joskus voi kyseessä olla esim. lyhytkasvuisuus, mutta kyllä se mitta varmastikin jää sitten selkeästi jälkeen ja todetaan useammalla kertaa ja lyhytkasvunen on usein muuten täysin terve.

Ekasta lapsesta en muista reisiluun mittoja, mutta pieni lapsi oli muuten. 2400g syntyessään. Mulla ehkä vaikutti raskausmyrkytys kokoon tai sitten oli muuten vain pieni, kun tosiaan me vanhemmatkin ollaan. Pieni on vielä nyt kahden vanhanakin ja tulee aina olemaankin. Täysin terve kyllä.

Reisiluun mitta on ollut jo parissa mittauksessa viikkoja selkeästi jäljessä. Muuta "vikaa" sikiössä ei ole todettu ja ultrattu on monet kerrat ja napavirtaukset yms. tarkastettu.

Miksi kävit ultrassa?
Oliko itse maksettu ylimääräinen vai neuvolasta lähetetty kontrollikäynti ultra?

Mitä lääkäri sanoi asiasta? Tutkitaanko asiaa vielä? Oliko napavirtaus kunnossa, entä sikiö muuten kunnossa?

Onko teillä muita lapsia? Miten heidän kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Susanna:
Alkuperäinen kirjoittaja älä huoli:

Äiti pienikokoinen, 155 cm, lyhytjalkainen. Isä 180 cm, lyhytjalkainen, pitkäselkäinen.

No mitä sä sitten ihmettelet? Jos geenitkin on lyhytjalkaisuuteen olemassa. Meillä molemmat pojat on rakenneultrassa esimerkiksi vastanneet viikkoja paitsi reisiluu vastannut viikkoa pienemmän mittoja. Eli ei hätää, lyhyitä ollaan ja lyhytjalkaisia!

• Tykkää
Reactions: Miskali
Alkuperäinen kirjoittaja Susanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Reisiluun mitta on ollut jo parissa mittauksessa viikkoja selkeästi jäljessä. Muuta "vikaa" sikiössä ei ole todettu ja ultrattu on monet kerrat ja napavirtaukset yms. tarkastettu.

Mullakaan ei ekassa raskaudessa näkynyt virtauksissa ei missään sellasissa mitään vikaa ja synnytyksen jälkeen selvisi, että istukkakin oli ihan ok. En tosiaan sitä reisiluun mittaa muista, mutta onhan senkin oltava ollut pieni. Lapsi kuitenkin oli rv 38+2 pitkä vain 44cm. Mulla vain oletetaan sen myrkytyksen vaikuttaneen, vaikka kaikki jutut kuitenkin toimikin...Mutta jos ei mitään muuta ihmeellistä ole niin hyvin todennäköisesti vauva on vain pieni. Eihän kaikki ultrassa näy, mutta monet vammaisuudet näkyy muissakin piirteissä.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Miksi kävit ultrassa?
Oliko itse maksettu ylimääräinen vai neuvolasta lähetetty kontrollikäynti ultra?

Mitä lääkäri sanoi asiasta? Tutkitaanko asiaa vielä? Oliko napavirtaus kunnossa, entä sikiö muuten kunnossa?

Onko teillä muita lapsia? Miten heidän kanssa?

Kävin ensin yksityisellä rv 33, koska sf-mitta ei kasvanut viikkoihin, kuin muutaman sentin. Syyksi paljastui sikiön laskeutuminen alas lantioon, mutta samalla paljastui myös sikiön pieni koko, silloin painoarvio 1800 g. Tätä kautta pääsin äitiyspolille kasvuseurantaan ja siellä siis todettu jo pariin otteeseen tämä reisiluun mitan lyhyys. Sikiö siis muutenkin pienikokoinen, kasvaa muittenkin mittojen suhteen alakäyrällä, mutta reisiluu menee selvästi käyrien alapuolella. Kasvukontrollit jatkuvat äitiyspolilla. Napavirtaukset ym. kaikki ok, sikiö virkeä, liikkuu paljon, sydänkäyrät erinomaiset, ei löydy mitään vikoja. Esikoisella ei ollut mitään poikkeavaa kasvukäyrissä, kasvoi tasaisesti ja syntyi rv 40+1, 3350g. Ei ole kyllä hänkään mikään pitkäjalkainen. Huolestuttaa vaan kovasti tuo reisiluun mitta, jos se viittaa johonkin häiriöön.

sen reisiluun mitan voi kuulema mitata väärin,näin sanoivat mulle kättärillä sillon kun poikaa odotin,millin tai kaks heitto siinä mittaustilanteessa voi aiheuttaa suurenkin heiton.
ja jos olette miehesi kanssa lyhytjalkaisia voi tuo tulos johtua ihan puhtaasti siitä.
:hug: ei huolta

Niinhän se lääkäri vähän sanoi minullekkin, mutta en oikein jaksaisi uskoa "mittavirheeseen" koska reisiluu todettu jo kolmessa ultrassa lyhyeksi ja mittaaja on ollut sama lääkäri :(
Rv 28 mitoista ei sanottu mitään poikkeavaa, silloin painoarvio oli 1154g eli ihan hyvän kokoinen sikiö. Rakenneultrassa tuo reisiluun mitta oli 27,4 mm ja vastasi viikkoja. Esikoisella hyvin paljon samanlaiset mitat rakenneultrassa ja terve tyttö on.

Yhteistyössä