Sikiön kasvunhidastuma ja blokki napavirtauksessa - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolipuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolipuoli

Vieras
Olen tässä tulisilla hiilillä: viime viikon neuvolassa rvko 34+ huomattiin kohonnut verenpaine ja sf-mitan taittuminen. Muuten oma vointi ihan OK; hiukan turvotuksia ja yleistä kehnoa oloa. Pissa puhdas.

MUTTA: Ultrassa vauva pieni, melkein -2 SD käyrällä, mutta ei ihan. Napasuonissa virtausvastusta (ensin luokka 2, seuraavana päivänä 1) mutta KTG OK.
Nyt seurataan tiukasti, mutta huoli on tietenkin iso. Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta, miten on toimittu?

Makoilin pari viikkoa prenataaliosastolla ja käyriä ajettiin 3 krt päivässä, ooteltiin että käyrät menee niin huonoksi että raskaus pitää purkaa. Yhden yön vietin synnytyssalissa jatkuvilla käyrillä kun oli niin monotoninen ktg jo mutta korjaantu siitä ja raskaus purettiin pari pv myöhemmin sektiolla viikoilla 35+1, vauvan syntymäpaino 1680g eli pieni oli mutta tiitterä, vajaa 3 viikkoa ensin vastasyntyneiden teholla ja vauvalassa kunnes kotiutui 2,6 kiloisena kun oli itse oppinut syömään.

kuukauden makasin tehovalvonnassa blokin takia. syy ei selvinnyt ikinä lääkäreille vaikka useampi yritti syytä keksiä. oma olo oli kokoajan ok, ja muksu oli virkeä. blokki oli joka toinen kerta kun virtauksia tutkittiin ja se oli oikeasti aika hassua ja mystinen juttu.
muksu kuitenkin kasvoi normaalisti ja kun vko 32 tuli täyteen potkasivat minut sairaalasta kotiin ja saatesanoin että nyt jos alkaa tuntua että syntyy niin sitten annetaan syntyä. syntyi laskettuana aikana normaalisti.
syntymän jälkeekin lääkärit jaksoivat pohtia mikä syytä, mutta mysteeriksi jäi.

Mulla huomattiin rv 28 ja sit rv 30 uudestaan ultraan josta sitten suoraan sairaalaan osastolle. Sain kaksi kortisoni piikkiä keuhkojen kypsyttelyyn. Sikiön sydänkäyriä otettiin päivittäin aikas usein. Kaksi päivää osatolla ehdin oleen kun päädyttiin kiireelliseen sektioon sykkeen laskujen vuoksi. Tyttä siis syntyi rv 31+1. Painoa oli 1117g. sauraalassa oltiin 7 vkoa + kotisairaalassa 2 vkoa. Nyt tyttö on reipas ekaluokkalainen.

Makoilin pari viikkoa prenataaliosastolla ja käyriä ajettiin 3 krt päivässä, ooteltiin että käyrät menee niin huonoksi että raskaus pitää purkaa. Yhden yön vietin synnytyssalissa jatkuvilla käyrillä kun oli niin monotoninen ktg jo mutta korjaantu siitä ja raskaus purettiin pari pv myöhemmin sektiolla viikoilla 35+1, vauvan syntymäpaino 1680g eli pieni oli mutta tiitterä, vajaa 3 viikkoa ensin vastasyntyneiden teholla ja vauvalassa kunnes kotiutui 2,6 kiloisena kun oli itse oppinut syömään.

Ja oli muuten raivostuttavaa tapella synnärissä lääkärin kanssa kun vaadin että raskaus pitää purkaa heti eikä odottaa että lapsi kuolee ja lääkäri oli sitä mieltä että ei pureta vielä, onneksi osastonlääkäri teki tuon sektiopäätöksen samoin tein sitten eikä tarvinnut pelätä enää. Ja joo mullekin muuten pistettiin nuo kortisonit kankkuun, en tiedä sitten oliko sen verran apua että vauva tiitterästi hengitti ihan itse eikä tarvinnut edes lisähappea tms teholla.

ja sanoi että näillä viikoilla niitä ei enää tarvita. Painoarviokin oli 2 kg (pitäisi siis olla 2.5 kg) eli mitään pikkuruista ei odotellakaan. Mutta huolettaa tietenkin, että mitä tekee aivoille kun ei saa tarpeeksi verta, olisiko vain parempi syntyä heti? Henkisesti en ole ollenkaan varautunut vielä synnyttämään! Mutta vauvaa tässä tietenkin vain ajatellaan.

ap

Ja oli muuten raivostuttavaa tapella synnärissä lääkärin kanssa kun vaadin että raskaus pitää purkaa heti eikä odottaa että lapsi kuolee ja lääkäri oli sitä mieltä että ei pureta vielä, onneksi osastonlääkäri teki tuon sektiopäätöksen samoin tein sitten eikä tarvinnut pelätä enää. Ja joo mullekin muuten pistettiin nuo kortisonit kankkuun, en tiedä sitten oliko sen verran apua että vauva tiitterästi hengitti ihan itse eikä tarvinnut edes lisähappea tms teholla.

Raskauden purkaminen? Tarkoittanet synnytyksen käynnistämistä?

Minulla huomattiin tasan 33 viikolla. Vauva ei enää liikkunut, joten syy löytyi noista blokeista. Samantien sektioon. Ei onneksi jääty odottelemaan. Painoa oli 1510g, joten pienihän tuo oli viikkoihin nähden. Nyt reipas koululainen jo.