Sikiön iso maha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nainen87

Jäsen
26.07.2012
81
0
6
Kävin rv 33 ultrassa korkean sf mitan vuoksi. Vauvan paino arvioitiin olevan 2100g, onko näihin viikkoihin liikaa? Mutta eniten huolettaa kun lääkäri sanoi että vauvan maha on hiukan suurempi mitä pitäisi olla, mistä se voisi johtua? Mitään jatko kontrollia ei antanut. Nyt viikkoja jo 37+4.

Hei, mulla täysin samalla raskausviikolla 33,painoarvio 2200g,lääkäri tuumasi vain,että keskikäyrillä kasvaa. Viikolla rv 37 olin uudelleen istukan takia kontrollissa,niin painoarvio oli 3200g,edelleen lääkärin mukaan kasvaa keskikäyrällä,mutta nyt mainitsi myös vauvan masun olevan useamman viikon edellä,mutta reisiluutkin vauvalla on myös useamman viikon edellä. Mun vauvan masupyöreys lääkärin mukaan johtuu mun raskausajan diabeteksestä,joka yleensä alkaa loppuraskaudessa näkymään,joten pitää seurata vaan sokereita tarkemmin. Minullakaan ei ole enää kontrolleja. Sitten syntymän jälkeenhän tuota näkee millainen vauveli sieltä tulee. Esikoiselta nuo mitat oli mulla hyvin samanlaiset ja alle nelikiloisena ja terveenä syntyi. Toki joissain tapauksissahan iso masun ympäärys voi tarkoittaa jotain suolisto tai virtsaus ongelmia,mutta yleensä nämä näkyidi myös ultrassa. Onko sulla paljon lapsivettä vai normaalisti? Itsellä sf-mitta yläkäyrillä,mutta lapsivettä ollut tähän asti aina normaalisti.

Niin ja mulla nyt menossa rv 37+0.

Viimeksi muokattu:
Minulla on ollut rd useammassa raskaudessa, ja joka kerta tuota mahan ympärystä on mittailtu.
Sokerivauvat kasvattavat mahan ympärystä. Onko sinulle tehty sokerirasitus?
Nythän sinulla on viikkoja jäljellä enää kovin vähän. Mutta ei varmasti ole haittaa, jos vähän katsoo, ettei tule liika hiilihydraatteja ruuassa (nostaa verensokeria, joka vaikuttaa lapsiveteen ja kasvattaa vauvaa).

Viimeksi muokattu:
Olen käynyt sokerirasituksessa 2 kertaa, viimeisin otettu joskus reilu kuukausi sitten ja silloin kaikki oli ok. Olisikohan syytä katsoa uudelleen? Kotona olen mittaillut, paastovs. hyvä mutta tunti ruokailun jälkeen on joskus päälle 8 luokkaa mutta yleensä jo 1h15min nii arvot on jo ok. Googletin ja tuli kaikista kromosomihäiriöistä ja just tuosta suolitukokesta niin vähän säikähdin, toivottavasti ei mitään sellaista ja kaikki olisi ok. Olen kyllä syönyt raskausaikana vähän liikaa herkkuja :/ Tänään oli neuvola ja mun verenpaineet oli lähteny nousuu, turvotustakin on ja välillä näköhäiriöitä/päänsärkyä, kiva jos vielä joku raskausmyrkytyskin olisi. Neuvolasta onneksi laittavat vielä lähettteen kokoarvioon kun toivoin ja samalla varmaan tutkivat tuota verenpaineen nousua. Mulla alapaine ollut aina 60 luokkaa ja nyt oli 88 korkeimmillaan. Ei kuulemma saisi nousta yli 15 aloitusarvosta. Yläpaine ok. Tosiaan toivoin että tuo vatsanympärys olisi mun herkuttelusta johtuvaa vaikkei sekään hyväksi ole. Noh pian näkee miltä se nyt näyttää ja miten painoa tullut. Niin ja lapsivettä pitäisi olla normaalisti. Mulle on kertynyt painoa n. 19 kg :( Sannuliinu ja Scala onko teillä lääkitys diabeteksen hoitoon?

Mulla painoa tullut about 11kiloa ja ei ole lääkitystä,vaan rv 13 asti olen mittaillut kahdesti viikossa arvoja ja pelkällä ruokavaliolla menty. Jos olet itse mittaillut kuitenkin arvoja välillä ollut tunnin jälkeen yli kahdeksaakin,niin oletan tuon masupyöreyden johtuvan sokereista,koska arvohan pitäisi kuitenkin olla alle 7,8 tunnin päästä syömisestä. Sinuna en huolehtisi tuosta sen kummemmin,koska olet jo ihan loppu suoralla. Kuinka paljon edellä masun ympärys sinulla on? Itsellä yli kolme viikkoa edellä. Senteissä kuitenkin oli vain vähän isompi kuin päänympärys. Tässä vaiheessa en usko sokerirasituksesta olevan enää hyötyä. Ennemmin vaan seuraat itse mitä suuhusi pistät.

Ei sanonut mitään kuinka monta viikkoa olisi edellä, enkä silloin hoksannut kysyä edes mitään, enkä osannut ajatella että siitä olisi jotain haittaakin. Päänympäryksestä ei myöskään sanonut mitään. Mutta olen menossa uudestaan kokoarvioon, täytyy sitten kysellä lisää.

Yhteistyössä