Sikiöseulan tuloksenne?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kävin verikokeessa rv 10+0.
Hcgb oli 93,4 ja pappa 1240.
Nyt-ultrassa rv 13+1 niskaturvotus oli 1,9mm joka säikäytti vaikka kätilö sanoi että normaali tulos ja kaikki ultrassa muutenkin normaalia. Esikoisen turvotus oli reilusti alle millin niin pelottaa noin korkea tulos vaikka raskaus pidemmällä kuin esikoisen nyt-ultran aikaan..

Nyt stressaan hirveästi että tulee soittoa että on korkeampi riski kromosomipoikkeavuuksiin.. Millaisia arvoja olette saaneet sikiöseulasta?

Olen 31v ja normaalipainoinen (hoikka), tupakoimaton ja raskaus alkanut spontaanisti.

Kävin verikokeessa rv 10+0.
Hcgb oli 93,4 ja pappa 1240.
Nyt-ultrassa rv 13+1 niskaturvotus oli 1,9mm joka säikäytti vaikka kätilö sanoi että normaali tulos ja kaikki ultrassa muutenkin normaalia. Esikoisen turvotus oli reilusti alle millin niin pelottaa noin korkea tulos vaikka raskaus pidemmällä kuin esikoisen nyt-ultran aikaan..

Nyt stressaan hirveästi että tulee soittoa että on korkeampi riski kromosomipoikkeavuuksiin.. Millaisia arvoja olette saaneet sikiöseulasta?

Olen 31v ja normaalipainoinen (hoikka), tupakoimaton ja raskaus alkanut spontaanisti.
Näistä arvoista ei oikein ole saatavilla mitään virallista taulukkoa netissä, mutta minun silmääni veriarvot näyttävät normaalilta. Meille on todennäköisesti tulossa DS-tyttö, ja S-Pappa oli hcg:tä alhaisempi (en enää muista arvoja, mutta ihan erilaiset olivat siis, suht pieniä ja hcg isompi). Niskaturvotusta meillä ei ollut edes noinkaan paljon, mutta eikös se ole normaalisti ainakin yli kahden ennen kuin se aiheuttaa pohdintaa? -Jos on huolta, voi koettaa varmistaa tilanteen ensin NIPT-testillä ja tarvittaessa punktiolla. Me emme tehneet punktiota, koska siinä on keskenmenoriski. Nyt vauva kasvaa ja potkii iloisesti masussa 24+5 rv.

Sen verran tuosta niskaturvotuksesta omakohtaista kokemusta että se on todella pienestä mittavirheestä myös kiinni. Eli jos vauva liikahtaa hankalampaan asentoon, voi tulla jo pieni mittavirhe. Meillä ensin mitattiin tyyliin 0,6 ja sitten toisesta kuvasta 1,6. Jos ei olis sattumalta otettu toista kuvaa jossa niskaturvotus näkyi selkeämmin (piti siis ottaa siitä kuvasta pääperämitta) niin oltais oltu tositosi pienissä lukemissa.. Ja kätilö tais sanoa että vasta yli 2 vai 2,5 aiheuttaa sen että pitää katsoa paljon tarkemmin ja analysoida onko tarvetta jatkotutkimuksiin.

vierailija
Itse kävin tänään nt-ultrassa, sieltä sain tiedoksi riskiluvut. Niskaturvotus oli viikolla 12 + 4 0,8 mm, ja yhdistelmäseulan laskennalliset riskit olivat trisomia 21 1:7799, trisomia 18 1:10 000 sekä trisomia 13 1:10 000. Olen jo 35-vuotias, joten pelkkä laskennallinen ikäriski oli luonnollisesti paljon korkeampi.

Yhteistyössä