Sikiön rytmihäiriö (eteislisälyönnit) löytyykö kokemuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ainu*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ainu*

Vieras
Sain tietää tänään, että sikiöllä on eteislisälyöntejä. Niitä oli koko 30min tutkimuksen ajan. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Asiaa aletaan seuraamaan, mutta mitä jos ne vain jatkuvat? Korjaantuuko se lääkkeillä?

Moi!

Mulla oli esikoisen kanssa semmoisia, joskus rv 30:n tienoilla. Ne löytyivät sattumalta neuvolakäynnillä. Neuvolan täti sanoi, että kaikissa kunnissa siitä ei edes laitetaisi lähetettä ultraan. No mä kuitenkin sain lähetteen, ja koko sen tutkimuksen ajan niitä oli myös mun pienokaisella. Ensin makoilin käyrillä ja sit katottiin ultralla. Asia tsekattiin uudestaan viikon päästä, ja silloin ne oli tipotiessään, eikä ole lapselta sen koommin löytynyt (poika nyt 1 v 3 kk).

En osannut olla kovin huolissani asiasta, sillä minulla itselläni on niitä myös joskus, kun olen esim. stressaantunut (tai on krapula tms.). Lääkärit sanoivat, että niitä on melkein kaikilla sikiöillä jossain kehitysvaiheessa: sydän vasta harjoittelee oikeaa toimintaa kohdussa.

Meillä myös sattumalta neuvola käynnillä havaittiin sikiöllä rytmihäiriöitä, muistaakseni rv 28. Epäsäännöllisen rytmin kuulin itsekkin ja pelästyin kyllä. Neuvola täti sanoi niiden olevan yleisiä ja joskus vaan "jää kiinni" niistä. Mutta laittoi kuitenkin lähetteen ä-polille. Sinne aikaa varatakseni sanoivat, että ei tarvitse tulla tutkimuksiin, koska rakenne ultrassakin on sydän todettu terveeksi ja rytmihäiriöt on todellakin yleisiä, koska pienen sydän on vielä kehitysvaiheessa. Helpotus oli suuri ja nyt tuolla tuhisee jo 5kk ikäinen terve prinsessa:) Uskon, että myös teillä kaikki ok! Onnellista odotusta :)

Meidän vauvalla todettiin rytmihäiriö masussa rv 40+3. Raskausaikana ei rytmärit kertaakaan jääneet kiinni doppleriin. Syntymän jälkeen tyttö vietti lastenosastolla 3 viikkoa jolloin haettiin lääkettä rytmihäirön kurissa pitämiseen. Nyt lähennellään vuoden ikää ja ensi viikolla on kardiologin kontrolli, toiveissa päästä viimein eroon lääkkeestä! Se on mennyt siis 3x vuorokaudessa nyt vuoden ajan.

Pointtina siis, että ei ne rytmärit aina häviä itsestään, mut niiden kanssa on helppo elää kunhan hoito on kohdallaan.

Yhteistyössä