Sikiön palleassa reikä, osaatteko auttaa ?

Miten aloitan, no nyt olen rv33, kävin tänään sairaalassa ja putosin samantien jaloiltani alas.
Kysyn täältäkin palstailijoilta samaa, kuin "mitäs nyt"-palstallakin.

Ultrassa näkyi reikä lapsen pallealihaksessa, eli vatsalaukku painaa ylös, keuhkoja. Olen ollut seurannassa, kävin viimeksi 4 viikkoa sitten ja kaikki oli hyvin.

Joudun lisätutkimuksiin huomenna rakenneultraan ja todennäköisesti ylihuomenna lapsivesipunktioon. Vastauksen punktioon saan parin päivän sisällä näytteen otosta. Punktiossa katsotaan kromosomi poikkeamat, ettei ole down-lapsi.
Punktion vaarana, että lapsi vedet menee ja alkaa synnytys.

Joudun nyt uudenlaiseen synnytykseen, jota en osannut edes odottaa. Joudun menemään Kuopioon, siellä tehdään heti synnytyksen jälkeen lapselle leikkaus, eli ommellaan pallean reikä kiinni. Lääkäriltä kyselin kaikenlaista, mitä tuli mieleen, siinä pöydällä pitkälläni ollessa ja väliilä itkin.
On kuulemma 1kpl/vuosi tälläisia harvinaisia tapauksia.
Tietysti itsekseni kyselin, että miksi juuri meille ????

Onko tietoa kenellekään tuttavistanne samanlaista ongelmaa esiintynyt ? Olisin kiitollinen, jos joku voisi valaista uskoa meille, että kaikki menisi hyvin.

Iltamme menikin, että leikimme 2,5v tyttömme kanssa ja välillä halasin niin, että purskahdin itkuun.

Pelottaa huominen
Kun muuten edetään tämä raskaus aikani kuten normaalisti täysaikaisuuteen, eli rv37 alkaa sitten synnytys, joko alateitse tai sektiolla. Päätin, että se tehdään sektiolla, mitä nopeammin lapsi saadaan leikattavaksi, sitä nopeammin hän alkaa hengittämään kunnolla.

Että voi maailma romahtaa kerralla :'( :'( :'( :'(
Mua pelottaa ihan hirveesti, kuka osaa antaa tietoa,
olisin kiitollinen Sinulle :flower:
 
Vastaavaa kokemusta minulla ei ole, mutta toteaisin äityli pieni sinulle, että ihan kauhean paha ei se pallealihas juttu ole. Leikkaus onnistuu aina varmasti ja kysymys ei ole kuitenkaan sisäelimestä kuten sydän tai selkäranka, silloin vakavuus mittasuhteet olisi jo toista luokkaa, leikkauksen onnistuminen/vauvan toipuminen/kotiinpääsy.Murehtimalla et voi vaikuttaa, korkeintaan pienokaisesi vaistoa pahan olosi ja saa sun ahdistushormonit itseensä. Elä vain päivä kerrallaan....Luota siihen, että kaikki menee hyvin ja kun vauva on leikattu voit sitten vaikuttaa hänen toipumiseensa, mutta stressaamalla teet vain oman olosi kurjaksi.Ultrakuvakin voi näyttää pahemmalta kuin asia on.Tietenkin odottavana äitinä olet huolissasi,mutta rauhoitu, hengitä syvään ja tee päätös:elät normaalisti ja odotat, katsot tilannetta, kun vauva on syntynyt sen näkee sitten.Minun lapseltani napsahti lonkkanivel 6kk ja oli monta viikkoa selällään sängyssä(sidottuna)jalat vetolaitteessa. Päätä sai vähän nostaa."kk sammakkokipsi ja 6kk lonkka lasta. kävelemään ja istumaan pystyi opettelemaan vasta 1v 3kk.
 
pikkupikku
Voimia! Kyllä kaikki järjestyy ja menee hyvin. Toki huolettaa, muttei tuo reikä niin kovin vakava ole, etteikö siitä toipuisi ihan täysin. Ja nykyään lääkärit tekevät ihmeitä, lähes kaikki leikkaukset onnistuvat 100-prosenttisesti.
 
Meidän lapsellamme todettiin heti syntymän jälkeen palleatyrä, ja oletan että nyt on kyseessä sama epämuodostuma. Myös meille kerrottiin että näitä sattuu muutamia vuodessa.

Palleassa oli reikä, josta suolisto oli päässyt painamaan toista keuhkoa lyttyyn ja sydän oli siirtynyt oikealle puolelle. Shokki oli aivan valtava kun menimme katsomaan pientä kääröämme teho-osastolle ja lääkärit kokoontuivat ympärillemme kertomaan mikä lastamme vaivaa. Sitä päivää ei unohda ikinä. Ja juuri se tieto, että mitään varmuutta lapsemme eloonjäämiseen ei annettu.

Syntymän jälkeisenä aamuna lapsemme joutui leikkaukseen, jossa vika saatiin korjattua. Lapsemme alkoi voimaan paremmin ja muutaman päivän päästä pystyikin jo hengittämään omilla keuhkoilla. Hänet siirrettiin lastenvuodeosastolle ja viikon kuluttua kaikki näytti niin hyvältä, että saimme tiedon, että voimme hakea lapsemme kotiin.

Mutta juuri tänä samana päivänä lapsemme lopettikin syömisen ja ryhdyttiin taas tutkimaan että mikä häntä vaivaa. Saimme kuulla että lapsemme palleassa oleva reikä on avautunut ja että kudos ei ole kestänyt. Näin ollen lapsemme joutui takaisin teholle ja leikkaukseen. Tällä kertaa reikään pistettiin vahvike.

Jälleen kului viikko ja lapsemme vointi oli hyvä. Saimme luvan hakea hänet kotiin. Nyt tästä on kulunut 4 vuotta ja lapsemme voi oikein hyvin. Ainoastaan leikkausarpi muistuttaa tuosta ajasta.

Toivotan koko sydämmestäni teille jaksamista......en voi kuvitellakaan mitä käytte läpi näinä aikoina, koska elätte niin kauan epävarmuudessa. Positiivista minusta on että lapsenne tulee saamaan tarvitsemansa avun heti syntyessään ja siihen on osattu jo varautua sairaalassa.

Voimia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2005 klo 09:21 Äityli78 kirjoitti:
Meidän lapsellamme todettiin heti syntymän jälkeen palleatyrä, ja oletan että nyt on kyseessä sama epämuodostuma. Myös meille kerrottiin että näitä sattuu muutamia vuodessa.
.......
Hei Äityli78 ja kiitos viestistäsi.
Se on täynnä toivoa meille, että meilläkin menisi yhtä hyvin.
Olisin halunnut tietää, paljonko vauvasi painoi syntyessään?
Millä raskausviikoilla synnytit?

Minulla todettiin tämä vasta tällä viikolla rv33+2. Kun kävin sairaalassa ä-polilla.
Eilen kävin lapsivesipunktiossa.
Olen suorastaan järkyttynyt. Muuta en osaa ajatella kuin pelätä tulevaa, selviääkö pienokaisemme hengissä.
Yritän parhaani mukaan elää tätä päivää, mutta jotenkin asiat vaan tuntuvat turhauttavilta.
Odotan soittoa sairaalasta. Jospa tänään soittaisivat ja pyytäisivät kuulemaan tuloksia.
En uskalla lähteä liikenteeseen, edes autolla.

Onko sinulla sähköpostiosoitetta, jonne voisin kirjoittaa ja kysellä lisää.
Minulle voi kirjoitella y-viestiä. Myös muutkin.

Terv. Eveliina


 
Hei!

Synnytin viikolla 40+2 ja lapsemme painoi 3710 g. Mitään ei koskaan ultrissa huomattu eikä mitään osattu epäillä. Meidän onneksemme kaikki meni kuitenkin hyvin. Meillä kyseessä oli esikoinen.

Nyt odotan kolmatta lastani viikolla 37+6. Ja huoli siitä, että tälläkin lapsella se sattuisi olemaan kalvaa takaraivossa, vaikka lääkärit eivät mitään olekaan huomanneet.

Kävin tekemässä itselleni sähköpostiosoitteen nimellä aityli78@luukku.com.

Raskasta aikaa varmasti tulosten odotteleminen. Sydämestäni toivon että tulokset ovat kunnossa.
 

Yhteistyössä