Sikiön koko varhaisraskaudessa?!

  • Viestiketjun aloittaja Liian pieni?
  • Ensimmäinen viesti
Liian pieni?
Hei,

Onko teillä sikiön koko vastannut viikkoja varhaisraskauden ulrassa? Ystävälläni oli tänään varhaisultra (viikkoja 7+) eikä sikiön koko ei vastannut tikutetun ovulaation (ja mahdollisuus raskautua vain tuona samaisena päivänä) mukaisia viikkoja vaan oli jopa viikkoa pienempi. Sydän kyllä näkyi sykkivän hienosti.
Ultrannut lääkäri huolestui juuri siitä syystä, että ovulaatio oli tikutettu ja tosiaankin oli vain tuo mahdollisuus tulla raskaaksi!

Miten muilla? Onko koko vastannut viikkoja kun hedelmöittymisen ajankohta on lähes varma? Voidaanko näin alussa millien perusteella nähdä, että sikiö on todellakin liian pieni eikä kehity normaalisti?

Kiitokset vastauksista/mielipiteistä!
 
Mariella81
Itselläni kävi niin että ovulaation tikutin 1. ja 2. heinäkuuta, mies tuli tuolloin reissusta ja pupusteltiin siinä sitten ahkerammin. Raskaustesti näytti kuitenkin vielä 24.7 (jolloin jo kp 50/30) negaa, positiivinen tulos saatiin vasta 4.8 joka näytti pitävän paikkansa siis varhaisultran kanssa jonka mukaan hedelmöitys olisi tapahtunut 11.7. Eli todellakaan kohdallani ei ole voinut ovulaatio testi näyttää oikein... mutta jos ystäväsi tekemä ovulaatiotesti on näyttänyt plussaa jo pari-kolme päivää ennen ovulaatiota? siittiöthän voivat elää naisen elimistössä jopa viikon! eli silloin olisi enään kyse muutaman päivän heitosta. Seuranta ultraan hänet varmaankin määrättiin? se antaa enemmän osviittaa jatkuuko kehitys samanlaisena. Itsellä ainakin vauva sitten kasvanut normaalisti käyrien mukaan...
 
Niin...
Mun mielestä viikon ero on ihan mahdollinen ja looginenkin...
Ovulaatiotestinhän kuuluukin näyttä plussaa ENNEN ovista! Ei ovis sinä tikutuspäivänä tosiaankaan välttämättä tapahdu vaan yleensä muutaman päivän kuluttua! Ja siitä hedelmöittyminen jotain viiden päivän kuluttua, mikä olis ihan normaalia.
Ja parin päivän eroja ei tossa vaiheessa varmaan vielä voi luotettavasti edes mitata, kun kyse on milleistä. Ihme lääkäri mun mielestä, kun tolla tavalla huolestuttaa...
 
olen kyllä
sitä mieltä että hedelmöittyminen täytyy tapahtua viimeistään ovulaatiota seuraavana päivänä, koska siittiöiden täytyy olla munatorvessa/johtimessa valmiina odottamassa munasolua. Eli todennäköisintä että ovulaatiotestin positiivinen tulos on ollut tuon pari kolme päivää ennen ovulaatiota, ja tällöin on saatu siitiiöt sinne valmiustilaan. ELi hedelmöittyminen on tapahtunut tuon noin kolme päivää positiivisen ovulaatio testin jälkeen, eli koko olisi ihan normaali. Lääkärin käytöstä myöskin ihmettelen, luulisi alaa opiskelleen ihmisen jotain tietävän biologian perusteista.
 
Maikki**
Mulla kävi sillä tavalla, että jossain 7+ kohdassa lääkäri totesi kanssa sikiön n. 1 vko pienemmäksi, ja ihmetteli sitä, koska olin plussannut 30. päivänä. No, keskenmeno tuli 10. vkolla, sikiö lakannut olemasta jossain 7-8 vkoilla. Mulla kävi näin valitettavasti, tässä varmaan eri tilanne...
 
N33
Mä olen kyllä käsittänyt, että hedelmöittymisen hetkeä ei voi laskea tarkkaan, kun onhan siinä alkion kiinnytminopeudessakin muutaman päivän eroja. Siis siinä, mtien nopeasti hedelmöittymisen jälkeen alkio kiinnittyyy kohdun seinämään. Mulla oli neljän päivän heitto ekassa ultrassa siihen nähden jos laskee siitä päivästä kun munasolu irtosi (en tikuttanut mutta tuntui selvästi). Seuraavassa ultrassa ero oli 3 päivää.
 
Tehotyttö
On myös niitä tapauksia, joissa ovistikut näyttää viikon plussaa. Nimimerkki kokemusta on :) Mulla hedelmöittyminen tapahtui tasan viikko ensimmäisestä vahvasta viivasta. Tuon vahvan viivan jälkeen himmeni ja vahvistui uudelleen. Tikuttelin kolmisen viikkoa, koska mulla pitkät kierrot ja halusin katsoa mikä on homman nimi. Taipumusta monirakkulaisuuteen, joka tekee just tuon LH-hormonitason korkealla pysymisen pitkään.

Ei ne ovulaatiotestitkään välttämättä ihan erehtymättömiä ole. Ihmeellistä, että lääkäri tuon vuoksi on huolestunut. Eiköhän se ultra kerro parhaiten sen sikiön iän.
 
Nimenomaan..
Siis eikös se ultra kerro sikiön iän PARHAITEN!
Todennäköisempää todellakin on, että koko vastaa viikkoja kuin, että koko olisi liian pieni! Ei ne ovulaatiotestit todellakaan kerro tunnilleen tai edes vuorokaudelleen, että koska se ovulaatio tapahtuu. Ja siittiöt voi todellakin elää sen 7 päivää naisen elimistössä eli en kyllä tässä vaiheessa olisi yhtään huolissani.
Keskenmeno voi tulla juu... kyllähän varhaisraskauden keskenmenot on todella yleisiä. Mutta enpä usko, että sitä voidaan tuolla tavalla varhaisultrassa ennustaa...
 

Yhteistyössä