Sikiön koko ja lasketun ajan muuttuminen ultrassa

Kävin tänään ultrassa. Kuukautisten mukaan laskettuna tänään pitäisi olla rv 11 + 0. Kuukautisten mukaan laskettuna laskettuaika olisi 13.12. (tai siitä muutama päivä aikaisemmin, riippuu, mitä laskuria käyttää). Ultrassa sikiön kooksi saatiin 2,9 cm, joka vastaa viikkoja 9 + 4. Sen perusteella arvioitu laskettu aika on 20.12. Tiedän melko tarkalleen, millon mulla on ollut ovulaatio. Pitäisikö tässä nyt olla huolissaan? Minkä kokoisia sikiöitä teillä on näkynyt näillä viikoilla? Ainakin Tekayn sivujen mukaan mittaa saisi olla reilusti enemmän. Terkkari ei kuitenkaan ollut mitenkään huolissaan.
 
ei tarvitse. Laskettu aika muuttuu mun käsityksen mukaan aina vähintään yhdellä päivällä, koska neuvolat ja sairaalat laskee sen jotenkin eri tavalla. mullakin meni esikoisen kanssa laskettu aika ekassa ultrassa viikolla eteenpäin. Ja meillä ainakin tuo piti paikkansa, koska tyttö syntyi seuraavana päivänä uudesta lasketusta ajasta.
 
Se milloin sinulla on ollut ovulaatio ei ole sama kuin hedelmöityspäivä.
Minulla laskettu aika oli viimeisessä ultrassa(rakenneultrassa) 9 päivää myöhemmin kuin kuukautisten/ kierron mukaan. Jo alkuraskauden ultrassa yksityisellä rv 7+? gynekologi sanoi että sikiö on viikoihin nähden pienempi ja laskettuaika voi mennä ainakin viikolla eteenpäin.

Huolissaan ei kannata olla.
 
Kiitos pikaisita vastauksista. Huolestuttaa niin helposti, kun viimein pitkällisten vastoinkäymisten jälkeen on päästy näinkin pitkälle. Lisätäkseni vielä edelliseen, tein ensimmäisen positiivisen raskaustestin (hyvin haalea viiva) 2.4. Mietin tuota hedelmöityspäivää, miten pian yleensä voi näkyä testissä hedelmöityksen jälkeen? Ovistesti näytti plussaa 21.3.
 
Testissä näkyminen riippuu ihan siitä kuinka hanakasti keho tuottaa sitä "raskaushormonia" yksilöllistä taas tuokin.. mulle sanottiin neuvolassa että todennäköisin hedelmöittymisajankohta on n. 12 pv ed kuukautisten alkamispäivästä.
 
Kuinkahan moneen ketjuun olen oman "tarinani" kertonut, mutta kerronpa sen taas, kun tuo lasketun ajan epämääräisyys on tympäissyt mua koko raskauden ajan.

Mun kuukautiskierto on aina ollut pitkä, 35-45vrk, joten siitä suoriltaan ei laskettua aikaa voi määritellä. Esikoiselta kävin ultrassa menkkojen mukaan laskettuna viikolla 7+1 mutta sikiön ikä vastasi aikaa 6+1.

Tässä raskaudessa omien laskujen (tietäen yhdynnän ja hedelmöittymisen mahdollisen ajankohdan) mukaan laskettu aika olisi 16.-18.6. Kävin varhaisultrassa, jossa sikiön koko oli 1,8cm ja vastasi viikkoja 8+0, ja lasketuksi ajaksi annettiin 20.6. eli myöhäisempi kuin se minun mielestä todellisuudessa oli.

Np-ultrassa (eri lääkäri) viikkoja piti olla 11+3, mutta sikiön koko 6,1cm vastasi viikkoja 12+3 ja laskettu aika muuttui VIIKOLLA aiemmaksi (13.6.). Ja tämä aika oli mielestäni liian aikainen...

No jopa sitten rakenneultrassa (sama lääkäri kuin varhaisultrassa) lääkäri oli jälleen sitä mieltä, että hänen aiemmin määrittelemä laskettu aika (20.6.) on se oikea. Sikiön koko oli 9,1cm ja vastasi viikkoja 18+0. Tosin, jos viikkoja oli 18+0, niin laskettu aika sen mukaan olisi 18.6. (mikä parhaiten vastaisi mun omia laskuja) mutta lääkäri merkitsi korttiin taas sen 20.6.

Pysyiköhän kukaan perässä?! :)
Neuvolassakin vaihdettiin sitten mun laskettua aikaa kolme kertaa. Kelan papereihin merkittiin 13.6. mut muuten neuvolassa on rakenneultran jälkeen menty sen myöhemmän LA:n mukaan. Mäkin oon sitten ilmoittanut rv:t sen 20.6. mukaan.

Eli näinkin voi käydä...

tipu 35+6
 
No joo, tuntuu kyllä olevan aikamoista vaihtelua noissa. Kyllähän sen näin alussa ymmärtää, että mittauseroja tulee varmaan herkästi, mutta sulla on aika pitkällä tullu muutoksia. Toivottavasti kaikki on ihan ok, jotenkin vaan tuo meidän matosen pituus tuntuu niin kovin vähäiseltä kaiken maailman käppyröihin suhteutettuna.
 
Mulla sikiö viikolla 11+3 vastasi viikkoa 12+1. Eli laskettu aika heittää tässä vaiheesa tuon verran. Se on siis vähän isompi jo kuin "pitäisi" olla..

Tosin en tiedä onko sillä mitään tekemistä että tulevan lapsen isä on melkein 2 metrinen....
 
neitiperho
Onpas joillakin kovasti vaihdettu LA kun yleensähän sitä ei aleta edes muuttamaan kuin jos heittoa on kaksi viikkoa. Yleensä ottaen sillä ei kuitenkaan ole muuten merkitystä, kuin se mitä sinne KELAan ilmoitetaan ja sen mukaan se mammaloma määräytyy. Loppuraskaudesta aletaan sitten laskemaan ikään kuin taaksepäin viikkoja/päiviä, jotka sitten tarkempia.
Itselläkin siis tällä hetkellä rv 28+1 mutta tänään ultrassa näkyi olevan 29+5 jopa mutta ei LA aika mihinkään muutu.
 
Jos raskaus menee yliaikaiseksi ja käynnistystä pitäisi harkita, niin silloin tietysti ois hyvä tietää millä viikoilla oikeasti mennään, ettei sitten esim. kolmella viikolla anneta mennä yli. Ja varmaan päinvastaisessa tilanteessa eli jos vauva olis tulossa etuajassa, pitäisi tietää, voiko antaa syntyä tms. Mut kaipa silloin ultrattais ja katsottais mitä viikkoja vauvan koko vastaa.
 
älä huoli kaikki on varmasti ok =)
mulla oli laskettu aika menkkojen mukaan 28.4 np-ultrassa la muuttui ja oli 11.5 sitten rakenneultrassa muuttui taas ja oli 7.5.
esikoisen kanss oli ihan sama juttu la muuttui muutaman kerran loppujen lopuksi poika meni viälä 2viikkoa yli.
mulla on aina ollut epäsäännöliset menkat.

niin ja tämä nuorin syntyi 5.5 suunnitellusti mutta yliaikaseksi olisi varmaan mennyt.
 
Mulla muuttui rakenneultrassa LA 29.5 -> 8.6. Ja tuohon ultran antamaan aikaan oon "uskonut" siitä lähtien. Siinähän nyt on joka tapauksessa se +/- 10vrk pelivara lasketussa ajassa, eli eihän se mikään kiveen hakattu päivämäärä ole. Eli turhaa ei kannata huolehtia. Vauva syntyy sitten, kun on valmis =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Mulla sikiö viikolla 11+3 vastasi viikkoa 12+1. Eli laskettu aika heittää tässä vaiheesa tuon verran. Se on siis vähän isompi jo kuin "pitäisi" olla..

Tosin en tiedä onko sillä mitään tekemistä että tulevan lapsen isä on melkein 2 metrinen....
Muistaakseni rv20 ja jotain sikiö kasvaa aina samallalailla eli koko on aina suhteessa raskausviikoihin. Perintötekijät alkavat vaikutaa sikiön kokoon vasta raskauden puolivälin jälkeen. Sikiön koon perusteella voidaan määrittää tarkempi laskettu aika kuin kuukautisten perusteella juuri sen vuoksi. Laskettuaika on kuitenkin tosiaan vain viittaa antava. Synnytys kun ei yleensä ala laskettuna aikana :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Mulla sikiö viikolla 11+3 vastasi viikkoa 12+1. Eli laskettu aika heittää tässä vaiheesa tuon verran. Se on siis vähän isompi jo kuin "pitäisi" olla..

Tosin en tiedä onko sillä mitään tekemistä että tulevan lapsen isä on melkein 2 metrinen....
Muistaakseni rv20 ja jotain sikiö kasvaa aina samallalailla eli koko on aina suhteessa raskausviikoihin. Perintötekijät alkavat vaikutaa sikiön kokoon vasta raskauden puolivälin jälkeen. Sikiön koon perusteella voidaan määrittää tarkempi laskettu aika kuin kuukautisten perusteella juuri sen vuoksi. Laskettuaika on kuitenkin tosiaan vain viittaa antava. Synnytys kun ei yleensä ala laskettuna aikana :)

Kiitos infosta:). Eka raskaus ja en tiedä yhtään mitään mitä en ole lukenut tähän mennessä jostakin artikkelista. Toisaalta voih.. Olisi hauska että tietäisi varmuudella tuleeko iso vauva!
 
Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Mulla sikiö viikolla 11+3 vastasi viikkoa 12+1. Eli laskettu aika heittää tässä vaiheesa tuon verran. Se on siis vähän isompi jo kuin "pitäisi" olla..

Tosin en tiedä onko sillä mitään tekemistä että tulevan lapsen isä on melkein 2 metrinen....
Muistaakseni rv20 ja jotain sikiö kasvaa aina samallalailla eli koko on aina suhteessa raskausviikoihin. Perintötekijät alkavat vaikutaa sikiön kokoon vasta raskauden puolivälin jälkeen. Sikiön koon perusteella voidaan määrittää tarkempi laskettu aika kuin kuukautisten perusteella juuri sen vuoksi. Laskettuaika on kuitenkin tosiaan vain viittaa antava. Synnytys kun ei yleensä ala laskettuna aikana :)

Kiitos infosta:). Eka raskaus ja en tiedä yhtään mitään mitä en ole lukenut tähän mennessä jostakin artikkelista. Toisaalta voih.. Olisi hauska että tietäisi varmuudella tuleeko iso vauva!

Vauvan kasvua seurataan kyllä ja tarvittaessa sulle tehdään koon arviointi ja katsotaan, miten synnytät, sitten loppuraskaudessa. Oon itse menossa kyseiseen arvioon ens tiistaina, viikoilla 38+2 =)
 

Yhteistyössä