Sikiö isompi mitä rv:t sanoo. Kokemuksia?

Heips. Haluaisin kuulla kokemuksia sellaisesta, että vauva on todettu raskauden puolen välin jälkeen isommaksi mitä rv:t sanoo ja/tai mitä aiemmin on ollut esim. Nt-, tai rakenneultrassa? Onko kasvu jatkunut samaa luokkaa loppuun asti? Mitä on sanottu "syyksi"? Minkä kokoisia/rv?

Jokainen vauva todellakin on yksilönsä, mutta nyt kovasti jännittää minkä kokoinen vauva sieltä on tulossa ja milloin?! Vauvaa ultrattu rv28+3 ja kaikki mitat vastas rv 30+. Painoarvio on 1502g. Paria lasta on ultrattu rv30/31 tienoilla ja silloin olleet tuon 1500-1600g. Tämä siis viides kaveri ja kasvu nyt ihan eri luokkaa kuin muilla. Syntymäpainotkin olleet 3345-3950g ja kaikki syntyneet 38+0-39+1 viikoilla. Sokerirasitus oli vasta ja siinä jokainen arvo oikein hyvä, ei lähelläkään että hälyttäis ne. Lääkärikin vähän ihmetteli ja kyseli lasketun ajan määritystä.. no menkoistahan se ja ei pitäisi kyllä kauheesti heittää. Toki voihan noi mittaukset aina heittää suuntaan jos toiseen lääkärilläkin.. silti vähän jännää tämä on =)

Kokemuksia ja tarinoita kehiin =)
 
NelHm omaa kokemusta ei oo mutta läheiseni raskaudesta kyllä. Olemme tiiviisri yhteydessä joten tiedän tämän siksi tarkalleen.. Hänen raskaus oli IVF alkuinen joten päivät oli tiedossa tarkalleen. Asuvat ulkomailla jossa tapana käydä ultrassa loppuraskaudessa 2vk välein . Lapsi oli alku-ultrissa viikkoja vastaava tai maks pari päivää edellä. Puolen välin jälkeen ultrat siis tiheni ja mitat alkoi olla toistuvasti yli viikon edellä aikaa. Läääkäri povasi todella isoa vauvaa. Sokereissa tms ei ollu häikkää mutta lääkäri käski rajoittaa hiilareita. Ennem syntymää lapsen kooksi veikattiin sillä hetkellä jo yli 4kg. Vauuva syntyi 37+6 viikolla ja kokoa oli 3200g :D. . Eli pieleen meni arviot siinä suhteessa. Vauva oli 37cm eli ihan aikaansa vastaava. Nyt reilu vuoden iässä kasvaa tasaisella nolla köyrällä.
Ymmärrän toki että huolettaa mutta välttämättä ei olr mitään hätää ja vauva voi olla hyvinkin normaali kokoinen. Toisaalta lapsen yksilölliset kasvutavat alkaa näkyä isommassa sikiössä ja vauva voi vaan olla isokokoinen vaikka söisit pelkkiä kasviksia :)
En tiedä auttoiko tämä.
Tsemppiä!
 
Tammityttö moi =).
Kiitos. En oikeestaan osaa ehkä pelätä tuleeko iso vauva. Lähinnä jännittää nämä vaihtoehdot; syntyykö isompana vai aiemmin =). Jännää. Kiva on kuulla just kokemuksia vastaavista miten on käynyt. Tuo ystäväsi kohtalo voisi olla minullakin todennäköisempi, tai itse ajattelen niin. Mutta tuo syömishomma.. heti tuli sellanen olo että uskaltaako tässä syödä enää mitään, varsinkaan herkkuja? Eipä se lääkäri kieltänyt ainakaan.. ja normi terveellinen ruokavalio on aina ollut ja aina olen tietyn määrän herkkujakin syönyt. Missään raskaudessa se ei ole kyllä vaikuttanut vauvan kasvuun. Voihan tämä toki olla poikkeus.

Lisää kokemuksia? =)
 
Henkilökohtaisesti uskon että vauva ottaa minkä ottaa. Lukuunottamatta tietysti sitä että ylisyö jatkuvasti mielettömiä määriä sokeria ja muuta sheissea. Mutta mikäli painonnousu on järkevä ja normaali ja ruokavalio ok en jaksa uskoa että mitään on tehtävissä.
Esin. Mä laihduin käytännössä esikoisesta. Paino oli normaalipaino ennen raskautta ja kiloja tuli alle yksi. Vauva oli 3400g :) Sitten taas olin kuopuksessa ennen raskautta alle 18 Sain ihan nippanappa vajaa 8kg painoa pakkosyönnillä (pelkäsin että laihdun taas) kun mikään ei maistunu jne. Vauva oli 3310 g :) Eli suo siellä vetelä täällä, vauvat kasvoi ihan omalla käyrällään molemmat viis siitä miten mä pystyin syömään.
Jaksuja Nelli loppuraskauteen!! Vastahan sä plussasit <3
 
"Martsu"
Mulla tehtiin painoarvio ultra rv 28+5 ja vauvan koko oli 1510g, lääkäri sanoi että yläkäyrillä mennään. Poika syntyi rv 40+2 ja painoi 4325g ja siis esikoinen syntyi rv 41+0 ja painoi 3270g. Että en tiedä miks tämä toinen kasvoi selkeesti isommaks. Mulla tehtiin myös sokerirasitus ja siinä oli arvot hyvät. Mutta ultrissahan voi paljon myös painoarviot heittää, mulla ultrattiin päivää ennen ja poika ja tulos oli 3550g ja syntyitosiaan 800g painavampana seuraavana päivänä.
Mutta synnytyksestä,vaikka oli isompi niin helpompi synnytys oli kuin esikoisen.
 

Yhteistyössä