Sikatilan (luomu) perustaminen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Moikat luomutilalta!

Pellot on vuokralla enimmälti. Talvi on ollut upea, olen raptorilla urakoinut lumitöitä, ja niitä on riittänyt. Eläimiä on kotitarpeiksi, sikoja ei enää ensimmäistäkään!

Kyllä maalla on mukavaa! :)
 
vierailija
Täytyy tunnustaa, olen täysin luopunut eläintenpidosta, siis isot. Enää on kanoja, mukavaa saada tuoreita kananmunia. Niin ja kissoja on pari.

Isojen eläinten pito ei ollutkaan läpihuutohomma, taloudellisesti se meni niin, että miinusta ei tullut, mutta ei myöskään viivan päälle kyllä yhtään mitään.

Hauska kokeilu kuitenkin!
 
vierailija
Täytyy tunnustaa, olen täysin luopunut eläintenpidosta, siis isot. Enää on kanoja, mukavaa saada tuoreita kananmunia. Niin ja kissoja on pari.

Isojen eläinten pito ei ollutkaan läpihuutohomma, taloudellisesti se meni niin, että miinusta ei tullut, mutta ei myöskään viivan päälle kyllä yhtään mitään.

Hauska kokeilu kuitenkin!
Kiva kuulla mut voisitko kasvattaa muillekin vaikkapa untuvikkoja?
 
vierailija
[QUOTE vierailija, post: 32026477"]
Mehiläispesiä kannattaa aina laittaa. Sato paranee ympärillä, oli se mitä tahansa.
[/QUOTE]
Ja siirtää niitä mansikkamailta hillasoille tai toisippäin ja sen jälkeen herukkapensaikkoon.
 
vierailija
Lampaissa on sellainen vika usein, että alkavat hylkiä karitsaansa ja joudut syöttämään tuttipullolla niitä, ennen kun listivät karsinan nurkkaan. Kova homma, mut hanki ensin hyvä kuttu, jonka maitoa saatat antaa sitten niillekin. Vuohista on iloa pidempään, kunne ovat niin fiksuja ja mukavia. Tanskalainen maajussi hieroi yhden vastasyntyneen karitsan toisen karistan synnytysnesteillä, otti vastasyntyneen hetkeksi pois ja antoi sen sitten emolle, joka ei tiennyt synnyttäneensä vain yhtä. Toimi kerran, mutta kannattaisi kokeilla tuota muillekin. Se emo siis otti syötettäväkseen myös sen toisen karitsan, jota emo ei huolinut. Maitoja ei tarvis ostaa (hirmukalliita ne) kun olis aina yksi kuttu varamaitoa tuottamassa ja kun ei tarvi, ainakin itse voit juoda sen maitoon tehtyä kaakaota, syödä pannaria, vohveleita ym.;)
Ikävä kyllä
 
vierailija
Meille tuli nyt "ylämään karjaa" tollasia karvasia lehmiä :) Em miistä tiedä kummempaa ja johan huo pelottaa, hervbetti tonnin painosia ilmeisesti? Julmat sarvet.

Itseläni pitää kiirettä aurailla kautuja, joku sano, et myy se raktosi, en myynyt.

Vaikka tämä onkin harrastus, alun pikku tappion jälkeen tämä menee jo plussalla, eli voittoa tulee, ei paljon mut tulee :) Ja kun saadaan tuota ylämaakarjaa kaupan.. hmmm :)
 

Yhteistyössä