Sikatilan (luomu) perustaminen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pannaria..... :p Tiedätkö mitä? Oikeaan pannariin ei tarvitse muuta kuin lehmänmaitoa ja suolaa. Siis sellaista paksumpaa maitoa, jota saa heti poikimisen jälkeen. Vain kahta ainesta! :D Ja siitä saa tosi hyvää pannaria. :p :p :p
Tiedän - äitikin teki sellaista aina ja mun sitä pääläriä/hinkkiä/ täytyi kantaa lapsena pimeässä ylämäessä. Silloin ei ollut valaistusta muualla kuin jääkiekkokaukaloissa
 
vierailija
Lampaissa on sellainen vika usein, että alkavat hylkiä karitsaansa ja joudut syöttämään tuttipullolla niitä, ennen kun listivät karsinan nurkkaan. Kova homma, mut hanki ensin hyvä kuttu, jonka maitoa saatat antaa sitten niillekin. Vuohista on iloa pidempään, kunne ovat niin fiksuja ja mukavia. Tanskalainen maajussi hieroi yhden vastasyntyneen karitsan toisen karistan synnytysnesteillä, otti vastasyntyneen hetkeksi pois ja antoi sen sitten emolle, joka ei tiennyt synnyttäneensä vain yhtä. Toimi kerran, mutta kannattaisi kokeilla tuota muillekin. Se emo siis otti syötettäväkseen myös sen toisen karitsan, jota emo ei huolinut. Maitoja ei tarvis ostaa (hirmukalliita ne) kun olis aina yksi kuttu varamaitoa tuottamassa ja kun ei tarvi, ainakin itse voit juoda sen maitoon tehtyä kaakaota, syödä pannaria, vohveleita ym.;)
😢
 
vierailija
Nostin tämän kun tuo Kilttimies naurattaa, tai ei, sokee reetakin näkee että hän elää mielikuvitusmaailmassa. Se on tavallaan surullista 🤔

Luovuin maatila elämästä eläiminen suhteen. Mulla vaan tuli se että kun lampaat ja muutikin elöimet oli ihania, en voinut edes lopulta ajatella, että ne tapettasisi. Paljonko se pellolla heinää rouskuttava lammas tuottaa jos sitä ei muu lihoiksi? Aika uskomattoman vähän 🤣😭

On mulle edeleen pari lammasta, MUT NIITÄ EI laiteta ikinä lihoiksi. ne on mun kavereita!
 

Yhteistyössä