Sikaflunssa ja panadol

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tänään on uutisissa ollu et sikainfluenssarokotuksen teho voi heiketä jos lapselle antaa parasetamolia sen jälkeen. Mut entäs sit aikuisen kohdalla? Ite sain tiistaina rokotteen ja olen raskaana ja noin tunnin päästä oli pakko ottaa panadol forte ku päätä särki niin kovin et luulin et taju lähtee :(Nyt sit mietityttää et menikö rokote nyt sit ihan hukkaan ja enkö saakaan kunnon suojaa.Ei muuten tullu tosta rokotteesta toi päänsärky vaan olin stressannu niin hitosti sen ottamista et sit ku oli otettu niin laukes jännitys ihan sairaana päänsärkynä.Enpä tiedä mitä muutakaan olisin raskaana olevana voinut ottaa?
 
vieras
joo tajusin itekin viestin lähetettyäni et otsikko meni vähän pieleen,mut toivottavasti ei nyt sen enempää ketään häiritse. Alkaa stressata koko sikaflunssa jo siinä määrin et ei edes ajattele mitä kirjoittaa.
 
vieras
siis kahteen viikkoon ei saa ottaa ollenkaan särkylääkettä?? Miten ihmeessä sitä itseään lääkitsee jos tulee tollasia päänsärkykohtauksia? Siihen ei auta muu kuin lääke.Mulla ainakin noi päänsäryt on nyt raskaana ollessa olleet todella voimakkaita enkä voi kuvitellakaan et olisin ilman lääkettä kun se päälle iskee.
 
mi
Jaa no ihan sama, mutta aina on otettu rokotus kipuihin särkylääkettä ja neuvolasta oikein kannustettu antamaan lapselle jo jopa etukäteen lääke ettei koske tai kuume nouse rokotuksen jälkeen. En taas jaksa ihan uskoa tuohon yhteen jonkun itäblokin tutkijan tekemaan tutkimukseen. Noita tulee ja menee.
Itellä on käsi aivan älyttömän kipeenä ja tossa särkylääkkeen nappasin, enkä todellakaan usko että se vie rokotteelta tehon. Miten ne rokotteet olis tähän saakka tehonnu jos joku panadol ne muka tehottomaksi tekis :D
 
mi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä annoin lapsille 5 tuntia piikin jälkeen. Ja nyt harmittaa:(. Että 2 viikkoon ei saisi antaa? :eek:
No höpö löpö toi juttu taas. Meillä ohjeisti neuvolassa lasta joka saa kuumekouristuksia että anna vaan lääkettä. Tuo on taas joku yleishysteriaa luova juttu :/
 
Ai mulle taas lääkäri määräsi juuri panadol 500mg eikä tossa lapussakaan lue mitään etteikö särkylääkettä saisi ottaa. Lapsilla saattaa heikentää,niillä kuitenkin täysin erilainen puolustusjärjestelmä,kuin meillä aikuisilla. Meillä buranaa varattu rokotuksen jälkeisiin kipuihin, Mut kysympä täälläkin,voiko rokotteen jälkeiset oireet tulla vasta seuraavana päivänä? Mulla ollut tänään ajoittain ihan ihmeellinen olo ja nyt illalla mittasin lämmön oli 38.1 ei muuten yhtään kipeä olo. Eikö tuossa itse taudissa ole muitakin ensioireita kun pelkkä kuume?
 
a
tekstitv:stä itse luin tuon uutisen niin ettei etukäteen tulisi ottaa särkylääkettä, mutta turvallisesti sitä kuitenkin voisi ottaa rokotuksen jälkeen jos jokin reaktio tulee. siellä ei kyllä puhuttu mitään mistään kahden viikon voaroajasta?!?
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja a:
tekstitv:stä itse luin tuon uutisen niin ettei etukäteen tulisi ottaa särkylääkettä, mutta turvallisesti sitä kuitenkin voisi ottaa rokotuksen jälkeen jos jokin reaktio tulee. siellä ei kyllä puhuttu mitään mistään kahden viikon voaroajasta?!?
nimenomaan oli lapsista kyse tässä uutisessa
 
Tanja
Meillä nyt ei ole vielä lapsia edes rokotettukaan, mutta ohjeistukseksi sain tosiaan panadolin käytön mahd. rokotuksen jälkioireiden hoitoon. Nyt mietin, että voikos sitten lapsille antaa ibuprofeiini-johdannaisia särkylääkkeitä, kun kerran paracetamoli ei käy? Onkohan edes ibuprofeiinista valmistettuja suppoja?Hmm...
 
mi
Se juttu missä siitä panadolin rokotusta heikentävästä jutusta meni suunnileen näin (joku fiksu varmaan löytyää linkin siihen jostaki ) että oli ollu ryhmä lapsia verrokit ja lääkettä saaneet jotka olivat saaneet saman rokotteen ja lääkettä käyttäneillä oli todettu jonkin verran heikentynyttä rokotteen tehoa kuin ei lääkettä käyttäneillä. Huom! tutkimuksia voi tehdä puolesta ja vastaan aiheesta kuin aiheesta ja nostaa juuri sen tapetille minkä haluaakin siltä nousevan.
Ja missään siinä tutkimuksessa EI sanottu että panadolin tai muunkaan särkylääkkeen ottaminen estää rokotetta tehoamasta tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Meillä nyt ei ole vielä lapsia edes rokotettukaan, mutta ohjeistukseksi sain tosiaan panadolin käytön mahd. rokotuksen jälkioireiden hoitoon. Nyt mietin, että voikos sitten lapsille antaa ibuprofeiini-johdannaisia särkylääkkeitä, kun kerran paracetamoli ei käy? Onkohan edes ibuprofeiinista valmistettuja suppoja?Hmm...
jos jotain särkylääkettä pitää antaa niin anna parasetamolia! Vaikka / jos se vie rokotteelta tehoa, niin se on kuitenkin pienempi paha kuin esim. ibuprofeeni. Luin jostakin näin, että parasetamolilla on pienin vaikutus särkylääkkeistä rokotteen tehoon.

Ehkä tuota panadolia nyt uutisoidaan niin paljon, koska siitä se tutkimus oli tehty.
 

Yhteistyössä