Sijaisperheet!

Onko täällä ketään sijaisvanhempina toimivia? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Mua kiinnostais todella paljon toimia sijaisvanhempana, miestä myös. Ennen kuin tehdään mitään asian eteen, haluan kuitenkin selvittää ja miettiä asioita tarkkaan. Ymmärrän vastuuni.

Meillä on 2 omaa yhteistä lasta, lisäksi miehellä 2 teini-ikäistä, jotka asuvat puolet ajasta meillä. Olemme naimisissa. Molemmat normaalissa päivätyössä, lapset päiväkodissa.

Mitä pitää ottaa huomioon? Onko jotain tiettyjä kriteereitä sijaisvanhempana toimimiseen? Täytyykö toisen vanhemman olla kotona? Mietimme, että mahdollisen sijoituslapsen/-lasten iästä riippuen minä voisin jäädä kotiin alle kouluikäisten kanssa. Kuulostaako ollenkaan järkevältä?
 
"sijaisäiti"
kriteerinä ovat ainakin,että perheeseenne mahtuu sekä fyysisesti että psyykkisesti lapsi. Kotivanhempana oleminen riippuu perheen kokonaistilanteesta,mutta ainakin Helsinki käsittääkseni edellyttää 3 kuukautta. Itse olen jo kahdeksatta vuotta kotona...Lapsilla on siis monenlaista kehityksellistä haastetta.
Kannattaisi etsiä Perhehoitoliiton sivuilta jonkin yhdistyksen aktiivin puhelinnumero,niin saat ihan henkilökohtaista tietoa. www.perhehoitoliitto.fi ja esim. www.uudenmaansijaiskotiyhdistys.org
 
sijaismama
Tärkein kriteeri mielestäni on että elämänne on lapsikeskeistä. Ihmeellisyyksiä ei tarvita, päinvastoin mitä tavallisempaa elämä on sen parempi. Suuria kriisejä ei saa olla menossa (menneisyyden kriisit pitää olla käsitelty). Rikas ei tarvitse olla mutta raha-asiat pitää olla tasapainossa. Teillä pitää olla halu pitää yhteyttä biosukuun.
Itse olen saanut olla viisi vuotta s.mama ihanalle lapselle. Monta uutta asiaa (joita ei biolasten kanssa ole) ja haastetta on käyty läpi mutta hetkeäkään en vaihtaisi.
Kehotan harkitsemaan asiaa mutta jos tuntuu oikealta niin heittäydy rohkeasti !! Esim.meitä mietitytti kovasti yhteydenpito biosukuun ja nyt jälkikäteen voin sanoa että turhaan. Lapsen biosuku on meitä kohtaan mitä ihanin ja arvostavin sekä lapsen edun mukainen jota myös me olemme heitä kohtaan.
 

Yhteistyössä