Sijaisperheessä henkistä ja fyysistä väkivaltaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pikku Mii

Aktiivinen jäsen
21.05.2005
4 220
0
36
Olen kirjoittanut tänne aiheesta aiemminkin. Nyt todella kaipaan apua, en ilkeilijöitä, kun hätä on todellinen.

Juu veljeni 10v asuu neljättä vuotta sijaisperheessä, naapurikunnassa. Perheeseen on sijoitettuna veljeni lisäksi muitakin lapsia, veli on sijoitettuna vanhempien alkoholismin takia. On ilmennyt että perheessä tukistetaan lapsia mitä pienimmistäkin syistä ja jatkuvasti. Myös toisinaan saa kepistä piiskaa. Veljeäni uhkaillaan jatkuvasti ettet näe enää äitiäsi jos ei näin ja näin tapahdu jne.. Veli pelkää eikä uskalla puhua, mutta mulla on mitta täynnä ja aion oitaa veljen pois sieltä.

Olen soittanut veljeni omalle sos.työntekijälle ja kertonut KAIKEN. Täti kauhisteli ja voivotteli muka järkyttyneenä ja yllättyneenä, kun kysyin häneltä että no mitä asialle tehdään, niin täti vastaa:- No ei sille nyt voi oikein mitään tehdä. Onhan se väärin ja heillä on aivan vääränlainen kasvatustapa, mutta ei asialle voi oikein mitään alkaa tekemään. No kyllähän mä käyn siellä taas kun ehdin ja juttelen veljesikin kanssa.. Mutta mulla on vaan tää viikko töitä ja olen yksin täällä. Sitten mullakin alkaa kuukauden loma. Että näistä voi sitten vaikka syyskuussa jutella lisää kokouksessa. :o :headwall: Siis lasten asioita ajava sos.akka joka miettii vaan lomaansa kun lapsia oikeasti pahoinpidellään?! Ei juma, mä menin niin sanattomaksi järkytyksestä etten osannut sanoa enää oikein mitään. Kerroin kuitenkin että veljeni olisi edelleen halukas palaamaan tuohon paikalliseen lastenkotiin missä aikanaan asui.. Silloin mekin saatais tavata koska halutaan ja soitella..(nyt on tapaamiset erran kuussa viikonlopun ajan ja soittaa saa kerran viikossa yhden tunnin verran, vaikka veljellä äidin kustantama puhelin ja prepaid-liittymä). Sos.työntekijä oli vain sitä mieltä että ei laitos ole hyvä, se ei ole perhe ollenkaan jne.. Sellainenko on hyvä perhe jossa lasta pahoinpidellään, uhkaillaan ja alistetaan? Perhe jossa pienet lapset eivät koskaan koe hellyyttä, koskaan ei oteta syliin?Sekö on hyvä?

Nyt kysyisinkin teiltä, mitä kautta on kaikista paras lähteä viemään asiaa eteenpäin kun sosku ei välitä? Otanko yhteyden sos.asiamieheen? Vaiko korkeimpaan hallinto-oikeuteen vai teenkö kenties ilmoituksen poliisile tai lastensuojeluun? Löysin tuommosen vartu.fi järjestön joka tukee ja auttaa tälläisissä ja sinne laitoin jo s.postia..kerroin tarinamme.. Nyt vain odottelen sieltä vastausta.

Tee ilmoitus lastensuojeluun, ei kenelläkään ole oikeutta kohdella omia tai toisten lapsia noin! Toivottavasti saatte apua. Teillä ei ole varmaan mahdollisuuksia ottaa veljeäsi teille asumaan?

Tuo on juuri uskomatonta, että sijaisperheessä ja/tai lastenkodissa saa tehdä mitä vain ja sossut pitävät heidän puoliaan. Minulla nimittäin sellainen kokemus, että olin töissä lastenkodissa 2 vuotta sitten ja siellä miesohjaajat retuuttivat ja kiroilivat karjuen nuorille. Sanoin tästä sossuille, mitään ei tapahtunut. Sanoin uudestaan(+ kodin johtajalle) niin sitten miehet saivat varoitukset ja lastenkoti sai tiiviimmän seurannan. Luonnollisesti vaihdoin työpaikkaa...

itse valitin sossuun ja hallinto-oikeuteen.kummastakaan ei ollut hyötyä.omaan nilkkaan kolahti.
lasta rankaistiin ja yhteydenpitoa rajoitettiin.
lapsi pääsi viimein osastohoitoon henkisen pahoinvoinnin vuoksi.
sieltä kotiutettiin.

Juu, odottelen huomisen aamupäivän josko saisin jo vastausta tuolta vartu.fi.. Mutta jos ei niin soitan varmaankin ekana sinne lastensuojeluun.

Ja tietenkin veljeni asuisi jo luonani jos se olisi niin yksinkertaista, mutta ei.. Sosiaalityöntekijöiden mukaan meillä ei ole resusrsseja sellaiseen ja heidän mittapuiden mukaan tuskin koskaan tulee olemaankaan. Vaikkakin tälläiset ihmiset kuin nämä sijaisvanhemmat, heillä kyllä on.. oikein neljään lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse valitin sossuun ja hallinto-oikeuteen.kummastakaan ei ollut hyötyä.omaan nilkkaan kolahti.
lasta rankaistiin ja yhteydenpitoa rajoitettiin.
lapsi pääsi viimein osastohoitoon henkisen pahoinvoinnin vuoksi.
sieltä kotiutettiin.

Voi ihana, sinulle loppujen lopuksi :hug: Koitan varmaan tuon lastensuojelun kautta. He ainakin välittävät lapsista ja heidän oikeuksista. Jos ei niin rikosilmoitus poliisille, heidän on otettava juttu käsittelyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Tee ilmoitus lastensuojeluun, ei kenelläkään ole oikeutta kohdella omia tai toisten lapsia noin! Toivottavasti saatte apua. Teillä ei ole varmaan mahdollisuuksia ottaa veljeäsi teille asumaan?

Lastensuojelu on juuri se paikka, missä nämä sosiaalityöntekijät työskentelevät. Mikäli kyseessä on näin ammattitaidoton työntekijä ja veljeäsi oikeasti pahoinpidellään, suosittelen minäkin yhteydenottoa poliisiin heti huomenissa.

Tokihan tiedät, että lastensuojelulaki on muuttunut reilu vuosi sitten. Sukulaiset pitää ottaa huomioon ihan eri lailla kuin aiemmin. Jos teillä ei ole rikosrekisteriä ja kaikki suht ok, teillä voi olla mahdollisuudet sijaisvanhemmuuteen. Ottakaa ainakin asia puheeksi, jos veljesi sijoituspaikka muuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Tokihan tiedät, että lastensuojelulaki on muuttunut reilu vuosi sitten. Sukulaiset pitää ottaa huomioon ihan eri lailla kuin aiemmin. Jos teillä ei ole rikosrekisteriä ja kaikki suht ok, teillä voi olla mahdollisuudet sijaisvanhemmuuteen. Ottakaa ainakin asia puheeksi, jos veljesi sijoituspaikka muuttuu.

Rikosrekisteria ei ole ja muutenkin kaikki ok, mutta ei kummallakaan ole vakituista työtä. Mä opiskelen ja nyt jäänyt äippälomalle. Tiedän etteivät hyvällä katso jos ei vakinaista tuloa ole, ei omaa asuntoa eikä avioliittoa. Missä kohdassa näistä asioista on mainintaa tai miten on laki muuttunut reilu vuosi sitten?

Mutta nyt on pakko lähteä nukkumaan että jaksan aamusta ylös tytön kanssa. Tulen sitten pikimmiten käväsemään täällä ja katsomaan s.postini... Eiköhän ne asiat lähde jotain kautta eteenpäin. Jos jollain vielä hyviä vinkkejä niin laittakaa ihmeessä! Kiitos kaikille! :hug:

32 §
Lapsen läheisverkoston kartoittaminen

Ennen lapsen sijoittamista kodin ulkopuolelle on selvitettävä lapsen vanhemman, jonka luona lapsi ei pääasiallisesti asu, sukulaisten tai muiden lapselle läheisten henkilöiden mahdollisuudet ottaa lapsi luokseen asumaan tai muutoin osallistua lapsen tukemiseen. Selvittäminen voidaan jättää tekemättä, jos sitä ei asian kiireellisyyden tai muun perustellun syyn vuoksi ole tarpeen tehdä. Lapsen asumista ja sijoituspaikkaa koskeva asia on ratkaistava aina lapsen edun mukaisella tavalla.

Sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen tulee ryhtyä toimenpiteisiin lapsen huollon järjestämiseksi vanhempien välisellä sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä, jos tätä on lapsen edun kannalta pidettävä aiheellisena.

Henkilölle, jolle on uskottu lapsen huolto lapsen vanhempien ohella tai sijasta ja jonka luona lapsi asuu, tulee tarvittaessa turvata perhehoitajalain (312/1992) 4 §:n 1 ja 2 momentissa mainitut edellytykset lapsen hoitamiseksi ja kasvattamiseksi.

lääninhallitus vastaa ainakin lastenkodeista ja perhekodeista, en tiedä ulottuuko valta sijaisperheisiinkin. mä soittaisin ensin tämän sos.tädin esimiehelle. tosin mun kokemuksen mukaan niillä on aina vastaaja tai ne on lomalla. soitat ja sanot, että asiaan pitää tulla heti toimintaa ja jos ei asiaa kukaan ala hoitamaan sä teet rikosilmoituksen. joka tapauksessa teet rikosilmoituksen koska lasten pahoinpitely on kielletty.

Kiitos vastauksista! Te ootte ihania :hug:

Ei ole tuolta vartu.fi ainakaan vielä tullut vastausta.. mäkin mietin soittoa sos.johtajalle tai sosiaaliasiamiehelle.. Tuosta johtajastakaan mulla ei kyllä oo kovin hyvää käsitystä, joten taidan eka koittaa noista jälkimmäiselle.

Mutta se vaatii myös sen, että veljesi kertoo oikeasti mitä siellä tapahtuu, eikä vähätellen. Sijaisperhe saattaa uhkailla lisää, että jos kerrot poliisille, nii siitä ei hyvää seuraa. Sun pitää ennakoida tilanne ja vähätellen kertoa, kuinka sijaisperhe ei voi tehdä mitään. Muuten veljesi ei uskalla

Omani sijaisperhe käytti tuota samaa, mutta sen varjolla tekeydyin ilkeäksi bitchiksi, joka vaati saada kaiken sen, mitä laissa sanotaan. Kaikin tavoin harasin vastaan, missä tiesin olevani oikeassa. Ja ne roolit menikin toisinpäin. Minä olin se, joka käytti henkistä väkivaltaa...
Jep, olin kauhea teini

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Kiitos vastauksista! Te ootte ihania :hug:

Ei ole tuolta vartu.fi ainakaan vielä tullut vastausta.. mäkin mietin soittoa sos.johtajalle tai sosiaaliasiamiehelle.. Tuosta johtajastakaan mulla ei kyllä oo kovin hyvää käsitystä, joten taidan eka koittaa noista jälkimmäiselle.

Noiden lisäksi minä ottaisin yhteyttä oikeusaputoimistoon ja kyselisin apua myös sieltä. Sieltä ainakin saat lakipykälien lukuun jne apua.

voi ei :'( tää on niin yleistä!! toivottavasti saat jotakin apua veljellesi ennenkuin asiat pahentuvat..tiedän niin paljon tollaisia..itsekin kokeneena :hug: sulle ja jaksuja..oletko soittanut johtavalle sosiaalityöntekijälle??