Siivoustyö ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja että näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

että näin

Vieras
Menossa rv 17 ja tähän asti töiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, viikonloppuna olis kuitenkin vahauskeikka tiedossa ja olen netistä lukenut että raskauden aikana ei sais vahata lattioita/käyttää vahanpoistoainetta? Melko tujuja aineita on kyllä tullut käytettyä aikasemminkin, mm sellaista jolla pestään korjaamoiden lattioilta öljyjä yms..Pomolta kysyin asiasta ja oli sitä mieltä että minä en sitten vahaa enkä käytä vahanpoistoa mutta haiseehan se koko pulju vahalta sen jälkeen kun se on lattialle levitetty? Mistähän tästä löytäis paremmin tietoa, kai nyt joku lakikin sanoo jotain?

Jos tiedät aineen kauppanimen, sen käyttöturvallisuustiedotteesta näkyy kaikenlaista ielenkiintoista ;) Aika harva edes ammattikemikaali on oikeasti vaarallinen. Yleensä vahvat kemikaalit on käytössä vain kemian tehtailla. Jos laitat nimen ja/tai valmistajan niin voin kuukkeloida käyttärin =)

Periaatteessa käyttäjillä tulisi olla aineista käyttärit mutta harvassa paikassa niitä on edes toimimstoilla...

tämä tuote
ESD-vaha, JohnsonDiversey

käyttäri
http://msds.johnsondiversey.com/wercswv/wvfi.asp?A=putHTM%00&RID=F%5FPDF%5C%27FI%27%5C%27EMA%27%5C%27MSDS4856%27%5C%27MTR%27%5C%27FI01%27%5C%7Bts+%272011%2D05%2D04+07%3A00%3A20%27%7D

MSDS = Material Safety Data Sheet

kohdat 8.2.2 ja 11.1 sekä 16.5 kertoo että on ihan peruskamaa. Varttavai on sellaiset kemikaalit joissa esiintyy R40 R45 R46 R48 R49 ja etenkin R60-R64

listä löytyy mm täältä http://www.ttl.fi/ova/varoitusmerk.html

HEI,

Alalla olevat siivousliikkeet, ainakin isommat, tai keskisuuret, joutuvat kertomaan työntekijöille riskien kartoitukset, käyttöturvallisuustiedotteet pitää olla käytettävistä pesuaineista. Aika harva siivousaine oikein käytettynä on vaarallista terveydelle. Itse synnytin v.2009, olen alalla, palvelupäällikkönä, yksi asiakaskohde oli sellainen, minne en raskausaikana mennyt, säteilyvaaran, sekä siellä käytettävien kemikaalien takia, muutoin liikuin normaalisti asiakaskohteissa. En tosin osallistu siivoustyöhön, mutta nykypäivänä siivousaineet ovat turvallisia. Vuosia sitten, linolattiat öljyvahattiin, ja poistoon käytettvä aine oli vaarallinen, ei käytetä enään Suomessa ainakaan. Raskaus ei ole este työnteolle, ainoastaan ei saa tehdä repiviä liikkeitä, tai nostaa, kantaa mitään kovin painavaa. Terve vauva pysyy turvassa kohdussa, ei tule pois normaalissa työnteossa tai liikunassa. Itse harrastin liikuntaa, judon sekä juoksun jouduin tietty jättämään. Olen neljän lapsen äiti, alalla aloitin v.1985 joten fyysistä työtäkin tullut aikoinaan tehtyä, kaikki lapset terveitä, vaikka silloin aineet ja siivoustyö oli ergonomisestikin raskaampaa, enkä miettinyt kaikkia mahdollisia riskitekijöitä, ei ollut tietoa asioista tarpeeksi:).
Tsemppiä masunkasvatus aikaan, pidä itsestäsi hyvää huolta, niin voi pikkuinenkin hyvin!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä