Siivouksesta jälleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumpulivaahto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pumpulivaahto

Vieras
Viettekö kuinka usein mattoja ulos ja tamppaatte niitä? Tekeekö joku niin, että imuroi matot ja pesee lattiat vaan niiltä osin joilla ei ole mattoa vai otatteko aina matot pois ja pesette lattiat ihan kauttaaltaan.

Mä en käsitä mistä löytyis aika kerta viikkoon sellaselle kunnon "matot ulos"-siivoukselle, sillä ajattelinkin että mitä kuuluu teidän

a) viikkosiivoukseen

b) päivittäiseen siivoukseen.

Kertokaahan kiitos! :)

Kerran viikkoon matot ja petivaatteet ulos + imurointi, pölyjen pyyhintä, lattioiden pesu, vessan, saunan ja kylppärin pesu. Muuten sitten tarpeen mukaan imuroidaan ja siistitään paikkoja.

Päivittäin näkyvän lian siivoaminen ja tavaroiden järjestely, imurointi tarvittaessa. Viikottain imurointi ja lattioiden pyyhintä kostealla.
Riittää kun kerran kk/kahdessa ottaa matot pois lattian pesun ajaksi. Nykyään imurit on niin tehokkaita, ettei mattoja ole edes pakko tampata. Tamppaus on jäänne harja ja rikkalapio ajalta :)

Minä en vie koskaan mattoja ulos.

Meidän normi viikkosiivous on: pölyjen pyyhintä, peilipintojen pesu, vessan ja kylppärin pesu, imurointi, petivaatteiden vaihto.

Matot on koko ajan lattialla paitsi silloin kun ovat pesussa, ja se on yhdesti vuodessa, mutta kesällä en pidä mattoja lainkaan vaan, pelkästään aina talvi ajan.

Lattiat pesen ehkä kerran kuussa, koska ei siihen mitään länttejä tai likaa tunnu tulevan. Keittiössä sitten jos jotain roiskaa niin sehän pestään heti pois.

Lattiasta kattoon suursiivous taasen tulee tehtyä silloin kun huvittaa. En siivoa jouluksi tai pääsiäiseksi suursiivousta vaan teen sen tosiaan silloin kun itselle on hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päivittäin näkyvän lian siivoaminen ja tavaroiden järjestely, imurointi tarvittaessa. Viikottain imurointi ja lattioiden pyyhintä kostealla.
Riittää kun kerran kk/kahdessa ottaa matot pois lattian pesun ajaksi. Nykyään imurit on niin tehokkaita, ettei mattoja ole edes pakko tampata. Tamppaus on jäänne harja ja rikkalapio ajalta :)

Haluan olla samaa mieltä, koska mattojen ulosvienti/tamppaus on se kaikista aikaa veivin osuus meillä siivouksessa, se osuus jota en voi sietää :( Toisaalta, mattojen allehan toki kertyy pölyä...

Lisää viikkosiivuosinfoja, kiitos :)

a) keittiö: imurointi, lattian pesu, ovien tasojen ja pöydällä olevien kodinkoneiden pyyhkiminen, tiskipöydän pesu, hellan pesu, pöytäliinan ja käsipyyhkeiden vaihto
vessa: kaikkien paikkojen pesu, myös kaakelit, kaikki pyyhkeet vaihtoon (käsipyyhe myös viikolla)
muut huoneet: pölyjen pyyhkiminen, kasvien kastelu. Ensin mattojen imurointi molemmin puolin ja parvekkeelle sitten imurointi ja lattian pesu. Lakanoiden vaihto.
Parvekkeen imurointi.
Menee noin 2-3h

b) pyykit värin mukaan koriin, roskien vieminen tarvittaessa, pyykin pesu (ei ihan joka päiväistä ), ripustus ja viikkaus ja puolipitoisten viikkaus jakkaralle, petaaminen, astiat koneeseen jos on pöydälle jäänyt, vauvan astioiden ja pullojen tiskaus. Joka päivä myös lattialastalla lattialta karvat yms pois. Illalla keittiön pöytien ja tasojen pyyhkäisy.

Mä siivoon ihan miten mua huvittaa et ei oo mitään päivittäis/viikkosiivous kaavaa. "Keskilattiasiivousta" harrastan paljon ja meillä näyttää yleisesti aina siistiltä.

Jos oon väsynyt niin meillä saattaa olla monta viikkoa samat lakanat, vaihdan vaan tyynyliinat. En ota stressiä..

Alkuperäinen kirjoittaja KarO:
a) keittiö: imurointi, lattian pesu, ovien tasojen ja pöydällä olevien kodinkoneiden pyyhkiminen, tiskipöydän pesu, hellan pesu, pöytäliinan ja käsipyyhkeiden vaihto
vessa: kaikkien paikkojen pesu, myös kaakelit, kaikki pyyhkeet vaihtoon (käsipyyhe myös viikolla)
muut huoneet: pölyjen pyyhkiminen, kasvien kastelu. Ensin mattojen imurointi molemmin puolin ja parvekkeelle sitten imurointi ja lattian pesu. Lakanoiden vaihto.
Parvekkeen imurointi.
Menee noin 2-3h

b) pyykit värin mukaan koriin, roskien vieminen tarvittaessa, pyykin pesu (ei ihan joka päiväistä ), ripustus ja viikkaus ja puolipitoisten viikkaus jakkaralle, petaaminen, astiat koneeseen jos on pöydälle jäänyt, vauvan astioiden ja pullojen tiskaus. Joka päivä myös lattialastalla lattialta karvat yms pois. Illalla keittiön pöytien ja tasojen pyyhkäisy.

Sä oot mun idoli. Mäkin haluaisin tehdä tollasen viikkosiivouksen mut nyt töihin palauttuani en jaksa! Mies toki auttais mut jommankumman pitää olla lasten kans sen aikaa kun ei jaksa (2 ja 1v) niitä talutella ylös alas portaita mukana, menee niin paljon aikaa ja plaa plaa.

No, ehkä sit joskus kun lapset isompia ni jaetaan hommia ja kunnostaudutaan siivoamisen alalla :0

Mä vein ennen parin viikon välein matot ulos, mutta nyt kun asutään täällä miehen talossa, jossa on mm.5 isoa, paksua mattoa ja vähän pienempiä, en todellakaan ala niitä raahaamaan ulos kun muutaman kerran hyvällä pakkasella. Matot on kuitenkin niin painavia, että juuri ja juuri saan ne mattotelineelle, niin olen vähentänyt tuon homman minimiin.
Mun viikkosiivoukseen kuuluu siis vessojen pesu(sis. lattiat ja niiden pikkumattojen tuuletus), imurointi ja pölyjen pyyhintä*, joka toinen siivouskerta tuuletan/vaihdan aikuisten petivaatteet ja joka toinen kerta lasten (3kpl).
Lattiat kosteapyyhin n. kerran/kk.
Mies pesee saunan ja suihkun muutaman kerran vuodessa.
* Itseasiassa pölyjen pyyhintä tarkoittaa meillä imuroinnin yhteydessä, sillä karvaisella suuttimella imurointia, sillä lähtee niin hyvin pöly myös tauluista, tasoilta ja sellaisesta vanhanaikaisesta möhkö telkkarista( = syy miksi ei olla vielä taulutelkkariin siirrytty).

"Sä oot mun idoli. Mäkin haluaisin tehdä tollasen viikkosiivouksen mut nyt töihin palauttuani en jaksa! Mies toki auttais mut jommankumman pitää olla lasten kans sen aikaa kun ei jaksa (2 ja 1v) niitä talutella ylös alas portaita mukana, menee niin paljon aikaa ja plaa plaa.

No, ehkä sit joskus kun lapset isompia ni jaetaan hommia ja kunnostaudutaan siivoamisen alalla :0"

Olen päivät kotona kun lapsi on vasta 5kk ja mies hoitaa häntä sen aikaa kun viikonloppuna siivoan ja sitten saan hetken rauhassa huilata.
Kun olen ollut töissä, niin en ole niin tarkasti siivonnut vaan vähän enemmän jotain joka päivä enkä jaksanut kyllä joka viikko vaihtaa lakanoita ja pestä lattiaa.
Mutta kun nyt on ollut aikaa niin on tullut siivottua, minulla on sellainen ongelma, että jos kotna on sotkuista, niin olen aika ärtynyt. Mutta siihenkin on riittänyt se, kun on järjestänyt tavarat oikeille paikoilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näin myös meillä B)
Tämän lisäksi keittiön tasojen pyyhintä päivittäin. Ja vessa myös.
Pyykit viikataan aina heti kun ne otetaan kuivamasta niin säilyy kodinhoitohuoneessa järjestys ;)

Yhteistyössä