Siivoojat ja hoitajatko pienipalkkaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei täällä pienellä paikkakunnalla siivoojat todellakaan saa tuollaista palkkaa! Itsellä lähihoitajana peruspalkka n.2050€+kolmivuorotyön lisät. Kyllä mä tuolla palkalla tulen toimeen, mutta kyllähän se aika pieni on vastuullisuuteen ja työaikoihin nähden.

[QUOTE="Lähihoitaja";30650191]Ei täällä pienellä paikkakunnalla siivoojat todellakaan saa tuollaista palkkaa! Itsellä lähihoitajana peruspalkka n.2050€+kolmivuorotyön lisät. Kyllä mä tuolla palkalla tulen toimeen, mutta kyllähän se aika pieni on vastuullisuuteen ja työaikoihin nähden.[/QUOTE]

Silti hyvä palkka nähden esim. saman asteen koulutuksen saaneeseen kaupan kassaan. Suurin osa ihmisistä saa liian vähän palkkaa, jos ruvetaan vastuullisuutta ja työaikoja miettimään.

No en tienannut 1900 euroa /kk siivoamalla. Vaikka sain palkan päälle kiinteän työnjohtajanlisän ja tein välillä lisätunteja. Minulla ei kyllä ollut kuin yksi ikälisä (ja niitä ei enää kertynyt, koska niistä luovuttiin), joten palkka oli himppasen yli 10 euroa/tunti.

Joopa joo, missä?

Lähihoitaja, peruspalkka kokopäivätyöstä 2040€/kk. En saa lisiä päivätyöstä.

Tuntemani siivoojat ei pääse näihin ansioihin. Ei kassakaan. Mutta 1350€/kk on kyllä alakanttiin jos puhutaan kokopäivätyöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen lähäri;30650240:
Yks ammattiryhmä on joka mun mielestä on työn vaativvuuden ja vastuun huomioon ottaen törkeen alipalkattu ja se on perhepäivähoitajat!

Kyllähän ne kulukorvaukset ainakin on törkeän pienet. Mutta sinänsä tuota hommaa saa tehdä aika vähällä koulutuksella. Se ei silti selitä sitä miksi pph:n pitäisi maksaa pitkälti omasta pussista tarvikkeet, kodin kuluminen ja ruuat.

No, vähän hassua kieltämättä oli kun ryhmäperhepäivähoidossa sain liki 300€ vähemmän palkkaa kuin päiväkodissa (pph:n palkkaryhmästä vetivät palkkani, ei lähihoitajien). Vaikka vaatimukset oli samat kuin päiväkodissa työskennellessä, jopa suuremmat. Mm. omalla autolla piti ajella kesken työpäivän päiväkotiin tuuraamaan jotain sairauspoissaoloa, ja silti pph:n palkalla sitä olisi pitänyt tehdä. Ei kiitos enää minkäänlaisia pph;n hommia minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen lähäri;30650212:
Kenenkäs hengestä se kaupan kassa vastaa? Ja missä kaupassa pitää öitä valvoa?

Aika monellakin myyjällä on yötyötä nykyään. Myyjä ei työkseen vastaa kenenkään hengestä, mutta oman henkensä puolesta voi joutuakin pelkäämään varsinkin yksin ollessa yö- ja iltavuoroissa, kun asiakkaat ovat juovuksissa ja paikalle eksyy kaikenmaailman hörhöjä ym. ja diplomaattitaidot pääsevät testiin kun ilmassa on tappelun alkamisen merkkejä ja poliisien tuloa saa odottaa... :D

Pidän lähihoitajan työtä kuitenkin vastuullisempana, enkä missän tapauksessa halua vähätellä sitä, mutta harmittaa niiden "kassojen" puolesta, joiden työtä vähätellään!

Aika monellakin myyjällä on yötyötä nykyään. Myyjä ei työkseen vastaa kenenkään hengestä, mutta oman henkensä puolesta voi joutuakin pelkäämään varsinkin yksin ollessa yö- ja iltavuoroissa, kun asiakkaat ovat juovuksissa ja paikalle eksyy kaikenmaailman hörhöjä ym. ja diplomaattitaidot pääsevät testiin kun ilmassa on tappelun alkamisen merkkejä ja poliisien tuloa saa odottaa... :D

Pidän lähihoitajan työtä kuitenkin vastuullisempana, enkä missän tapauksessa halua vähätellä sitä, mutta harmittaa niiden "kassojen" puolesta, joiden työtä vähätellään!

Mun tarkoitus ei ollut vähätellä kassatyöntekijöiden työtä tai ammattitaitoa. Kommentoin vaan kun joku puhui vastuusta. Mutta joo. Itse hoitajana en koe, että palkkani olis huono. Vaikka vastuuta onkin. Vuorotyön lisineen palkka on ihan ok.

Just näin. Mä mieluummin vastaisin muiden hengestä kuin asettaisin oman henkeni vastuuseen...Ja muutaman satasen erokin on ammattikoulutason töissä iso.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen lähäri;30650284:
Mun tarkoitus ei ollut vähätellä kassatyöntekijöiden työtä tai ammattitaitoa. Kommentoin vaan kun joku puhui vastuusta. Mutta joo. Itse hoitajana en koe, että palkkani olis huono. Vaikka vastuuta onkin. Vuorotyön lisineen palkka on ihan ok.

Mä en sanonut että kassoilla on vastuullinen työ vaan että suurimmalla osalla, jotka ovat vastuullisessa työssä on omasta mielestään liian pieni palkka vastuuseen nähden. Monessa työssä voi joutua syytteeseen esim. virka-, työturvallisuusrikoksesta ja yllättävän monessa ollaan vastuussa ihmishengistä...

Just näin. Mä mieluummin vastaisin muiden hengestä kuin asettaisin oman henkeni vastuuseen...Ja muutaman satasen erokin on ammattikoulutason töissä iso.

Kyllä hoitajatkin voivat joutua väkivallan kohteeksi. Se herttainen pieni mummeli saattaa olla muistisairas joka lyö, potkii, kynsii yms. Kuulostaa ehkä sun mielestä vähäpätöiseltä kun pieni mummeli käy kimppuun, mutta koita tehdä sitä työtä ja tule sitten kertomaan oliko kivaa kun joka työvuorossa taistelet tuollaisen äkäpussin kanssa. Tuota se nimittäin on joidenkin muistisairaiden kanssa.

Sitten on vielä erikseen mielenterveys- ja päihdepuoli. Saati sitten ensiapu varsinkin viikonloppuöinä.

Joo, ammatinvalintakysymys, mutta ärsyttää vain joidenkin asenne hoitajia kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen lähäri;30650310:
Yötyöksi lasketaan 22-06 tehdyt tunnit. Mitkä kaikki kaupat on auki tuona aikana? En halua inttää ihmettelen vaan...

ABC-myymälät (ei kaikki), jotkut siwat tmv. pikkukaupat, jotkut yksityisen omistamat pienemmät kioskit viikonloppuisin... Kyllä niitä on, vaikkei toki yleisin aukioloaika olekaan.

Yhtään Siwaa en tiedä joka olisi läpi yön auki. Huoltikset voi olla joo mutta toki hän joka siellä yötyötä tekee saa myös yötyön korvauksen. Ja varmaan aika pieni osa on näitä 24/7 myymälöitten työntejöitä? No eihän kaikki hoitoalan paikatkaan ole kolmivuorotyötä.

Väkivalta hoitoaloilla on itseasiassa hyvin yleistä. Minuakin on muistisairaat vanhukset muksineet, ja miettikääs sitä kun pitää yksin mennä muiden kotiin hoitamaan töitä.... terveydenhoitaja tässä joku vuosi sitten menetti henkensä kotikäynnillä. :/ Myös esim. me lastenhoitajat joudumme nykyään tekemään kotikäyntejä perheisiin, joita emme edes entuudestaan tunne. Saatikka sitten jos työskentelee esim. päihdeasiakkaiden kanssa, kyllä niihinkin aika isot turvallisuusriskit voi liittyä.

Mitenkään vähättelemättä nyt ketään muuta.

[QUOTE="Lähihoitaja";30650349]Kyllä hoitajatkin voivat joutua väkivallan kohteeksi. Se herttainen pieni mummeli saattaa olla muistisairas joka lyö, potkii, kynsii yms. Kuulostaa ehkä sun mielestä vähäpätöiseltä kun pieni mummeli käy kimppuun, mutta koita tehdä sitä työtä ja tule sitten kertomaan oliko kivaa kun joka työvuorossa taistelet tuollaisen äkäpussin kanssa. Tuota se nimittäin on joidenkin muistisairaiden kanssa.

Sitten on vielä erikseen mielenterveys- ja päihdepuoli. Saati sitten ensiapu varsinkin viikonloppuöinä.

Joo, ammatinvalintakysymys, mutta ärsyttää vain joidenkin asenne hoitajia kohtaan.[/QUOTE]

Olen taistellut omaishoitajana kyllä ja siksipä en oikein jaksa ymmärtää hoitajan valitusta, hoitaja kun on yleensä vaan sen 8 tuntia ja pääsee sitten kotiinsa. Omaishoitaja on jopa 24 tuntia vuorokaudessa sen muistisairaan kanssa.
Olethan tietoinen että ehkä sillä muistisairaalla on esim. kipuja joita ei osaa enää ilmaista ns. järkevästi? Tiedäthän että jopa vesi suihkussa voi tuntua kipuna iholla kun muistisairaus on pitkällä?

[QUOTE="Vieraana";30650490]Olen taistellut omaishoitajana kyllä ja siksipä en oikein jaksa ymmärtää hoitajan valitusta, hoitaja kun on yleensä vaan sen 8 tuntia ja pääsee sitten kotiinsa. Omaishoitaja on jopa 24 tuntia vuorokaudessa sen muistisairaan kanssa.
Olethan tietoinen että ehkä sillä muistisairaalla on esim. kipuja joita ei osaa enää ilmaista ns. järkevästi? Tiedäthän että jopa vesi suihkussa voi tuntua kipuna iholla kun muistisairaus on pitkällä?[/QUOTE]

Missä tuossa sanottiin että ei ymmärretä esim. muistisairaan kipuja? Ei missään. Se ei silti tarkoita että hoitajaa pitää saada muksia eikä siihen pitäisi mitenkään puuttua. Kyllä hoitajallekkin kuuluu fyysinen koskemattomuus, ei hoitajan tarvi sietää potkimista, puremista, sylkemistä, lyömistä, koskettelua tms, oli potilaana kuka tahansa. Se ettei väkivaltaa hyväksy, ei ole _valittamista_.

Että raskaana olevan hoitajan pitää ottaa vaan kiltisti 8 tuntia nyrkkiä vastaan vatsaansa, kun 8 tunnin jälkeen pääsee kuitenkin kotiin ja sinä saat nyrkistä 24/7? Huh huh.

[QUOTE="lähihoitaja";30650259]Kyllähän ne kulukorvaukset ainakin on törkeän pienet. Mutta sinänsä tuota hommaa saa tehdä aika vähällä koulutuksella. Se ei silti selitä sitä miksi pph:n pitäisi maksaa pitkälti omasta pussista tarvikkeet, kodin kuluminen ja ruuat.

No, vähän hassua kieltämättä oli kun ryhmäperhepäivähoidossa sain liki 300€ vähemmän palkkaa kuin päiväkodissa (pph:n palkkaryhmästä vetivät palkkani, ei lähihoitajien). Vaikka vaatimukset oli samat kuin päiväkodissa työskennellessä, jopa suuremmat. Mm. omalla autolla piti ajella kesken työpäivän päiväkotiin tuuraamaan jotain sairauspoissaoloa, ja silti pph:n palkalla sitä olisi pitänyt tehdä. Ei kiitos enää minkäänlaisia pph;n hommia minulle.[/QUOTE]

Pph:n työ nyt ylipäätään on mitä on... Jos pennut särkee paikkoja, se pitäisi kattaa kulukorvauksesta tai kotivakuutuksesta? Eräs tuttu toimi aikansa pph:na ja kylläpä se melkoisen mitätöntä touhua on... Lapset saattaa olla vaikka kuinka haastavia, mutta pph joutuu olemaan yksin vastuussa kaikesta. eräskin lapsi oli töllöillyt kun hoitajan selkä oli kääntynyt ja oli revitty tapettia, rikottu kirjoja jne. Mikä oli ohjaajan vastaus: sullehan maksetaan sitä kulukorvausta! Joo-o, paljonko se on kuussa? Alle 100e? Sillä ei uusia tapetteja hankita. En IKINÄ ottais toisten lapsia meille. Ei ole ihme, ettei uusia tulojoita alalle ole, kun arvostus on nolla.

Se on aina sama juttu näissä "pienipalkkaisista" ammattiryhmistä keskustellessa. Kun pöydässä on fakat, että näin paljon tienaa keskiverto opettaja vaikka, niin sitten alkaa se kuorossa määkiminen "en minä noin paljon tienaa, tossa on jotain extralisiä mukana".

On se jännä miten nämä tutkijat aina laskevat palkat niin yläkanttiin. Eikä siis sillä, että mun mielestä 2000e kuussa ei ole paljon rahaa, mutta kyllä tuolla liksalla pitää ihmetellä miksi ihmisiä makaa kortistossa... jos siis tuollaista liksaa on tarjolla ja työpaikkoja siivousalalla enemmän kuin tekijöitä.

Yhteistyössä