Siivoaminen vauvan kanssa. Vinkkejä miten onnistuisi.

  • Viestiketjun aloittaja "Fiia"
  • Ensimmäinen viesti
---
Mulla oli ekan kanssa ihan samaa ongelmaa. Hyvä kun sain ruoan tehdyksi, kun vauvaa tosiaan piti kanniskella melkein koko ajan. Aina joku sanoin siitä rintarepusta ja arvatkaa vain kuinka paljon ja monella eri versiolla sitäkin yritin, mutta ei se siinä viihtynyt kuin max 5 min. Silloin meillä oli sotkuista. Seuraava vauva olikin sitten paljon parempi nukkumaan päiväunia. Tuntuu ihan luksukselta, kun vauva nukkuu tunnin putkeen. Mitä mä tällä kaikella ajalla teen :)
 
"mii"
[QUOTE="Fiia";28999207]Tuo miehen oleminen vauvan kanssa tuntuu vaan niin kurjalta vaihtoehdolta kun ensin tulee kamala riita kun mies ei haluaisi olla vauvan kanssa eli saa suurinoiirtein pakottaa siihen. Mielummin kumminkin valitsee vauvan kanssa olemisen kuin siivoamisen (nämä vaihtoehdot olen antanut monta kertaa) mutta sitten on tietokoneella tai lukee eikä välitä vaikka vauva huutaisi kuinka kovaa vieressä. Minulle tulee jotenkin sääli vauvaa kun ei saa mieheltä mitään huomiota itkuunsa. Sitten taas mies suuttuu jos menen lohduttamaan vauvaa koska minun pitäisi siivota. Tuntuu tosiaan tätä kirjoittaessa kuinka älytön tämä ongelma on mutta silti tämä tilanne vaivaa minua jatkuvasti.[/QUOTE]

Ongelma taitaa sittenkin olla, että sinulle onkin pamahtanut kaksi lasta samanaikaisesti: vauva ja taannehtinut mies.
Mies pitää herätellä siihen, että nyt on meno muuttunut: enää ei voi maata töiden jälkeen iltaa: TEILLÄ on vauva (vai eikö vauva ole miehesi?).
Jos vetoaa työssäkäyntiin niin mielumminhan siellä itse kukin notkuisi ruoka+kahvitaukoineen, kun olisi koko ajan hälytystilassa huonounisen vauvan kanssa.
Nyt kissa pöydälle! Vaikka pariterapian kautta! Tuo kuvio ei pääty kuin eroon ellei mies herää satumaailmastaan aikuiseksi.
 
akava
kyllä tuli ihan paha mieli sinun puolesta, ja vauvan, tuon sinun miehen käytöksen takia :(
ja siis ei tosiaankaan ole siivous sinun ainoa ongelma vaan tuo ilkeä ja laiska mies :(
 
äipykkäläinen
Kun oma tyttö oli tuossa iässä, imuroin usein niin että oli kantoliinassa tai manducassa. Silloin ei kyllä huonekalujen alta pysty siivoamaan kunnolla. Meillä on koiria, joten imurointi on hyvä tehdä useamman kerran viikossa. Mattoja ei vaan olla enää viety ulos ja pölytkin on saaneet huonekalujen päälle kertyä vähän aikaisempaa pidempään... Siistiä kotia tärkeämpää on millainen henki siellä kotona on. Huonekalujen alta olen sitten putsannut silloin kun mies on auttamassa tai lapsi nukkuu pidempään. Nyt tyttö on 9 kk ja nukkuu 2-3 h päiväunet eli siivota kyllä ehtisi (hahaa, nytkin surffaan netissä ja pölyt kertyy nurkkiin). Rento asenne on mielestäni näissä asioissa tärkeintä, tekee sen mitä ehtii. Ja asiat tärkeysjärjestykseen. Silloin kun lapsi ryömii/konttaa, on roskien imurointi oikeasti tärkeää.
Ennen kun miehen kanssa haastaa riitaa siivouksesta, kannattaa selvittää millaista siisteyttä hän kodilta toivoo. Jos toiselle on ihan sama onko pommi räjähtänyt olohuoneessa, on motivoiminen siivoukseen aika hankalaa. Jos mies tykkää siististä, mutta inhoaa siivoamista, niin voisiko siivooja 2 x/kk olla ratkaisu. Väliajoilla sitten saisit vauvan kanssa tehtyä niitä pieniä ylläpitosiivouksia. Ei tarvitsisi perheen yhteistä vapaa-aikaa käyttää näistä jonninjoutavista rähjäämiseen.
 
"Samma här"
Tsemppiä, mulla on täsmälleen sama probleema, mutta samanikäisen vauvan lisäksi taapero, joka levittää tavaroita toisesta päästä, jos kerkeän niitä jossain välissä siivoamaan.. En osaa antaa muuta neuvoa kuin et koita unohtaa siivoaminen päivisin vähäksi aikaa, ehkäpä tilanne alkaa parin kuukauden sisällä helpottamaan, jos vauva alkaa viihtymään enemmän itsekseen.. Illalla mies vois sitten imuroida tai edes hoitaa vauvaa, kun sä imuroit..
 

Yhteistyössä