Siitepölyallergia ja ristireagoivat ruoka-aineet ja sitten vielä niiden selvittely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja woo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

woo

Jäsen
10.04.2013
306
1
16
Pitäisi lähteä selvittelemään koivu- ja leppäsiitepölyallergikon ristireagoivia ruoka-aineita, eli saada lapsi oireettomaksi ja sitten hissukseen siedätellä.

Meillä aika pitkälti ruokavalio koostuu juuri niistä ruoka-aineista, mitkä ovat todennäköisesti allergiaoireita aiheuttavia ja lapsi ei juurikaan edes syö mitään tuoretta. Kananmuna-allergia löytyy myös.

Onko antaa vinkkejä mitä ruokia tehdä tässä alkuvaiheessa? Kun vielä ei oikein tiedä mikä olisi sellainen määrä mitä lapsi sietäisi ja mitä ylipäätään sietää.

Koivu- ja leppäallergisena olen allerginen lähes kaikille hedelmille, esim. omena, päärynä, luumu, persikka, kiivi. Lähinnä sitrushedelmät ja banaani käy. Lisäksi allergiaoireita aiheuttaa mansikka ja herne. Mutta allergiaoireet tulevat vain tuoreita, käsittelemättömiä hedelmiä syödessä. Eli voin syödä säilykehedelmiä, pakastettuja mansikoita ym. jollakin tapaa käsiteltyjä tuotteita.

Lisäksi oireita voi aiheuttaa tomaatti ja porkkana ainakin. Mutta tosiaan vain raakana. Ehdottomasti suosittelen siedätyshoitoa (pistoksina) jos on hankalat oireet. Ristireagointilistoja löytyy googlettamalla.

Koivu- ja leppäallergisena olen allerginen lähes kaikille hedelmille, esim. omena, päärynä, luumu, persikka, kiivi. Lähinnä sitrushedelmät ja banaani käy. Lisäksi allergiaoireita aiheuttaa mansikka ja herne. Mutta allergiaoireet tulevat vain tuoreita, käsittelemättömiä hedelmiä syödessä. Eli voin syödä säilykehedelmiä, pakastettuja mansikoita ym. jollakin tapaa käsiteltyjä tuotteita.

Meilläkin aikalailla näin. Tosin perheen kolmesta koivu/leppäallergisesta, minä mukaan lukien, kellekään meistä ei käy banaani. Itse siedän sitä jonkin verran, kahdelta lapselta menee hermot, kun suu alkaa kutisemaan. 7v poika ei vauvankaan suostunut banaania syömään, eikä sitten ihmekään, kun on kerran allerginen.
Meillä käy kaikki nuo käsiteltynä myös, keitettynä, paistettuna tai tosiaankin säilykkeinä.
Pähkinä on ehkä voimakkain, joka ei käy oikein missään muodossa. Sitten saattaa olla lajikohtaisiakin eroja, itselläni banaani käy paremmin, mitä raa`aempi, samoin omena voi käydä, jos on oikein sellainen kova. Jos jauhoinen, niin ei edes pysty syömään, kakarana oksensin, kun sellaista haukkasin.
Oireet ovat usein myös voimakkaammat just siitepölyaikaan.
Meillä 13v tyttö siedätetty koivulle, mutta nuo ristiallergiat ovat säilyneet.

Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;29394632:
Meilläkin aikalailla näin. Tosin perheen kolmesta koivu/leppäallergisesta, minä mukaan lukien, kellekään meistä ei käy banaani. Itse siedän sitä jonkin verran, kahdelta lapselta menee hermot, kun suu alkaa kutisemaan. 7v poika ei vauvankaan suostunut banaania syömään, eikä sitten ihmekään, kun on kerran allerginen.
Meillä käy kaikki nuo käsiteltynä myös, keitettynä, paistettuna tai tosiaankin säilykkeinä.
Pähkinä on ehkä voimakkain, joka ei käy oikein missään muodossa. Sitten saattaa olla lajikohtaisiakin eroja, itselläni banaani käy paremmin, mitä raa`aempi, samoin omena voi käydä, jos on oikein sellainen kova. Jos jauhoinen, niin ei edes pysty syömään, kakarana oksensin, kun sellaista haukkasin.
Oireet ovat usein myös voimakkaammat just siitepölyaikaan.
Meillä 13v tyttö siedätetty koivulle, mutta nuo ristiallergiat ovat säilyneet.

Meillä myös siedätetty koivulle, suurinta osaa sietää jo pieniä määriä, ainoastaan omenaa ja banaania ei ollenkaan.

Lapsi on siedätykseen vielä liian pieni, 4-vuotias, ja selvittelyä vaikeuttaa se, että tyyppi ei kerro oireistaan. Joten pitää koittaa keksiä oireiden mukaan.

Hedelmiä poika ei syö, ei banaaniakaan eikä sitruksia. Ainoat ruoka-aineet mitä poika suostuu suuhunsa raakana laittamaan ovat kurkku, porkkana ja omena ja niitäkin ollaan tarjoiltu vähän harvemmin johtuen epäilystä ja välttämisaikoina oireet ovat vähän lievittyneet, ei poistuneet kokonaan, kurkkua ei siis olla vältetty.

Koska ristiallergialista on todellakin kattava, niin lähinnä ruokalajeja, joita voisi lapselle tarjota haluaisin kysellä. En haluaisi tarjota samaa ruokaa liikaa.

Poika muuten syö mielellään cashew-pähkinöitä ja ne eivät ainakaan ole pahentaneet oireita, muut pähkinät eivät kelpaa.

Viimeksi muokattu:
Meillä pahimpaan aikaan kävi vain salaatit, kurkku, vesimeloni (joka sittemmin jäi myös pois) ja viinirypäleet.
Siedätyshoidon aloitus riippu paljon lapsesta. 4 vuotias on toki vielä pieni, mutta 5-6 vuotias reippaanpuoleinen lapsi voi jo hyvin aloittaa hoidon.

Yhteistyössä